کنکور سراسری | نتایج کنکور سراسری | نتایج کنکور ارشد

شناسایی 800 متقلب در سر جلسه ی کنکور سراسری | برگزاری مجدد آزمون سراسری 1401 در دی ماه

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به شناسایی متقلبان کنکور ۱۴۰۱ گفت: هر فردی خواسته از ابزار تقلب در کنکور ۱۴۰۱ استفاده کند، دستگیر کردیم و به داوطلبان درباره سلامت کنکور اطمینان می دهیم.

شناسایی 800 متقلب در سر جلسه ی کنکور سراسری | برگزاری مجدد آزمون سراسری 1401 در دی ماه
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وزارت علوم و آموزش عالی وقت به منظور حل مساله گزینش دانشجو، مرکز آزمون شناسی را در بهمن ماه ۱۳۴۷ تأسیس کرد تا با همکاری دانشگاه‌ها، آزمون ورود به آموزش عالی را تدوین و اجرا کند.

با افزایش تعداد متقاضیان ورود به آموزش عالی و گسترش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، وجود تشکیلات وسیع‌تری با شرح وظایف مشخص برای گزینش دانشجو ضروری به نظر می‌رسید و از این روز در بهمن ماه سال ۱۳۵۴ تشکیلات سازمان سنجش آموزش کشور با سه حوزه معاونت فنی و پژوهشی، اجرایی و نظارت بر امور دانشگاه‌ها به تصویب رسید و با همین تشکیلات تا سال ۱۳۶۰ به کار خود ادامه داد.

با توجه به حجم فعالیت‌های تحقیقاتی و اجرایی به ویژه در زمینه پذیرش و گزینش دانشجو، افزایش تعداد داوطلبان ورود به نظام آموزش عالی و حساسیت بیش از پیش مراحل مختلف امر گزینش دانشجو، در فروردین ماه سال ۱۳۶۸، تشکیلات سازمان سنجش آموزش کشور با سه معاونت اجرایی، فنی و پژوهشی و گزینش به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی رسید و در نهایت در ۲۸ شهریور ۱۳۶۸ شرح وظایف و پست‌های مصوب سازمان ابلاغ شد و مجدداً" ساختار تشکیلاتی این سازمان در بهمن ماه ۱۳۹۰ به تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید.

استقرار نظام کارآمد در امر سنجش آموزش، فراهم آوردن امکانات شناسایی و شناساندن استعدادهای درخشان کشور در زمینه‌های مختلف و مشارکت در تشویق و حمایت آنها و سنجش و اندازه‌گیری و ارزیابی دانش داوطلبان ورود به آموزش عالی کشور و سطوح مختلف آموزشی و انتخاب و معرفی شایسته‌ترین افراد برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و برگزاری کلیه آزمون‌های ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت مستقیم و یا با نظارت سازمان سنجش از جمله اهداف و وظایف سازمان سنجش آموزش کشور است.

در راستای اهمیت عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور در زمینه برگزاری کنکورهای سراسری و تغییراتی که داوطلبان کنکور بی صبرانه منتظر تعیین نحوه اجرای آن هستند، گفتگویی با رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر عبدالرسول پورعباس داشتیم.

محور این گفتگو درباره برنامه‌ها و مأموریت‌های جدید سازمان سنجش آموزش کشور، نحوه مقابله سازمان سنجش با تخلفات در کنکور ۱۴۰۱ و تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و هوشمندسازی کنکورهای آینده است.

دستگیری ۸۰۰ متقلب در کنکور ۱۴۰۱/ برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در تیر و دی

متن مصاحبه با دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور را در زیر می‌خوانیم:

* سازمان سنجش در کنکور سال جاری با مسائل متعددی روبرو شد، از سویی دوره جدید در سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود و نهادهای نظارتی صحبت‌هایی از تحقیق و تفحص داشتند و از سوی دیگر کنکور ۱۴۰۱ با نوآوری‌های جدیدی مواجه بود و تغییرات شکلی در کنکور ایجاد شده بود، این روند تازه و نوآوری در کنکور را چگونه ارزیابی می‌فرمایید.

من در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بودم از آن زمان هم مراکز و نهادهای نظارتی در سازمان سنجش مستقر بودند و دوباره وقتی در سال ۱۴۰۰ به سازمان سنجش آمدم، مراکز و نهادهای نظارتی از جمله هیأت تحقیق و تفحص مجلس و سازمان بازرسی کل کشور در سازمان سنجش بودند، در واقع این احساس ضرورت برای ناظرین ایجاد شده بود که ببینند چه اتفاقی افتاده است.

اتفاق این بود که نسبت به دوره قبل تحولات اساسی در جامعه و جهان ایجاد شده بود، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های زیادی به میدان آمده بود و نسبت به سال‌های پیش تغییرات زیادی رخ داده بود. ما در سال‌های ۸۴ تا ۸۸ اولین گام‌های دولت الکترونیک را در سازمان سنجش برداشتیم، در آن زمان هم همه این شک و تردید را داشتند که مگر می‌شود و الحمدلله دیدیم که شد و تمام فرآیند آزمون‌ها از صفر تا صد به جز بخش برگزاری آزمون، الکترونیکی شد.

* این تکنولوژی‌های پیشرفته از چه زمانی وارد حوزه تقلب‌های آزمون‌های سراسری شده اند؟

این تکنولوژی‌ها از سال‌های گذشته وارد تقلب‌های آزمونی شده اند. حداقل از ۲ سال پیش کشف شده اند و در دوره کرونا اوج استفاده از این تکنولوژی‌ها بود. البته کاهش بازرسی بدنی هم مؤثر بود اما این تکنولوژی‌های جدید تقلب با بازرسی بدنی هم قابل کشف نیستند. اینکه تا قبل از این دیده نشده است معنی اش این نیست که نبوده است.

* استفاده از تکنولوژی‌های تقلب در روند سلامت کنکورهای سراسری هم مؤثر بوده اند و یا اختلالی در روند آزمون‌ها داشت؟

خیر اختلالی ایجاد نکرد و بر سلامت کنکور تأثیر نداشته اند زیرا با بررسی‌های فنی و آماری این متقلبان شناسایی شدند. وقتی توانستیم بیش از ۲۷۰ نفر را در سال ۱۴۰۰ به عنوان متقلب شناسایی کنیم نشان می‌دهد که بررسی‌های فنی آماری به درستی انجام شده است.

امسال به این نتیجه رسیدیم که بررسی‌های فنی و آماری در سازمان سنجش برای کشف تقلب به تنهایی محکمه پسند نیست. از جمله به ما می‌گویند از این فرد چه چیزی گرفته اید؟ یا چه دلایل دیگری دارید؟ برای کنکور ۱۴۰۱ بر روی این مسئله تمرکز کردیم که دلایل ما محکمه پسند باشد و ابزار را از فرد بگیریم و متقن، روشن و دقیق دلیل بیاوریم که این ابزار تقلب است.

دستگیری ۸۰۰ متقلب در کنکور ۱۴۰۱/ برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در تیر و دی

* شناسایی شبکه تقلب در زمان کنکور سراسری ۱۴۰۱ بازتاب وسیعی داشت، این کار به چه ترتیبی و با چه ابزاری انجام شد؟

برای حفاظت از آزمون و مقابله با تکنولوژی‌های تقلب، چند لایه تعریف کردیم. شرکت‌های دانش بنیان را به کار گرفتیم و دستگاه‌های نظارتی به ما کمک کردند که آزمون را برگزار کنیم. اتفاقی که افتاد این بود که قبل از آزمون ۱۲ شبکه را گرفتیم. این ۱۲ شبکه با تعداد بسیار زیادی نیرو و تجهیزات همراه بودند. این ساختار شبکه ای دارای سه بخش بود، بخش اول گرفتن عکس از سوالات کنکور، بخش دوم ارسال عکس و حل کردن آن و ساخت کلید و بخش سوم ارسال پاسخ به جلسه آزمون بود.

ما در سازمان سنجش هر سه مرحله را پیش بینی کردیم و با ارزیابی موضوع فهمیدیم تعداد زیادی از افراد در بخش کلید سازی با این شبکه در حال همکاری هستند. این افراد را با یک فرآیندهایی از دور رقابت خارج کردیم. در بخش سوم که ارسال پاسخ به جلسه بود هم اقداماتی انجام دادیم. اما در بخش اول که ارسال عکس از سر جلسه بود ضمن اینکه اقدامات خوبی انجام شد اما به دلایل مختلف می‌دانستیم که توفیقات زیادی نخواهیم داشت.

مهمترین دلیل این امر این بود که دوربین‌هایی که سر جلسه امتحان می‌برند، دوربین‌های بسیار بسیار پیشرفته‌ای بودند. این دوربین‌ها در حد و اندازه بند انگشت، جاسازی داخل خودکار، کنار عینک، داخل پاک کن و … است و سیگنال آن هم در حد چند ثانیه بیشتر فعال نیست، عکس را که گرفت بلافاصله عکس را ارسال می‌کند و کشف این موضوع سخت بود. از همین رو وقتی بخش دوم را مهار کردیم و عمده انرژی را بر روی دریافت پاسخ در سر جلسه امتحان گذاشتیم.

وقتی در مهار بخش دوم که کلید سازی بود موفق شدیم، ساختار فکری این شبکه‌ها با دستگیری از سوی پلیس فتا و سایر دستگاه‌های امنیتی و نظارتی برهم خورد. وقتی این ساختار بهم خورد این شبکه‌ها تصمیم گرفتند که به کنکور ضربه بزنند.

در نهایت وقتی سازمان شبکه تقلب ساختارش بهم ریخت انتظار ما این بود که صبح روز جمعه (کنکور گروه تجربی) بخواهند به ما ضربه بزنند. من اعلام کرده بودم که این شبکه احتمالاً عکس از سوالات را می‌گیرد ولی اجازه توزیع عکس را ندهید، به همین منظور گفتیم راه حل آن این است که اینترنت محدود شود یعنی آنقدر ضعیف شود که قدرت ارسال عکس گرفته را نداشته باشد.

اما محدودیت اینترنت در سراسر کشور به یک شکل عمل نشد و عکس ساعت ۹:۳۲ دقیقه از جلسه آزمون گرفته شد و ۹:۴۹ دقیقه منتشر شد. برعکس سال گذشته که فقط عکس در شبکه‌های مجازی وابسته به این شبکه‌های تقلب پخش می‌شد، این بار چون شبکه‌ها دستگیر شده بودند آمدند ضربه‌ای عمل کردند و به صورت کور، آن را به شکل عمومی منتشر کردند. ضمن اینکه در آن ساعت داوطلبان سر جلسه امتحان بودند. به این ترتیب بخش سوم کار که ارسال پاسخ به سر جلسه امتحان بود شروع شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید