نهضت ملی مسکن | نهضت ملی مسکن جدید | نهضت ملی مسکن ثبت نام

آخرین جزئیات واگذاری نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن جا نمانند

آیت‌اللهی کارشناس مسکن گفت: هدف اصلی نهضت ملی مسکن، تأمین مالی برای افراد است. اصولاً دولت وظایفی را بر گردن بانک‌ها می‌گذارد که توان پرداخت این تسهیلات را کم می‌کند اما تسهیلاتی در نظر گرفته‌اند که حتما پرداخت خواهد شد.

آخرین جزئیات واگذاری نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن جا نمانند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

نهضت ملی مسکن شرایط خاصی برای احراز صلاحیت دارد.نهضت ملی مسکن موردتوجه تهرانی‌ها قرار گرفته است.نهضت ملی مسکن، شرایط خرید خانه را فراهم می‌کند.نهضت ملی مسکن طرح جدید دولت است.نهضت ملی مسکن به جوان‌ها کمک می‌کند.

نهضت ملی مسکن

آیت‌اللهی کارشناس مسکن گفت: هدف اصلی نهضت ملی مسکن، تأمین مالی برای افراد است. اصولاً دولت وظایفی را بر گردن بانک‌ها می‌گذارد که توان پرداخت این تسهیلات را کم می‌کند اما تسهیلاتی در نظر گرفته‌اند که حتما پرداخت خواهد شد.

یکی از وعده‌های دولت سیزدهم برای تأمین مسکن خانوارها، ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال دوره ریاست جمهوری است. سال گذشته بود که دولت طرح نهضت ملی مسکن را تحویل وزارت راه و شهرسازی داد. طرحی که هدف دولت از انجام آن تأمین ۴ میلیون مسکن ملی برای خانوارهای ایرانی بود. به گفته وزیر راه و شهرسازی ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال کار دشواری است و امور زیربنایی آن مانند تسهیلات و تأمین زمین در حال انجام است. تاکنون نیز برای ۳ میلیون واحد، تأمین زمین صورت گرفته اما تأمین اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی مانده است. در این طرح اقساط نهضت ملی مسکن در مناطق محروم و برای اقشار کم‌ درآمد در مناطق مختلف کشور، ماهانه یک میلیون و هشتصد هزار تومان تا سه میلیون و دویست هزار تومان است. البته این مبلغ برای گروه‌های متوسط بین ۲ میلیون و سیصد هزار تومان تا ۴ میلیون دویست هزار تومان برآورد شده است.

گسترش نیوز برای بررسی جزئیات این طرح و تشابه آن با خانه‌های مسکن مهر با یک کارشناس مسکن به گفت‌وگو پرداخته است.

مشکلات تخصصی نهضت ملی مسکن

عطاءالله آیت‌اللهی، کارشناس مسکن در رابطه با تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: اصل کلی و مهم نهضت ملی مسکن، پرداخت مالی برای افراد است. اصولاً دولت وظایفی را بر گردن بانک‌ها می‌گذارد که توان پرداخت این تسهیلات را کم می‌کند. تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که حتماً پرداخت خواهد شد.

آیت_اللهی

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار گسترش نیوز که مردم اخذ وام مسکن برای پرداخت رهن و اجازه را بهتر از تسهیلات نهضت ملی می‌دانند، خاطر نشان کرد: رهن و اجاره نیاز ملموس مردم است. نگرانی دولت از عدم توانایی افراد از پرداخت ودیعه مسکن و اجاره‌ها است. از طرفی هم بانک‌ها وام‌های این‌چنینی را راحت‌تر به مردم پرداخت می‌کند. به دلیل اینکه بازپرداخت کوتاه‌تری دارد و بازگشت پول به بانک با توجه به تضمین‌هایی که گرفته می‌شود، راحت‌تر انجام خواهد شد اما نهضت ملی مسکن طرح سرمایه‌گذاری برای مردم لحاظ می‌شود و تسهیلات آن به صورت طولانی‌تر با بهره کمتر است.

آیت‌اللهی ضمن اشاره به چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن گفت: چند عامل اصلی به عنوان چالش این طرح وجود دارد که یکی از این موضوعات، چالش مدیریتی است. نگاه مجریان به این طرح باید نگاه علمی و مطالعاتی بر پایه مهندسی باشد. این طرح باید از هر جهتی بررسی جامع شود؛ نباید فقط به زمین و تأمین اعتبار بسنده کرد. مسکن مجموعه مشخصی دارد که باید در مطالعات علمی و مهندسی دیده شود.

از مشکلات مسکن مهر باید درس گرفت

وی چالش بعدی را توجه به زیر ساخت‌ها دانست و گفت: باید توجه کرد تا به مشکلات مسکن مهر دچار نشویم. اسکلت ساختمان در مسکن مهر ساخته و آماده بود اما به دلیل عدم زیرساخت‌ها و نیازهای جانبی اجازه بهره‌برداری داده نمی‌شد. تأمین اعتبار این طرح باید به طور کامل بررسی شود؛ به طور مثال اگر قرار تسهیلاتی اعطا شود، در خصوص این تسهیلات باید میزان پرداخت شفاف باشد.  به صورتی برنامه‌ریزی شود که از بودجه دولت مطلقاً استفاده نشود. نمی‌توانیم تنها به صرف  اخذ تسهیلات از بانک‌ها و یا پرداخت کامل از سوی مردم این طرح را اجرا کنیم. در این شرایط برای تأمین اعتبار با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد.

وی الگوی ساخت مسکن مهر را مانند طرح نهضت ملی مسکن دانست و خاطر نشان کرد: این ۲ طرح از نظر انبوه‌سازی مسکن مانند هم هستند که برای قشر متوسط و کم‌ در‌آمد جامعه در نظر گرفته شده است. در زمان فشرده باید تحویل افراد شود. این مشخصات مشابه این ۲ طرح با هم است اما امتیازی طرح نهضت ملی مسکن، تجربه بیشتر از مسکن مهر است. مجریان باید از تجربیات مسکن مهر استفاده کنند و تلاش کنند تا مشکلات و کاستی‌های مسکن مهر در این طرح تکرار نشود.

در تهرانسر ۹۰۰ واحد نهضت ملی مسکن به صورت مشارکتی در حال ساخت است که پس از اتمام کار، دولت و بخش خصوصی هرکدام سهم خود را برمی‌دارند. سهم دولت با شرایط خاصی از طریق آگهی عمومی فروخته خواهد شد و به این صورت نیست که در بازار قابل خرید و فروش باشد.

در این خصوص خلیل محبت‌خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران  گفت: هنوز پروژه به اتمام نرسیده که متاسفانه یک عده دلال وارد بازار شده و به مردم می‌گویند یک پولی به ما بدهید تا این واحدها را برایتان بخریم. در حالی که این دلال‌ها اصلا مسئولیتی ندارند و خرید و فروش واحدها غیرقانونی است. از آن گذشته هنوز سهم طرفین مشخص نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان این‌که شهروندان موارد تخلف را به ما گزارش دهند گفت: از مردم می‌خواهیم فریب سودجویانی که مدعی مالکیت یا واسطه‌ی فروش واحدهای نهضت ملی مسکن هستند نخورند.

محبت‌خواه تاکید کرد: شهروندان هیچ‌گونه پولی به حساب دلالان واحدهای نهضت ملی مسکن واریز نکنند و اگر تخلفی در این زمینه مشاهده کردند از طریق مراجعه حضوری به ما اطلاع دهند تا با آنها برخورد لازم صورت گیرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید