یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

شایعه واریز یارانه نقدی یک میلیونی برای شب یلدا | ماجرا چیست؟ | آیا این خبر صحت دارد؟

قرار بود دولت سود سهام عدالت 49 میلیون سهامدار خود را آذر ماه واریز کند و تاریخ این واریزی با یلدا نزدیک بود. اما کمی بعد اعلام شد واریز سود سهام عدالت یا همان یارانه یلدایی رئیسی به دی ماه موکول شده است.

شایعه واریز یارانه نقدی یک میلیونی برای شب یلدا | ماجرا چیست؟ | آیا این خبر صحت دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی

یارانه یلدایی یا همان یارانه آذر ماه،  ۲۰ آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود از اینکه دولت قرار است به مردم در شب یلدا یارانه یک میلیونی بدهد. واریز یارانه یک میلیونی شب یلدا واقعی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سال ۹۹ و همزمان با اوج کرونا دولت در دو نوبت به مردم وام کرونای یک میلیون تومانی داد که یکی از این دو وام در آذر ماه و نزدیک یلدا به حساب مردم واریز شد.

از آن زمان بسیاری گمان می‌کنند که واریز یارانه یلدایی هر سال ادامه‌دار است و منتظرند که امسال هم یارانه یک میلیونی بگیرند. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد اریز یارانه یلدایی سال ۹۹ تنها برای حمایت از مردم و کسب‌وکارها خبری از واریز یارانه یک میلیونی در شب یلدا وجود ندارد و دولت هیچ یارانه و یا وامی قرار نیست به مردم پرداخت کند.

پس ماجرای یارانه یک میلیونی دولت چیست و این شایعه از کجا داغ شد؟

از چندی قبل مساله واریز سود سهام عدالت مطرح شد. قرار بود دولت سود سهام عدالت ۴۹ میلیون سهامدار خود را آذر ماه واریز کند و تاریخ این واریزی با یلدا نزدیک بود. اما کمی بعد اعلام شد واریز سود سهام عدالت یا همان یارانه یلدایی رئیسی به دی ماه موکول شده است.

یعنی قرار است دی ماه سهامداران سود سهام عدالت خود را دریافت کنند.

بر اساس آنچه پیش از این عنوان شده بود، دارندگان سهام عدالت 532 هزار تومانی، سود یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی، نفری دو میلیون تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

با این حساب یک خانوار چهار نفره در دی ماه باید منتظر دریافت سود سهام 4 میلیون تومانی باشد و دارندگان سهام یک میلیونی هم 8 میلیون تومان سود سهام عدالت دریافت می‌کنند.

اما گفته شده کل این سود در سال 1401 اریز نمی‌شود و واریز نیمی از آن به سال آینده موکول می‌شود.

چه کسانی سود سهام عدالت نمی‌گیرند؟

از ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت، حدود ۳.۵ میلیون نفر از سال ۸۵ تا الان فوت شده‌اند که سود این افراد یا نزد شرکت سپرده‌گذار می‌ماند و پس از طی شدن فرآیند مربوطه به وراث واریز خواهد شد یا به شرکت‌های مربوطه واریز می‌شود و وراث از این شرکت‌ها طلبکار می‌شوند.

در خصوص مراحل آزادسازی سهام مکانیزم‌های متفاوتی در حال بررسی است و به شکلی خواهد بود که هم سهامدار سود کند و هم آسیبی به بازار وارد نشود.

همچنین حدود 3.5 میلیون نفر از اعضای کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار است در دسته مشمولان سهام عدالت قرار بگیرند اما هنوز روند اجرای آن انجام نشده است. در نتیجه بعید است این گروه هم شامل سود سهام عدالت دی ماه شوند.

علت کم واریز شدن یارانه نقدی

این مقام مسئول با تایید حذف ۱۰۰ هزار تومانی یارانه برخی افراد گفت: برخی از خانوارها تا ماه‌های قبل جزو دهک یک تا ۳ بودند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گرفتند. اما اکنون دهک آنها تغییر کرده و این افراد وارد دهک درآمدی ۴ تا ۹ شده‌اند. در نتیجه به جای ۴۰۰ هزار تومان تنها ۳۰۰ هزار تومان یارانه گرفته‌اند.

دهک بندی خانوار شناور است؟

این مقام مسئول خبر داده که علت این مساله این است که دهک بندی امری پویاست و هر ماه ممکن است دهک بندی و در نتیجه مبلغ یارانه دریافتی خانوارها تغییر کند.

شناور بودند دهک بندی خانوارها یکی از همان نکاتی است که پیش از این هم بارها عنوان شده بود.

پیش از این هم سازمان‌های متولی نشان می‌داد که وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روزرسانی می‌کند. از طرف دیگر گفته می‌شود که دهک درآمدی افراد شناور است و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی دهک درآمدی خانوارها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آنها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

حالا مشخص نیست که شناور بودن دهک بندی خانوار ماهانه انجام می‌شود و یا چند ماه یکبار. اما چیزی که مشخص است این است که بر خلاف دوره‌های قبل که مبلغ یارانه ثابت بود، دیگر مبلغ یارانه ثابت نیست و بسته به دهک خانوار دارد.

در کدام دهک درآمدی قرار داریم؟

این سوالی است که مخاطبان بسیاری آن را می‌پرسند و می‌خواهند بدانند در کدام دهک درآمدی قرار دارند. به خصوص افرادی که مبلغ یارانه آنها تغییر کرده است.

یکی از راه‌های استعلام دهک خانوار، استعلام از طریق کد ملی است. برای این کار افراد باید با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند و با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار دهک درامدی خود را متوجه شوند.

با این شماره همه افراد می‌توانند دهک خانوار خود را با کمک کد ملی سرپرست استعلام کنند. جز افرادی که سپرست یا یکی از اعضای خانواده آنها جزو نیروهای مسلح باشد. این گروه برای اطلاع از دهک درآمدی خانواده خود باید با ستاد نیروهای مسلح تماس بگیرند.

علاوه بر این، شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برای پاسخگویی به سوالات در اختیار مردم است.

زمان اجرای کالابرگ مشخص نیست

پرداخت کالابرگ به‌جای یارانه نقدی تقریبا قطعی است، اما زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست. هشتم آذر امسال از قول محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نقل شده واریز یارانه نقدی تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و اگرچه اجرای کالابرگ الکترونیکی در یکی، دو استان به‌صورت آزمایشی شروع شده، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ الکترونیکی بعید است تا پایان سال به‌صورت سراسری اجرا شود.

خبرگزاری تسنیم که معمولا تلاش می‌کند اخبار مربوط به یارانه را از منابع رسمی منتشر کند، ادعا کرده اطلاعاتی در اختیار دارد که تکلیف استفاده از یارانه در صورت اجرای کالابرگ را مشخص می‌کند. به‌نوشته این خبرگزاری، طرح کالابرگ چند نقطه عطف دارد که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها رونمایی از شبکه اعتباری سراسری با نام «شبکه اعتباری ایرانیان» موسوم به «شما» است. این شبکه به شتاب متوسط می‌شود، از یک سازوکار فنی منحصر به‌فرد استفاده می‌کند و می‌تواند امتیازات و تسهیلات هر خانوار را مدیریت کند.

طرح کالابرگ الکترونیکی برخلاف طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد، نیازمند دستگاه پوز جدید نیست و کارت بانکی افراد (احتمالا کارت یارانه سرپرست خانوار) همچنان در شبکه شاپرک کارکرد خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود بین پنج تا ۱۷ قلم کالا به‌صورت یارانه‌ای در اختیار خانوار مشمول قرار بگیرد. در صورتی که اعتبار تا پایان ماه استفاده نشود، امکان برداشت نقدی برای سرپرست خانوار فراهم است.

دیدگاه خود را ارسال کنید