قیمت دلار | قیمت دلار در بازار امروز | پیش بینی قیمت دلار

افزایش شوکه کننده قیمت دلار در بازار امروز | قیمت دلار چند شد؟

دیروز قیمت دلار با روند افزایشی آغاز به کار کرد و ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان در بازار معامله شد. رکوردشکنی تاریخی این اسکناس آمریکایی و سیاست‌های بازارساز برای کنترل قیمت به کارزاری تبدیل شده است. آیا روند افزایشی قیمت دلار با سیاست‌های بانک مرکزی متوقف می‌شود؟

افزایش شوکه کننده قیمت دلار در بازار امروز | قیمت دلار چند شد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

دیروز قیمت دلار با روند افزایشی آغاز به کار کرد و ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان در بازار معامله شد. رکوردشکنی تاریخی این اسکناس آمریکایی و سیاست‌های بازارساز برای کنترل قیمت به کارزاری تبدیل شده است. آیا روند افزایشی قیمت دلار با سیاست‌های بانک مرکزی متوقف می‌شود؟

با نزدیک شدن به اواسط سومین هفته آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار با حرکت صعودی آغاز به کار کرد. این روند که روز گذشته اندکی نزولی بود حکایت از ورود جریان سرمایه به بازار کشور و افزایش تقاضا دارد.

تقاضایی که به اعتقاد فعالان بازار در میدان فردوسی و صرافی‌های مجاز با تشکیل صف‌های طولانی خود را نشان می‌دهد و تحرکات بازارهای موازی نیز بر مدار افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران در حرکت است.

روز گذشته بانک مرکزی اسامی 31 شعبه از بانک‌های ملی، ایران، ملت، تجارت و صادرات را منتشر کرد که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به آنها 2 هزار یورو و یا ۲ هزار دلار ارز سهمیه‌ای دریافت کنند. بر این اساس، متقاضیان ارز می‌توانند علاوه بر مراجعه به صرافی‌ها به شعب منتخب بانک‌های مذکور مراجعه کنند.

 به نظر می‌رسید این ارزپاشی نهاد پولی کشور قیمت دلار را در بازار معاملات ارزی کاهش دهد اما امروز قیمت دلار بیش از پیش‌بینی دلار فردایی در روز گذشته بازگشایی شد. در نخستین ساعات روز دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ دلار با قیمت ۳۶ هزار و ۸۰ تومان معامله شد و در ساعات بعدی نیز با روند صعودی همراه بود.

در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار با نوسان رو به بالا در بازار معاملات با قیمت ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شد و از نیمه کانال ۳۶ هزار تومان هم فراتر رفت. در بازارهای موازی نیز قیمت دلار سقف‌های جدیدی را پشت سر گذاشت. دلار هرات وارد کانال ۳۵ هزار تومان شد و با ۸۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۳۵ هزار و ۳۸۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با روند افزایشی، با کانال ۱۰ هزار تومان فقط ۵۰ تومان فاصله داشت و به قیمت ۹ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

افزایش قیمت دلار با خرید چمدان هم‌سو شد

کارشناسان و تحلیل‌گران بازار از ابتدای سال تا کنون چنین روزهایی را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرده بودند اما معامله‌گران کف بازار از الگوی ابداعی چمدان می‌گویند. الگویی که پایه‌ علمی ندارد اما از روند افزایشی سفرها در روزهای اخیر حکایت دارد. آن‌ها با توجه به این الگوی ابداعی معتقدند در بازار همسایه یعنی خیابان منوچهری، خرید ساک و چمدان سیر صعودی گرفته است. از نگاه آن‌ها این رفتار یعنی میزان سفر زیاد است و بخشی از این سفرها می‌تواند تقاضای ارزی را به همراه داشته باشد.

حتی برخی از معامله‌گران مدعی بودند فروشنده‌های چمدان به آن‌ها گفته‌اند، در این دو هفته مثل شب عید کار کرده‌ایم. اکو‌ایران همچنین از حضور و دخالت نیروی انتظامی برای متفرق کردن خریداران ارز در میدان فردوسی گفته که در شرایط مشابه نیز این نهاد به کمک بازارساز آمده است تا هیجانات آنی بازار را کنترل کند.

در کارزار صف متقاضیان دلار از یک سو و سیاست‌های جدید بانک مرکزی از سوی دیگر، فعلا پیروز میدان قیمت دلار است که در حال تصاحب سطوح قیمتی جدید است و رسیدن به دلار ۳۲ هزار تومانی را به رویا تبدیل کرده است. این در حالی است که در ابتدای هفته بانک مرکزی در مطلبی از عرضه سنگین ارز در معاملات نیمایی خبر داد که تنها برای یک‌سوم آن تقاضا وجود داشت.

افزایش انتظارات تورمی و قیمت دلار 

در همین راستا محمود جام‌ساز، کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر تاثیر روند توافقات برجام بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: اواخر مرداد ماه سال‌جاری روند قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مساعد از سوی طرف آمریکایی درباره توافقات هسته‌ای برجام و نزدیک شدن مذاکرات به نتیجه مطلوب، کاهشی شد. در مقابل با تغییر مطالبات ایران و تقاضاهای جدید قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفت.

او ضمن تاکید بر انتظارات تورمی جامعه بر قیمت دلار افزود: در شرایطی که قیمت‌ها نوسان شدید دارد، تورم بالای ۵۰ درصدی داریم و بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی محدودی دارد توانایی نهادهای پولی برای تعیین قیمت دلار کاهش می‌یابد ضمن این‌که بانک مرکزی نیز با وجود اختیارات نامحدود به دلیل کمبود منابع ارزی توانایی کنترل بازار و قیمت‌ دلار را نمی‌تواند داشته باشد.

جام‌ساز با اشاره به اوضاع نامساعد سیاسی در سطح بین‌المللی، اعتراضات اجتماعی داخلی و عدم اطمینان از حصول توافق برجام خاطر نشان کرد: در این شرایط انتظارات تورمی بیش از گذشته در جامعه شکل می‌گیرد و با وجود تنگنای ارزی ناشی از تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی توانایی کنترل قیمت دلار بسیار محدود می‌شود این در حالی است که تصمیمات و اختیارات بدون توجه به منابع گرفته شده و نهاینا افزایش قیمت فعلی دلار را رقم زده است

قیمت دلار در هفته‌ای که گذشته وارد کانال ۳۴ هزار تومان شد و در آخرین معاملات بازار ارز آزاد هفته گذشته با قیمت ۳۴ هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد. در حالی که دلار فردایی با قیمت ۳۵ هزار تومان پیش‌بینی شده است باید دید بار دیگر بازارساز برای مهار قیمت وارد بازار می‌شود؟

در حالی دومین هفته آبان ۱۴۰۱ را پشت سر می‌گذاریم که قیمت دلار به بالاترین نرخ خود طی سال‌های گذشته رسیده است. سقف‌شکنی دلار که با وجود استدلال‌های قوی تحلیلگران بازارهای مالی، پیش‌بینی شده بود در حالی به کانال ۳۵ هزار تومان رسیده که شواهد حاکی از فروش ارزهای خانگی به امید سود بیشتر است.

به نظر می‌رسد باور سناریوی قدیمی افزایش قیمت ارز به امید مهار بازار و جمع‌آوری دلارهای خانگی برخی را بر آن داشته تا از افزایش قیمت دلار بیشترین سود را نصیب خود کنند.

چرا قیمت دلار گران شد؟

افزایش ۲۰ درصدی ارزش دلار به نسبت سایر ارزها در سطح بین‌المللی، تورم ۵۰ درصدی داخلی،اعتراضات اجتماعی در بیش از ۴۰ روز گذشته،اخبار پی‌در‌پی مبنی بر تحریم‌های جدید ایران از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا، تهدید‌های برخی کشورهای همسایه و از همه مهمتر اخبار نامساعد سیاسی مبنی بر توقف مذاکرات هسته‌ای برجام در شرایطی دست به دست هم داد که سیاست ارزپاشی بانک مرکزی فنر فشرده دلار را در دستانش داشت.

قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت وارد محدوده ۳۳ سپس ۳۴ هزار تومانی شد و برای دلار فردایی نیز دلار ۳۵ هزار تومانی پیش‌بینی شده است.

روز چهارشنبه در شرایطی که بازار ارز تحت تأثیر موارد ذکر شده در نیمه کانال ۳۴ هزار تومانی قرار گرفت، تقاضای دلار سهمیه‌ای به خاطر اختلاف نرخ دلار آزاد و توافقی بالا رفت.

تحلیلگران این رویداد را به خاطر گپ به وجود آمده میان دو بازار توافقی و آزاد استدلال کردند، زیرا سودی که از اختلاف قیمت دو بازار به وجود آمده بود تقاضای سفته بازی را در بازار روز قبل تشدید کرد. اما صبح روز پنجشنبه ۱۲ آبان بازارساز در مقابل سرکشی‌های بازار آزاد سعی کرد با افزایش نرخ توافقی دلار تقاضای سفته بازی در بازار ارز را مهار کند. به همین دلیل نرخ ارز سهمیه‌ای در بازار معاملات آزاد به بیش از ۳۳ هزار تومان رسید.

پیش‌بینی تحلیلگران بازار چه بود؟

در ما‌ه‌های گذشته روند صعودی دلار و تلاش بازارساز برای مهار قیمت دلار از سوی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی شده بود برخی از این اظهارنظرها را می‌خوانید:

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی به عدم اطمینان روانی و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور اشاره کرده بود که بازار دلار را تحت فشار قرار داده است. او روند قیمت دلار را صعودی دانسته و به تلاش دولت برای ثبات قیمت دلار تاکید کرده بود. به اعتقاد جیهانی اگر دخالت‌ نهادهای بازارساز بر قیمت‌ها نباشد قیمت‌ دلار روند صعودی خواهد داشت.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی با این عنوان که دولت نمی‌خواهد در شرایط موجود کشور، قیمت دلار بشکند بنابراین ارز وارد بازار کرده با انتقاد از هدر دادن منابع و ادامه سیاست‌های اشتباه دولت‌ها گفته بود: «دولت در حال تثبیت وضعیت موجود است و فنر دلار در دستانش است در حالی که با توجه به تورم، ارزش ذاتی دلار ۳۲ و ۳۳ هزار تومان نیست و باید دید توانایی بانک مرکزی برای ادامه این سیاست غلط تا کجا ادامه دارد و چقدر است.»

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی نیز با تاکید بر این‌که ‌فنر دلار و طلا به صورت عمده در دستان دولت است و باید ببینیم دولت تا کجا قادر خواهد بود این بازار را کنترل کند. تاکید داشت: سیاست دولت فعلی مانند دولت‌های قبل است یعنی کنترل بازار با ارزپاشی، خبردرمانی و کنترل قیمت از طریق صرافی‌های دولتی.  اما در مقطعی دولت دیگر توان ندارد و فنر رها می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کند.

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی ضمن تاکید بر نقش تورم بر بازار ارز به رکوردهای بالای ۴۰ و ۵۰ درصدی تورم داخلی اشاره کرده بود. او درباره پیش‌بینی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفته بود:«‌بازار ارز نجابت به خرج داده و تا حدودی عقب‌تر از تورم است. ما در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد، تورم افسارگسیخته‌ای را شاهد هستیم اما مدتی است بازار ارز جابه‌جایی چندان جدی و عمده‌ای نداشته است.»

علی‌اصغر سمیعی رئیس کانون صرافان تهران با اشاره به نقش تورم بر قیمت دلار از تفاوت قیمت واقعی دلار با آنچه در بازار می‌بینیم گفته بود او نقش بازارساز در مهار قیمت دلار را حرکتی خارج از قواعد اقتصاد عنوان کرده بود.«قیمت‌سازی و تعیین قیمت غیرواقعی دلار از اقدامات دولت است.»

فردین آقا‌بزرگی کارشناس بازار سرمایه دولت را تنها بازیگر بازار ارز در کشور خوانده بود و با تاکید بر این‌که با خبردرمانی بازار ارز کنترل شدنی نیست گفته بود «قیمت دلار با توجه به تورم ۴۰ درصدی بالاتر از رقم کنونی است و دولت به هر ابزار ممکنی تا الان مانع تحقق قیمت دلار واقعی شده است.»

تقویت درآمدهای ارزی در دیدرس نیست

اما پدرام سلطانی، فعال اقتصادی بعد از ورود دلار به کانال ۳۴ هزار تومانی در حساب توییتری خود نوشت:‌«از آخرین جهش نرخ ارز در نیمه نخست ۱۳۹۹ تا پایان مهر امسال حدود ۱۰۰ درصد تورم به اقتصاد ایران تحمیل شده و نقدینگی ۸۶ درصد رشد کرده.‌ تقویت درآمدهای ارزی کشور نیز با تعلیق مذاکرات در دیدرس نیست. ‌نوسانی که در نرخ ارز افتاده برای «اهل فهم» اصلاً نشانه خوبی نیست.»

سکته شبانه قیمت دلار

نشانه‌ها برای پیش‌بینی چنین روزی در اقتصاد کشور بسیار بود و فعالان اقتصادی و تحلیلگران نیز بارها بر آن تاکید کرده بودند با وجود پیش‌بینی دلار با قیمت بیش از ۳۵ هزار تومان در روز شنبه ۱۴ آبان باید دید آیا دولت، سیاست تاثیرگذار و بلندمدتی برای قیمت این اسکناس آمریکایی دارد؟

قیمت دلار روز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ وارد کانال ۳۴ هزار تومانی شد. این بالاترین نرخ تاریخی دلار در ایران است. حالا سوالی که وجود دارد این است که آیا بازارساز برای مهار این اسکناس آمریکایی وارد کارزار می‌شود؟

در حالی طی روزهای اخیر دلار وارد قله‌های جدید قیمتی می‌شود که تحلیلگران بازار از ابتدای سال تا کنون بارها درباره افزایش قیمت دلار هشدار داده بودند.

قیمت دلار وارد کانال تاریخی ۳۴ هزار تومان شد. به نظر می‌رسد بازارسازی که در ما‌ه‌های گذشته در کوچکترین نوسانات قیمت نقش داشت و فنر فشرده دلار را در دست داشت مهار قیمت دلار را از دست داده است.

امروز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱، دلار ابتدا وارد کانال ۳۴ هزار تومانی شد و چند ساعت بعد از آغاز معاملات، دلار به نیمه این کانال رسید. با بررسی‌های به عمل آمده قیمت دلار فردایی نیز رو به رشد است. قیمت بازارهای موازی نیز دست‌ کمی از قیمت دلار در بازار معاملات تهران ندارد. دلار هرات وارد پله چهارم محدوده ۳۳ هزار تومان شد و ۳۳ هزار و ۴۵۰ تومان مبادله شد. درهم امارات نیز با ورود به پله سوم محدوده ۹ هزار تومان به قیمت ۹ هزار و ۳۵۵ تومان رسید.

زنگ هشدار دلار به صدا درآمد

در حالی که به اعتقاد تحلیلگران بازارهای مالی قیمت دلار در بازارهای بین‌المللی ۲۰ درصد رشد ارزش داشته. اما این اسکناس آمریکایی از ابتدای سال تا کنون با وجود سیاست‌‌های بانک مرکزی، بدون توجه به تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی و تاثیر تورم بیش از ۵۰ درصدی داخلی در محدوده ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان محبوس شد. سیاست و محدوده‌‌ای که کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند و در هفته دوم آبان دلار به آن محدوده هشدار رسید.

خبردرمانی از نوع برجام موضوعی بود که دولت به عنوان سیاستی برای مهار قیمت دلار در ماه‌های گذشته از آن بسیار بهره گرفته بود. اما در بیش از یک ماه گذشته با وجود ناآرامی‌های اجتماعی و اخبار نامساعد سیاسی از یک سو و کنار گذاشتن موضوع برجام از سوی طرف‌های غربی عاملی برای غلبه قیمت دلار بر زور بازارساز شد. در روزهای گذشته اخباری که از تحریم‌ کشورهایی نظیر سویس آمده و برخی اخبار تهدید آمیز از سوی کشورهای همسایه بر مواردی که اشاره شد افزوده شده است.

منابع ارزی کشور هدر رفت؟

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازارهای مالی درباره قیمت فعلی دلار و شرایط حاکم بر بازار به تجارت‌نیوز گفت: متاسفانه تمام هشدارهایی که از ابتدای سال درباره قیمت دلار داده بودیم،درست از آب درآمد و اشتباه محاسباتی بانک مرکزی درباره قیمت دلار باعث هدر رفت منابع ارزی کشور شد. منابعی که در ماه‌های اخیر بدون توجه به فنر فشرده دلار به بازار معاملات آزاد دلار تزریق شد.

او با بیان این‌که الان با کوچکترین محرکی این فنر جمع شده آزاد می‌شود خاطر نشان کرد:موضوع ناآرامی‌های اجتماعی، تنش‌هایی که در روزهای اخیر با کشورهای همسایه به وجود آمده، مساله برجام که به طور کل منتفی شد و خبری در این حوزه نمی‌شنویم از عوامل رشد فعلی قیمت دلار است.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه از ابتدای سال سیاست‌گذار به خبردرمانی در جهت مثبت روی آورده بود افزود: عاقبت خبردرمانی بدون پشتوانه واقعی نتیجه‌اش دلار ۳۴ هزار تومانی امروز است.

او گفت:‌ اگر سیاست درستی درباره قیمت دلار داشتیم باید تقویت ۲۰ درصدی ارزش دلار در یک سال گذشته در حوزه بین‌الملل در برابر سایر ارزها را مدنظر قرار می‌دادیم .یعنی سایر ارزها ۲۰ درصد نسبت به دلار کم ارزش‌تر شده حالا تورم داخلی را هم به رشد بین‌المللی دلار اضافه کنید رقم قابل توجهی خواهد شد. 

حق‌شناس تاکید کرد:دلار سقف تاریخی خود را شکسته و این نگرانی وجود دارد که به سمت کانال‌های بالاتر حرکت کند. در این شرایط دولت باید بررسی کند که چه برنامه‌‌ای برای مهار دلار دارد. البته برنامه‌ای جزارزپاشی در بازار.

دلار در بازار آزاد با رشد ۱۰ تومانی ، ۳۳/۰۴۰ تومان معامله شد.

امروز دلار در بازار امروز ( هفتم آبان ماه ) با رشد قیمت همراه بود و  ۳۳/۰۴۰ تومان معامله شد. بازار آزاد ارز با کوچکترین تحولات سیاسی و اقتصادی جهان دستخوش تغییر می شود؛ حال اگر یک طرف این تحولات ایران باشد، تاثیر آن بر قیمت دلار و سایر ارزها دوچندان می شود. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۸¡۶۷۵ (بیست و هشت هزار و ششصد هفتاد و پنج تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۸¡۹۶۴ (بیست و هشت هزار و نهصد شصت و چهار تومان) در صرافی های ملی اعلام شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت دلار در ۱۴۰۱ در کانال ۲۴ تا ۲۷ هزار تومانی معامله می‌شود. البته رویدادهای سیاسی از جمله مذاکرات و ناآرامی های داخلی قیمت این اسکناس آمریکایی را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و احتمال نزولی شدن قیمت دلار پس از تصویب نهایی طرح احیای توافق هسته ای ایران و ۱+۵ وجود دارد. همچنین اقتصاددانان سرمایه گذاری در بازار دلار را با ریسک «بسیار بالا» ارزیابی کرده و افراد با دانش مالی کم را از این امر بر حذر داشته اند.

دیروز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ قیمت دلار دوباره وارد محدوده ۳۲ هزار تومان شد و با ۲۷۹ تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبل ۳۲ هزار و ۸۴۲ تومان در بازار تهران معامله شد. دلیل نوسان قیمت دلار و بازگشت به عقب این اسکناس آمریکایی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز روز گذشته قیمت دلار از کانال ۳۲ هزار تومان عبور کرد و وارد محدوده ۳۳ هزار تومانی شد. هر چند این اسکناس آمریکایی ورود به کانال ۳۳ هزار تومانی را ۱۱ مهر نیز تجربه کرد اما دیروز نیز مانند قبل این افزایش قیمت زمان زیادی دوام نیاورد. دلار بار دیگر در محدوده ۳۲ هزار تومان در نوسان است و دیروز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ قیمت دلار با ۲۷۹ تومان کاهش به قیمت ۳۲ هزار و ۸۴۲ تومان در بازار آزاد تهران معامله شد.

روز گذشته با افزایش قیمت دلار، یورو و پوند نیز متاثر از بازار به ترتیب ۳۲۷ و ۳۵۰ تومان گران‌تر شد و نسبت به نخستین روز هفته در سطح قیمتی ۳۲ هزار و ۲۴ و ۳۷ هزار و ۶۰ تومان معامله شدند.

هر چند که فعالان بازار روز گذشته معتقد بودند که افزایش قیمت درهم و دلار هرات عامل افزایش قیمت دلار در بازار تهران است اما تحلیلگران ، عامل ارزپاشی و تزریق ارز به بازار را سیگنال مهمی برای ثبات قیمت دلار در روزهای گذشته عنوان کردند. «فنر دلار در دستان دولت فشرده شده و قیمت با تورم همخوانی ندارد.»  این تحلیل، عقیده بسیاری از کارشناسان بازار است.

قیمت دلارتزریق نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ارز به بازار توسط دولت در هفته‌های گذشته سیگنال‌هایی بود که بازار معاملات تهران دریافت می‌کرد و عاملی برای ثبات و نوسان اندک قیمت دلار در بازار است.

روز گذشته برخی کارشناسان صعود قیمت را برای قیمت دلار پیش‌بینی کردند و از سوی دیگر برخی قیمت دلار و نوسان فعلی بازار را چندان قابل توجه ندانستند.

پیش بینی قیمت دلار

اما روند قیمت دلار دیروز چگونه خواهد بود؟با وجودی که سیگنال‌های مثبتی از نشست‌‌های هسته‌ای وین به گوش نمی‌رسد اما گویا تلاش دولت برای ثابت و آرام نگه داشتن بازار دیروز نیز نتیجه بخش بود و دلار دوباره روند کاهشی داشت. باید دید تلاش دولت تا کجا بر بازار دلار اثرگذار است؟

در همین رابطه حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: در شرایط فعلی نمی توان برای بازار ارز تحلیل خاصی ارائه داد زیرا بازار تحت تاثیر برخی مسائل و اتفاقات خاص سیاسی است و مولفه‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر بازار تاثیر چندانی ندارد.

تقاضای کاذب برای قیمت دلار

او با اشاره به این‌که عدم اطمینان روانی و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور بازار دلار را تحت فشار قرار داده افزود: تقاضای کاذب برای بازار ایجاد شده و بیشتر خروج ارز را نه در غالب حواله بلکه به صورت عدد و رقم‌های فیزیکی بازار دلار شاهد هستیم.

جیهانی ادامه داد:‌مسائلی نظیر درآمدهای ارزی دولت و تراز تجاری ملی بر قیمت دلار تاثیر گذار است و ما تغییری در این مولفه‌ها شاهد نیستیم بنابراین دلیل این نوسان قیمت دلار و بالا و پایین شدن قیمت‌ها اتفاقات خارج از بازار است.

این کارشناس بازارها درباره تاثیر اخبار مذاکرات هسته‌ای برجام بر قیمت دلار گفت:‌ حتی اگر مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های آینده موفقیت آمیز هم باشد دولت آمریکا بهره سیاسی مورد انتظار را از آن نخواهد برد. زیرا طرف آمریکایی قصد بهره‌ بردن از توافقات هسته‌ای برای انتخابات کنگره آمریکا را داشت.

او روند دلار را در روزهای آینده صعودی دانست و گفت:‌ دولت برای ثبات قیمت دلار در روزهای اخیر تلاش زیادی می‌کند و اگر دخالت‌ نهادهای بازارساز بر قیمت‌ها نباشد قیمت‌ دلار روند صعودی خواهد داشت.

دیدگاه خود را ارسال کنید