اخبار اقتصادی | قیمت دلار | پیش بینی قیمت دلار هفته آینده

خریداران دلار بخوانند | پیش بینی قیمت دلار هفته آینده | قیمت دلار رو به افزون است

با توجه به نوسانات قیمت دلار در این هفته اخیر در بازار، برای بازار ارز چه چشم اندازی وجود خواهد داشت؟

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار روندی نزولی را تجربه می‌کند.قیمت دلار برای متقاضیان آن اهمیت زیادی دارد.قیمت دلار با قیمت سکه در ارتباط است.قیمت دلار بر توان خرید افراد تاثیر می‌گذارد.قیمت دلار می‌تواند موجب رونق بازار شود.

اواخر خرداد بود که تحولات اقتصادی، افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی و ناامیدی از احیای برجام باعث افزایش قیمت دلار شد. با فروکش هیجانات ناشی از این اخبار دلار مجدد به کانال‌های قبلی بازگشت. اما این حرکت نیز مدت زیادی دوام نیاورد و با مخابره اخبار سیاسی دلار به مسیر قبلی پا گذاشت و باز هم رشد کرد.

در هفته جاری این ارز حدود ۲۰۰۰ تومان نوسان را به خود دید. اما در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ثبات نسبی رسید. در روزهای میانی هفته، دلار در یک کانال ثابت ماند و در هر دو روز، نرخ آن از کف قیمتی روز قبل بیشتر و از سقف قیمتی کمتر بود.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت دلار بیان کرد: هدف بازارساز در حال حاضر این است که از شوک‌های دفعتی به بازار جلوگیری کند و در قیمت‌های بالا بتواند با عرضه دلار بازار را در دست نگه دارد.

او ادامه داد: موفقیت در این زمینه نیز مشروط به سیاست‌های رفع تحریم‌هاست. اگر مذاکرات به نتایج مثبتی برسد امکان دارد نیازهای عرضه‌ای کمتر شود و معامله‌گران در قیمت‌های پایین نیازهای خود را برطرف کنند.

دیبا همچنین گفت: در شرایط کلی و در سال جاری با توجه به میزان نقدینگی در کشور سقف بالایی که برای قیمت دلار در محاوره‌های عمومی گفته می‌شود فعلا در دسترس نیست و نمی‌توان دلار را در کانال‌های بالاتر پیش‌بینی کرد.

وابستگی قیمت دلار به برجام

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی، نیز عنوان کرد: در حال حاضر جدا از ارزش ذاتی، قیمت دلار بیشتر از اخبار مثبت و منفی برجام متاثر است. شاهد هستیم که از مدتی قبل مذاکرات برجام تقریبا به نقطه‌ای رسید که طرفین آن را ترک کردند و دلار روندی صعودی گرفت. این ارز از محدوده ۲۷ هزار تومان رشد کرد و حتی سقف خود را در سال قبل شکست.

او ادامه داد: سپس با سیگنال‌های مثبتی که طرفین درخصوص احیای مذاکرات دادند این روند صعودی ضعیف شد.

این کارشناس در مورد پیش‌بینی خود از آینده دلار تاکید کرد: برای هفته آینده نیز دلار منتظر اخباری است که از این مذاکرات مخابره شود. اگر اخبار مثبتی وجود داشته باشد دلار به کانال‌های پایین‌تر قبلی می‌رسد، ولی اگر اخبار حاکی از آن نباشد که طرفین به توافق نزدیک هستند حتی می‌توان کانال‌های بالاتری را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد.

برخی از تحلیلگران معتقدند در صورتی که بازارساز به مقاومت خود در برابر رشد دلار ادامه دهد این امر می تواند  زمینه ساز خروج موقت معامله گران از بازار شود و توجه آنها  از بازار ارز به صورت موقت به سوی سایر بازارها منحرف خواهد شد.

در معاملات پشت خطی شب گذشته  اسکناس آمریکایی به سوی محدوده 27 هزار و 700 تومان عقب نشینی کرد. با  این حال، جو بازار بدون شکست محدوده 27 هزار و 200 تومان نزولی نخواهد شد.

عوامل کاهش قیمت دلار

معامله گران معتقدند با  دخالت بازار ساز اسکناس آمریکایی مجبور به کاهش شده است. این دسته از معامله گران تزریق عرضه و محدودیت فعالیت معامله گران بزرگ را عامل نزولی شدن نرخ دلار می دانند .

سته ای دیگر از معامله گران به اختیارات بانک مرکزی به صرافان مبنی بر مجوز فروش ارز با قیمت توافقی به صرافی ها توسط صادرکنندگان اشاره می کردند. بازیگران بازار ارز تهران معتقدند این کار موجب شده که حجم فروش در بازار بالا برود.

معاون دادستان تهران هم  روز گذشته از انسداد بیش از5 هزار حساب بانکی و دستگیری حدود 50 نفر در جریان برخورد با معاملات فردایی طلا و ارز خبر داد. خبری که باعث شد بخشی از معامله گران از بازار خارج شوند . 

فعالان بازار می گویند  به طور معمول،‌ چنین برخوردهایی با معامله گران تنها در کوتاه مدت،‌ قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می دهد و در میان مدت، بار دیگر تقاضا در صورت عدم اصلاح انتظارات به بازار بازخواهد گشت.

موضوع مذاکرات هسته ای  هم از نگاه معامله گران دلار دور نمانده است. وزارت خارجه آمریکا درباره برجام گفته  اگر ایران تصمیم سیاسی لازم را اتخاذ کند، می توانیم به برجام بازگردیم. منتظر پاسخ سازنده ایرانی ها و رها کردن موضوعات فرابرجامی از سوی تهران هستیم. به نوشته رویترز، این اظهارنظر در پاسخ به درخواست ایران مبنی‌بر خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا، مطرح شده است.

تصور برخی بر این بود که با استقرار دولت جدید و هماهنگ‌شدن اجزای نظام حکمرانی، حتی در صورت عدم بازگشت به برجام، امکان کنترل فشارهای تورمی و تثبیت نرخ ارز وجود خواهد داشت. تا اینجا، روند نشان می‌دهد که چنین برداشتی کاملا نادرست بوده است. این برداشت نادرست ریشه در برداشت نادرست هستی‌شناسانه از ویژگی‌های ماهوی نظام اقتصاد سیاسی دارد. ناهماهنگی میان اجزای نظام حکمرانی یا «شکست در هماهنگ‌سازی» البته امری مهم است که ریشه در تعریف نهادهای مختلف تودرتو دارد. این ناهماهنگی و پیامدهای مختلف آن از جمله موازی‌کاری‌های مختلف و مسئولیت‌ناپذیری‌ها را که ناشی از قواعد بازی اساسی و حقوقی است، نمی‌توان با تغییرات در قوه مجریه رفع و رجوع کرد. تغییرات روبنایی در حدی مختصر می‌تواند اثرگذار باشد ولی اصل مسئله بر سر دولت پاردوکسیکالی است که ریشه در تودرتویی نهادی دارد. دولتی که هم به علت وجود انواع و اقسام دستگاه‌های بودجه‌خوار بزرگ و از سویی بر مبنای انباشت ضدتورمی کوچک است. به این اعتبار، برخلاف تصور رایج برخی، با تغییرات در قوه مجریه، امکان پاسخ به چالش‌های مهم وجود ندارد. روند ماه‌های گذشته دولت جدید به خوبی دال بر این واقعیت است. مسئله داخلی، مهم است ولی پاسخ‌گویی به آن مستلزم تغییراتی در ورای قوه مجریه و رفع چالش اساسی تودرتویی نهادی است.

بر بستر این شرایط داخلی، همان‌گونه که ذکر شد، کاهش امید به بازگشت به برجام، انتظارات تورمی را تشدید کرده است. بنابراین، روندی که در سال 1390 شروع شد و تا اوایل سال 1392 ادامه یافت و با برجام متوقف و دوباره با خروج آمریکا از برجام در سال 1396 شروع شد و تا انتخابات آمریکا ادامه داشت، دوباره شروع شده است. با انتخاب بایدن، نرخ دلار از 31 هزار تومان به 20 هزار تومان کاهش یافت و به مرور زمان که مذاکرات در گیرودار پیچ‌های مختلف افتاد و رفته‌رفته امیدها به بازگشت برجام تضعیف شد، نرخ دلار دوباره در مسیر صعودی قرار گرفته است.

دیدگاه خود را ارسال کنید