اخبار اقتصادی | یارانه نقدی | یارانه نقدی تیر ماه 1401

مبلغ جدید یارانه نقدی تیر ماه | رقم جدید یارانه نقدی مشخص شد

واریزی یارانه نقدی این ماه افزایش یافت. جزئیات مابه التفاوت را در این گزارش بخوانید.

مبلغ جدید یارانه نقدی تیر ماه | رقم جدید یارانه نقدی مشخص شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی از دولت یازدهم به حساب سرپرست خانوار واریز می شود. یارانه نقدی تیر ماه بر اساس مصوبه تصویب شده مجلس به نسبت ماه گذشته افزایش خواهد یافت. با افزایش یارانه نقدی تورم اقتصادی کشور افزایش می یابد. یارانه نقدی سه قلم کالا اساسی همچنان ثابت خواهد ماند. جزئیات افزایش واریزی یارانه نقدی این ماه را در ادامه خواهید خواند.

یارانه نقدی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه نقدی جبرانی، منجر به بهبود وضعیت معیشتی دهک های پایین و ریشه کنی فقر مطلق خواهد شد و امنیت غذایی برای آنها ایجاد خواهد کرد. با کالابرگ الکترونیکی به معنای سهمیه بندی موافق نیستیم و با یارانه نقدی به شکل اعتبار برای خرید کالاهای اساسی موافق هستیم.

محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره ایجاد فساد و رانت در زنجیره توزیع کالا از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اجرای باز توزیع جدید یارانه‌ها و تخصیص یارانه به جای حلقه‌ اول به حلقه‌های میانی و نهایی موجب جلوگیری از بروز رانت و فساد و ایجاد ضایعات کالای اساسی می‌شود و زمینه‌ قاچاق را نیز از بین می برد. این شرایط باعث می شود مدیریت مصرف بهینه در کالاهای اساسی شکل بگیرد و موجب صرفه جویی در واردات شود و ما را به سمت خودکفایی سوق دهد.

میرتاج الدینی با بیان اینکه یارانه‌ نقدی به یارانه‌ اعتباری تبدیل می شود، گفت: تفاوت یارانه‌ نقدی و اعتباری این است که با اعتبار یارانه نقدی کالاهای مورد نیاز خریداری می شود ولی یارانه اعتباری فقط برای خرید کالای خاص استفاده می شود.

این نماینده مجلس با تشریح راهکارهای ما به ازای ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم گفت: یارانه‌ نقدی، یارانه‌ اعتباری و کالابرگ الکترونیک به جای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی تعریف شده است. از کالابرگ الکترونیک هم دو نوع تعریف ارائه می شود؛ یک تعریف آن مترادف یارانه‌ اعتباری است و تعریف دیگر آن در سهمیه بندی کالاها است ولی ما در این سه بخش، یارانه‌ اعتباری را ترجیح می دهیم.

میرتاج الدینی ادامه داد: آنچه که در قانون بودجه آمده برای سهمیه بندی کالاها نیست بلکه‌ یارانه‌ آن در کارت افراد شارژ می شود و خانواده‌ها با این اعتبار کالای مورد نیاز خود را خریداری می کنند. ما با کالابرگ الکترونیکی به معنای سهمیه بندی موافق نیستیم و این اقدام در شرایطی باید رخ دهد که کمبود و محدودیت کالا داشته باشیم اما وقتی با کمبود کالا روبه‌رو نیستیم لزومی ندارد که سهمیه بندی انجام شود. کما اینکه بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مرغ و تخم مرغ به اندازه‌ کافی در بازار توزیع شد و قیمت آن از قیمت مصوب حذف ارز ترجیحی هم پایین تر آمد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه بهتر است یارانه‌ اعتباری در کارت افراد شارژ شود، گفت: ما از لفظ یارانه‌ نقدی استفاده نمی کنیم به این دلیل که یارانه‌ اعتباری صرفا برای خرید کالا استفاده می شود که باعث ایجاد امنیت غذایی در خانواده‌ها می شود و از این طریق امکان برداشت پول نقدی وجود ندارد و کالای خاصی را سهمیه بندی نمی کند. افراد به راحتی در فروشگاهها کالای خود را بدون هیچ محدودیتی خریداری می کنند و انتخاب خرید در دست مردم است که این روش، بهترین راهکار است. اگرچه فعلا یارانه‌ نقدی پرداخت می شود اما در آینده‌ سازوکار یارانه‌ اعتباری ایجاد و زمینه‌ اجرای آن فراهم می شود.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد یارانه تیر احتمالا اواخر ماه جاری واریز می‌شود. علت این مساله هم رسیدگی به اعتراض افرادی است که یارانه نگرفته‌اند. کمک معیشتی جدید دولت برای ۹ دهک درآمدی جامعه واریز شد. و تعدادی از افراد که جزو دهک دهم شناخته شدند، از لیست جدید خط خوردند.

اما بسیاری از این افراد به عدم واریز یارانه انتقاد کردند. قرار شد معترضان به واریز نشدن کمک معیشتی اردیبهشت ماه، در سامانه ثبت‌نام کنند و وزارت کار بعد از رسیدگی به این اعتراضات، لیست جدید یارانه‌بگیران را در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد.

حالا این سازمان اعلام کرده که برای واریز یارانه خرداد ماه، منتظر اتمام ثبت‌نام جاماندگان است و در مرحله بعد باید اطلاعات ثبت‌نام شدگان را بررسی کند و این روند سبب می‌شود که یارانه آخر خرداد ماه واریز شود.

اولین یارانه جدید در روز ۲۱ اردیبهشت ماه قابل برداشت شد و انتظار می‌رفت که یارانه خرداد ماه هم نهایتا تا تاریخ ۲۱ خرداد قابل برداشت باشد.

یارانه جدید برای جاماندگان واریز می‌شود؟

رئیس جمهور گفته بود درباره اولین ماه واریز یارانه‌ها اصل بر خوداظهاری افراد است و یارانه جدید برای تمام افرادی که اعتراض کرده‌ و در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند واریز می‌شود.

اما قرار بر این بود افرادی که همچنان وارد لیست نشده‌اند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند تا اطلاعات آنها راستی‌آزمایی شود و چنانچه جزو ۹ دهک اول درآمدی باشند وارد لیست یارانه خرداد ماه شوند.

فرصت ثبت‌نام برای کمک معیشتی جدید تا چهارم خرداد ماه بوده و افراد تنها تا امروز برای اعتراض و ثبت اطلاعات خود فرصت دارند.

به نظر می‌رسد که وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها باید به اعتراضات و درخواست‌های ثبت‌شده رسیدگی کند و افراد واجد شرایط را به لیست پیشین اضافه کند. بر این اساس با توجه به اینکه قرار است به اعتراضات هم رسیدگی شود یارانه جاماندگانی که وزارت کار تشخیص بدهد، پایان ماه واریز می‌شود.

یارانه نقدی

زمان واریز یارانه معیشتی تیر ماه اعلام شد

باتوجه به اینکه یارانه نقدی و معیشتی حذف شده است، آیا در تیر ماه باید منتظر یارانه جدید باشیم؟

تاکنون در ماه افراد حداقل دو یارانه دریافت می‌کردند؛ یارانه نقدی که همان یارانه ۴۵هزار تومانی بود و سابقه‌ای ١٠ساله در کشور داشت و یارانه دیگر نیز همان یارانه معیشتی بود که از پاییز سال ٩٨ پرداخت شد.

حالا پس از سال‌ها تغییراتی در پرداخت یارانه‌ها رخ داده است؛  براین اساس قرار شده تا ارز ترجیحی حذف شود و به جای آن یارانه مستقیم به مردم داده شود؛ برنامه فعلی نیز این بود که براساس دهک‌بندی افرادی که در دهک اول تا سوم هستند نفری ۴٠٠هزار تومان و افرادی که در دهک چهارم تا نهم هستند نفری ٣٠٠هزار تومان یارانه بگیرند. دهک  دهم نیز از این یارانه محروم شده و هیچ یارانه‌ای به دهک دهمی ها اعطا نخواهد شد.

در همان ابتدا وقتی این یارانه پرداخت شد، این سوال مطرح بود که تکلیف یارانه معیشتی  و نقدی چه خواهد شد؟  براساس پیگیری‌ها پاسخ آن است که دیگر قرار نیست یارانه‌ای تحت عنوان یارانه نقدی و معیشتی پرداخت شود و همه یارانه‌ها در هم تجمیع شده است.

از سویی دیگر نیز یارانه دو ماه همزمان واریز شد و باتوجه به اینکه یارانه نقدی و معیشتی نیز حذف شده است، خرداد ماه احتمالا هیچ یارانه‌ای برای افراد واریز نشود.

البته گفتنی است که در همان ابتدا عنوان شد که یارانه ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی تنها دو ماه پرداخت می‌شود و بعد از آن کالابرگ داریم. بنابراین در صورتی که زیرساخت‌های کالابرگ فراهم شود، احتمالا دیگر هیچ یارانه‌ای تحت عنوان یارانه نقدی نخواهیم داشت.

یارانه نقدی

سبد کالابرگ شامل چه کالاهایی است؟

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس  افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید