حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان | واریزی حقوق بازنشستگان مهر

خبر مهم برای بازنشستگان | زمان واریز معوقات حقوق بازنشستگان

به زمان پرداخت مستمری مهرماه بازنشستگان کارگری نزدیک شده‌ایم؛ معمولاً پرداخت مستمری بازنشستگان کارگری از بیستم هر ماه آغاز می‌شود

خبر مهم برای بازنشستگان | زمان واریز معوقات حقوق بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان از این ماه افزایشی شد. حقوق بازنشستگان از ابتدای سال جاری افزایش نداشت. حقوق بازنشستگان هر سال با تنش همراه است. حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

حقوق بازنشستگان

 

به زمان پرداخت مستمری مهرماه بازنشستگان کارگری نزدیک شده‌ایم؛ معمولاً پرداخت مستمری بازنشستگان کارگری از بیستم هر ماه آغاز می‌شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا معوقات پنج ماه اول سال با حقوق مهرماه پرداخت می‌شود یا خیر.

در روزهای اخیر، جلسه‌ای با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و اعضای کانون عالی بازنشستگان کارگری برگزار شد؛ در این نشست، نمایندگان بازنشستگان خواسته‌ی خود را به عنوان پرداخت یکجای معوقات بازنشستگان اعلام کردند، اما نتیجه‌ی قطعی حاصل نشد.

بازنشستگان انتظار دارند مطالبات یکجا پرداخت شود؛ آن‌ها می‌گویند: قبل از بیستم مهر زمانبندی پرداخت مشخص شود و سپس تمام معوقات یکجا به حساب بازنشستگان واریز شود.

هنوز مشخص نیست که معوقات بازنشستگان کارگری چگونه قرار است پرداخت شود. به زمان پرداخت مستمری مهرماه بازنشستگان کارگری نزدیک شده‌ایم؛ معمولاً پرداخت مستمری بازنشستگان کارگری از بیستم هر ماه آغاز می‌شود.

اما هنوز مشخص نیست که آیا معوقات پنج ماه اول سال با حقوق مهرماه پرداخت می‌شود یا خیر.

در روزهای اخیر، جلسه‌ای با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و اعضای کانون عالی بازنشستگان کارگری برگزار شد؛ در این نشست، نمایندگان بازنشستگان خواسته‌ی خود را به عنوان پرداخت یکجای معوقات بازنشستگان اعلام کردند، اما نتیجه‌ی قطعی حاصل نشد.

بازنشستگان انتظار دارند مطالبات یکجا پرداخت شود؛ آن‌ها می‌گویند: قبل از بیستم مهر زمانبندی پرداخت مشخص شود و سپس تمام معوقات یکجا به حساب بازنشستگان واریز شود.

حمیدحاج‌اسماعیلی گفت : آنچه که الان لایحه می‌گوید، قرار است حدود ۹۰۰ هزار تومان به بازنشستگان اضافه کنند و مبالغی که تا حدود ۲.۵ تا ۳ برابر این مبلغ است، به بقیه کارمندان متناسب با امتیازات‌شان پرداخت شود.

حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: آن‌طور که منابع غیررسمی مطرح می‌کنند، برای گروه‌های خاصی که برخی کارمندان سازمان‌های خاص هستند، ممکن است این مبالغ تا چند برابر نسبت به بازنشستگان لشکری و کشوری بیشتر باشد.

وی عنوان کرد: گرچه افزایش حقوق را حق حقوق‌بگیران می‌دانیم با توجه به تورمی که در کشور اتفاق افتاده، اما متاسفانه در این بخش هم انتقاداتی به دولت داریم، چون هنوز این افزایش‌ها تبعیض‌گونه است. این باز به شکاف طبقاتی در کشور دامن می‌زند و فاصله بین مدیران و افراد خاص را با عموم مردم و حقوق‌بگیران در کشور افزایش می‌یابد.

بابک افقهی با اشاره به دغدغه‌های رئیس‌جمهور برای کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان، افزود: بر اساس پیشنهاد دولت افزایش‌های جدید در صورت تصویب مجلس از اول شهریور ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این لایحه (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰- و سایر مشمولین جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به‌استثنای مشمولان قانون کار) و (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیئت‌ علمی و قضات، ‌با عنوان متناسب‌ سازی حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود.

معاون مجلس، حقوقی و استان ها سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی است،گفت: حقوق مشمولین جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۳) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، ‌مبلغ نه میلیون (۹/۰۰۰/۰۰۰) ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

افقهی با تاکید بر اهمیت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، افزود: در اجرای ماده (۱۶) این قانون کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه توسعه ششم پنج‌ساله ششم و همچنین نیروهای مسلح، ‌وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، در صورت تصویب مجلس به ترتیب به میزان صددرصد (۱۰۰%) و پنجاه‌درصد (۵۰%) افزایش می‌یابد.

حقوق بازنشستگان

به گفته وی براساس لایحه پیشنهادی دولت مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور با میزان ده درصد (۱۰%) و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک‌های درآمدی (۱) و (۲) و (۳) هستند به میزان پنج درصد بیشتر افزایش می‌یابد.

افقهی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه در یکسال گذشته برای تامین هزینه های کشور به سراغ استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول نرفته است؛تصریح کرد: دولت برای تامین منابع این لایحه هم به سراغ شیوه های تورم‌زا نخواهد رفت.

همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام مهمی بود که دولت در اواخر دهه ۸۰ و به صورت جدی‌تر در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ عملی کرد. متناسب‌سازی، هماهنگی میزان دریافتی بازنشستگان با میزان تورم است. حقوق بازنشسته‌ها کفاف تورمی که سال به سال بیشتر می شود را نمی دهد. در نتیجه اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان امر مهمی در معیشت آن‌ها تلقی می‌شود.

این گروه از جامعه منتظر همسان‌سازی برای سال ۱۴۰۱ هستند. آن‌طور که رییس کانون پیشکسوتان جامعه کارگری گفته است؛ کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد. پرداخت معوقات ۲۸ درصد حقوق افزایش نیافته ناشی از تاخیر دولت در پذیرش افزایش حقوق ۳۸ درصد بازنشستگان سایر سطوح نیز معضل دیگری به حساب آمده که بسیاری از بازنشستگان و فعالان کارگری خواهان پرداخت آن شده‌اند؟ پیگیری چنین مطالباتی به عهده کدام نهاد است و وپرداخت معوقات به صورت یکجا و یا ماه به ماه در هاله‌ای از ابهام است. افزایش حقوق بازنشستگان نیز از شهریور به مهرماه موکول شد و جز معوقات به حساب می‌آید. برای بررسی این موضوعات گفتگویی با علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران داشتیم. با بازار بورس همراه باشید.

حقوق بازنشستگان

علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران ضمن اشاره به اعمال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گفت: برای سال ۱۴۰۱ بر مبنای متناسب‌سازی پیشین، افزایش حقوق‌ها براساس تورم انجام خواهد شد. این‌گونه نیست که هر سال متناسب‌سازی انجام شود کمااینکه در ۲سال گذشته این اقدام صورت گرفته است. اکنون تنها سایر سطوح ۲۵ درصد طلبکار هستند. به این معنا که اگر فردی در زمان بازنشستگی خود، برای مثال ۳ برابر  حداقل دستمزد، حقوق دریافت کرده اکنون پس از چند سال دریافتی آن‌ها به ۲ برابر حداقل دستمزد رسیده است. بنابراین معادل یک برابر حداقل دستمزد عقب‌ مانده‌اند.

او ادامه داد: اگر اسفندماه سال ۱۴۰۰ حداقل دستمزد ۲میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده؛ ۷۵ درصد از این مبلغ پرداخت شده و ۲۵ درصد آن باقی مانده است. در نتیجه برای متناسب‌سازی گروه سایر سطوح در سال ۱۴۰۱، تنها ۲۵ درصد باقی مانده است؛ متناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انجام شده است. در سال جاری نیز، متناسب‌سازی بر حسب تورم و حقوق‌ افزایش پیدا کرده است. برای مثال اگر بدون در نظر گرفتن متناسب‌سازی حقوق فردی ۵ میلیون تومان بوده، با احتساب آن به ۷ میلیون تومان رسیده؛ یعنی در سال ۱۴۰۱ بر مبنای مبلغ جدید تورم نیز برای آن لحاظ شده است. به طور کلی متناسب‌سازی برای امسال نیز مدنظر قرار گرفته شده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید