سهام عدالت | شرایط واگذاری سهام عدالت

زمان واریز سود سهام عدالت بالاخره اعلام شد | سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می شود

درحالی که قرار بود بخش نخست سود سهام عدالت تا پایان ماه جاری به حساب مشمولان واریز شود، آخرین اخبار از تعویق این فرایند حکایت دارد و زمان پرداخت آن مشروط به زمان پرداخت سود از سوی شرکت‌ها شده است.

زمان واریز سود سهام عدالت بالاخره اعلام شد | سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می شود
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

دهم آبان‌ماه بود که سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد که طبق مصوبه شورای عالی بورس واریز بخشی سود سهام عدالت در دو مرحله صورت خواهد گرفت که مرحله نخست آن به میزان ۵۰۰ هزار تومان برای هر مشمول بوده و قرار است تا پایان پاییز سال جاری واریز شود. بنا به گفته وزیر، واریزی مابقی سود که برای هر نفر متفاوت است نیز تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار نیست واریز بخش نخست در زمان وعده داده شده صورت بگیرد و زمان دقیق آن نیز مشخص نیست.

دلیل تعویق پرداخت سود چیست؟

در این راستا، حسین قربانزاده - رییس سازمان خصوصی‌سازی - در گفتگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالتی اظهار کرد: مجامع شرکت‌ها در زمان‌های مختلف برگزار شد، مجمع برخی شرکت‌ها در خرداد، برخی دیگر در تیر و تعدادی از آن‌ها نیز در شهریورماه برگزار شد. طبق قانون تجارت شرکت‌ها تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود فرصت دارند.

وی افزود: بنابراین شرکت‌هایی که مهلت قانونی آن‌ها تمام شده است باید به تکلیف خود عمل و سود را واریز کنند، اما برخی شرکت‌ها که طبق قانون مهلت دارند می‌توانند واریز نکنند. به طور کلی برآورد‌ها این بود که از ۶۰ هزار میلیارد تومان سودی که باید از سوی شرکت‌ها پرداخت شود، ۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان پاییز وصول شود، اما تا کنون بخشی از آن محقق شده است. شرکت سپرده گذاری باید باقی مانده سود را از شرکت‌ها وصول کند.

در این راستا، بررسی‌های ایسنا حاکی از آن است که از میان ۳۶ شرکت سهام عدالتی، تنها پنج شرکت که عمدتا شرکت‌های کوچکی بوده‌اند سود خود را واریز کرده‌اند؛ بنابراین فقط چهار درصد سود وصول شده است. با توجه به این موضوع نمی‌توان زمان دقیقی برای پرداخت سود سهام عدالت متصور شد و همه چیز به فرایند واریز سود از سوی شرکت‌ها بستگی دارد.

ثبت نام سهام عدالت 10 میلیونی با 50درصد تخفیف

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از جاماندگی بیش از یک میلیون نفر از مددجویان تحت پوشش این نهاد در بهره‌مندی از سهام عدالت خبر داد.

حسین خدرویسی با بیان اینکه براساس لیست کمیته امداد، یک میلیون و ۴۴۹ هزار و۵۵۰ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از جاماندگان سهام عدالت هستند، اظهار کرد: پروسه اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از یک سال گذشته شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت از نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد تعداد مددجویان جامانده را برای اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها خواسته بود، بیان کرد: کمیته امداد در گذشته لیست آماری جاماندگان سهام عدالت را به دولت ارائه کرده است و اکنون دولت بعد از رفت و برگشت‌ها، آئین نامه اجرایی آن را مصوب کرده است.

روز یکشنبه (۱۳ آذرماه) اعلام شد که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند، میزان سهامی که به این افراد اختصاص خواهد یافت و نام شرکت‌هایی که سهام خود را به جاماندگان تخصیص می‌دهند، مشخص شد. طبق این تصویب نامه، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف شد در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند.

مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

واریز سود سهام عدالت دو برابری امشب

رئیس سازمان خصوصی‌سازی:سود سهام عدالت با افزایش دو برابری، امسال به بیش ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به همین دلیل، با تاکید وزیر اقتصاد و مطرح کردن این موضوع در شورای عالی بورس قرار شد این سود در دو نوبت به حساب افراد واریز شود.

پارس خودرو واگذار می شود

رییس سازمان خصوصی سازی از صدور مجوز واگذاری شرکت پارس خودرو خبر داد و گفت: به دلیل اینکه پارس خودرو سهام مستقیم دولت محسوب نمی‌شود شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزش‌گذاری آن تصمیم می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین قربان زاده درباره واگذاری خودروسازی سایپا، اظهار کرد: وزارت صمت تقاضای صدور مجوز شرکت پارس خودرو از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا را داشت که این موضوع در جلسات فنی متعددی مورد بحث قرار گرفت و تاکید شد که در موضوع واگذاری شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، اولویت واگذاری مدیریت این دو شرکت از سوی دولت است که مقدمه لازم آن، حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات آنهاست.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: برای واگذاری واقعی مدیریت در گام اول باید سهام تودلی و چرخه‌ای این دو شرکت واگذار شود تا قفل سهامداری آنها باز شود.

قربان زاده تصریح کرد: پیرو اصرار وزارت صمت بر واگذاری پارس خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری این دو شرکت نهایی شود که در روز گذشته، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان خصوصی سازی، سازمان نوسازی و گسترش صنایع و معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت امضا شد.

وی افزود: مطابق این تفاهم‌نامه باید تا پایان بهمن استراتژی توسعه صنعتی صنعت خودرو با افق ۱۰ ساله به صورت رسمی منتشر شود تا همه نقش آفرینان این صنعت از چشم‌انداز این صنعت و قابل پیش‌بینی بودن متغیرهای آن مطمئن شوند و تمامی محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج شوند، همچنین واگذاری سهام تودلی دو شرکت تا پایان سال به سرانجام برسد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: با این شروط و تعهداتی که از سوی وزارت صمت به صورت مکتوب ارائه شد، مجوز واگذاری پارس خودرو از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا توسط سازمان خصوصی سازی صادر شد.

قربان زاده تاکید کرد: به دلیل اینکه پارس خودرو سهام مستقیم دولت محسوب نمی‌شود، هیأت مدیره و مجمع شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزش‌گذاری آن تصمیم می‌گیرد./مهر

سهامداران منتظر سود 2 برابر شده سهام عدالت باشند

 رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت گفت: سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت تا پایان آذر برای هر نفر واریز می‌شود.

عسگر توکلی در مورد واریز قسط اول سود سهام عدالت اظهار کرد: برای رعایت حال سهامداران عدالت، امسال با تصمیم وزیر اقتصاد و تصویب شورای عالی بورس مقرر شده است تا پایان آذر نیمی از سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ به حساب ذینفعان واریز شود.

وی گفت: امسال سود سهام عدالت نسبت به سال قبل حدود دو برابر شده است، بنابراین در مرحله اول واریز سود که تلاش می‌شود تا پایان پاییز سال جاری باشد، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر با پرتفوی میانگین اسمی ۵۳۲ هزار تومانی، سود واریز می‌شود و تلاش می‌کنیم بقیه سود را هم‌ تا پایان اسفند به حساب دارندگان سهام عدالت واریز ‌کنیم.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت در مورد کل سود کسب شده سهام عدالت در سال گذشته گفت: کل سود کسب شده ۶۰ هزار میلیارد تومان است که مربوط به عملکرد سال گذشته شرکت‌ها است و با تدبیر دولت، وزیر اقتصاد، فراکسیون سهام عدالت و شورای عالی بورس برای اولین بار در تاریخ سهام عدالت قرار است این سودها در دو نوبت به حساب بیش از ۴۹ میلیون ذینفع سهام عدالت واریز شود.

توکلی همچنین در مورد سود باقیمانده از سال گذشته بیان کرد: بخشی از سهامداران عدالت به دلیل مغایرت داشتن شماره حساب‌های اعلامی و یا مشکلات بانکی نتوانستند سود سهام خود را دریافت کنند، که تلاش می‌شود کسانی که شماره حساب جدید اعلام کرده باشند، باقیمانده سود آنها هم در این مرحله واریز شود.

جزئیات انتقال قهری سهام عدالت متوفیان

وی همچنین در مورد سهام عدالت متوفیان گفت: براساس آخرین توافق انجام شده، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، در جلسه شورای عالی بورس تصویب شد که به زودی پس از اعلامیه رسمی، سهامداران عدالت به دفاتر خدمات قضائی مراجعه کرده و بدون دریافت وجهی کار انتقال قهری سهام عدالت متوفیان انجام خواهد شد.

به گفته توکلی، جاماندگان سهام عدالت از دو دهک درآمد کمیته امداد و سازمان بهزیستی ۳.۵ میلیون نفر هستند که با احتساب برخی اقشار فاقد شغل در مجموع به ۴.۵ میلیون نفر می‌رسد.

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

وی گفت: وزارت تعاون و رفاه می‌گوید جاماندگان سهام عدالت باید در سامانه وزارت رفاه ثبت‌نام کنند و کسانی که دارای یک خانه و ماشین باشند، در دهک پردرآمد قرار می‌گیرند، در حالی که سهام عدالت به ۶ دهک کم‌درآمد جامعه تعلق می‌گیرد، اما درخواست ما این است که کار شناسایی مشمولان سهام عدالت در مورد کارمندان کشوری و لشکری را به سازمان‌های مربوطه و در مورد روستائیان و عشایر به دهیاری‌ها، شوراهای روستایی و بخشداری‌ها واگذار کنند تا حقوق مردم ضایع نشود.

به گفته رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، قرار است به ازای هر نفر از جاماندگان ۱۰ میلیون سهام عدالت تعلق گیرد که ۵ میلیون تومان از آن به شکل کمک بلاعوض دولتی خواهد بود و ۵ میلیون تومان از محل سود و درآمد آتی سهام عدالت طی ۱۰ سال آینده به صورت تقسیط دریافت می‌شود.

توکلی این نکته را هم گفت: دولت وقت ۱۰ شرکت از شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت را خارج کرد و اگر این ۱۰ شرکت را به سبد سهام عدالت برگرداند، می‌توانیم به ۲۰ میلیون نفر از جاماندگان، سهام عدالت جدید اختصاص دهیم.

وی در مورد آزادسازی سهام عدالت ادامه داد: براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری به هر میزان که اقساط سهام عدالت از مشمولان دریافت شده است، باید سهام آنها آزاد شود.

توکلی همچنین درباره حضور نمایندگان سهام عدالت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر اظهار کرد: در حال حاضر طبق مصوبه شورای عالی بورس، در کارگروهی مرکب از سه نفر که دو نفر نماینده وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس و یک نفر نماینده سهام عدالت حضور دارند،  این رویه تا پایان دی‌ماه سال جاری ادامه دارد، اما امیدواریم از ابتدای بهمن‌ماه رویه تغییر کند و فقط نمایندگان شرکت‌های سهام عدالت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور پیدا کنند و به نمایندگی از جامعه سهامداران به اعمال حق رأی و انتخاب هیأت مدیره بپردازند.

خبر فوری برای افرادی که سهام عدالت نگرفتند

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبه‌رو هستند.

این افراد می‌توانند با ثبت‌نام و احراز هویت در سجام و یا درج شماره شبای معتبر خود در sahamedalat.ir در فرآیند دریافت سود سهام خود قرار گیرند.

مبلغ سهام عدالت چقدر است؟

مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با اعمال پنجاه درصد (۵۰%) تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت (۱۰) سال است.

سهام عدالت به چه کسانی می‌رسد؟

واگذاری سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران خواهد بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید