قیمت طلا و سکه | قیمت طلا و سکه در بازار

کاهش برگ ریزون قیمت طلا در بازار | کولاک قیمت طلا و سکه امروز 14 دی + جدول

کاهش برگ ریزون قیمت طلا در بازار | کولاک قیمت طلا و سکه امروز 14 دی + جدول
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت طلا در بازار تغییر کرد. قیمت طلا در آخرین روز هفته تحت تاثیر عوامل مختلف افزایش یافت. قیمت طلا با توجه به نرخ جهانی طلا تعیین می شود. قیمت طلا در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد. جزئیات قیمت طلا و سکه امروز را در ادامه بخوانید.

قیمت طلا

قیمت طلا امروز چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ اعلام شد. بر این اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۱ میلیون و ۷۹۲ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۲۴ عیار ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱۸۳۳ دلار به فروش می‌رسید. گفتنی است، قیمت مثقال طلا به ۷ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسیده است.

اصطلاح یک اونس طلا به‌ معنی قیمت دلاری یک تکه طلا (ساچمه مانند یا هر شکل دیگر) با وزن یک اونس و با خلوص ۹۹.۹۹٪ ( ۲۴ عیار ) می‌باشد. بنابراین اونس طلا شامل ۲ ویژگی شاخص است:

عیار آن باید ۲۴ باشد. به عبارت دیگر خلوص آن ۹۹.۹ درصد می‌باشد.

جدول قیمت انواع طلا

عنوان نرخ

قیمت (ریال)

طلای 18 عیار / 750 17,952,000
طلای ۲۴ عیار 23,936,000
طلای 18 عیار / 740 17,713,000
طلای دست دوم 17,712,770
آبشده کمتر از کیلو 77,780,000
مثقال طلا 77,800,000
انس طلا 1,838.51
 

ریزش طلا و سکه ادامه دارد

قیمت طلا و سکه که در روزهای گذشته الاکلنگی بود، امروز همگرا شد. امروز قیمت‌ها در بازار فلز زرد به شکل محسوسی کاهش داشت. هر چند این روند نزولی مانند اولین روز هفته میلیونی نبود، اما سکه امامی را به کف کانال ۱۹ میلیون تومانی نزدیک کرد.

تجارت نیوز نوشت: به عقیده تحلیلگران، اصلاح نرخ سکه طلا با یک روز تاخیر نسبت به دلار در حال انجام است و روند کاهشی قیمت دلار، امروز در قیمت طلا و سکه خود را نشان داده است.

از سوی دیگر کارشناسان بازار روند ناهمسان قیمت طلا و سکه از یکدیگر طی روزهای گذشته را به میزان عرضه و تمایل به خرید سرمایه‌گذاران نسبت می‌دهند. آن‌ها معتقدند افرادی که در روزهای گذشته سکه خریده‌اند، چشم انتظار بازار دلار هستند تا قیمت بالا برود و به دنبال آن قیمت سکه بار دیگر به کانال ۲۲ میلیون تومانی بازگردد .

برخی معامله‌گران بازار هم می‌گویند در صورتی که قیمت دلار افت قابل توجهی را تجربه کند و سطوح حمایتی را از دست دهد، فشار فروش در بازار سکه به صورت قابل توجهی بیشتر خواهد شد.

حباب سکه بازار طلا را داغ کرد

از دیدگاه برخی معامله‌گران، تمایل به خرید طلا در بازار نسبت به سکه افزایش یافته است. قیمت طلا دیروز (دوشنبه 12 دی) تا محدوده یک میلیون و 850 هزار تومان رشد کرد. به نظر می‌رسد حباب بالای سکه تمایل به خرید طلا را افزایش داده است.

امروز تمامی قطعات سکه به غیر از سکه گرمی کاهش قیمت داشتند. بیشترین سهم هم مربوط به سکه امامی با ۵۴۸ هزار تومان کاهش قیمت بود. این قطعه از سکه در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۹ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان در حال معامله است.

سکه بهار نیز با ۴ هزار تومان کاهش قیمت به ۱۹ میلیون و ۶ هزار تومان رسید. نیم سکه امروز ۳۰۰ هزار تومان ارزان شد و در لحظه نگارش این گزارش در کف کانال ۱۲ میلیون تومانی در حال معامله است. ربع سکه امروز ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد و این کاهش قیمت، نرخ این قطعه از سکه را به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رساند.

سکه گرمی ثابت ماند

سکه گرمی امروز بدون تغییر قیمت در محدوده روز گذشته مبادله شد. قیمت این قطعه از سکه در لحظه نگارش این گزارش ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

عرضه سکه کاهش یافت؟

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: تقاضای طلای آب شده و سکه در حالی افزایش عجیبی داشته که برای مصنوعات طلا تقاضای همیشگی و طبیعی وجود دارد.

ابراهیم محمدولی در مورد دلیل افزایش قیمت عجیب سکه در روزی که شاهد ثبات قیمت طلا و دلار هستیم، گفت: هم تقاضا بر رشد قیمت سکه موثر بوده است و هم عرضه. عرضه سکه کمتر از تقاضاست که موجب شده قیمت سکه روند افزایشی را طی کند.

چرا مردم به خرید سکه روی آورده اند؟

این کارشناس بازار طلا و سکه در مورد دلیل افزایش تقاضا در بازار گفت: در شرایطی که بازار طلا و سکه دچار نوسانات قیمتی می‌شود، از نگاه ما یکسری خرید‌ها یا تقاضا‌های کاذب انجام می‌شود وگرنه دلیلی ندارد که سکه در یک روز شاهد افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی در طول دو ساعت باشد.

محمدولی با اشاره به اینکه یکسری معاملات کاذب در بازار طلا و سکه ایجاد شده است، ادامه داد: برخی سرمایه گذاران عجولانه عمل می‌کنند و به محض اینکه می‌بینند طلا و سکه کمی کاهش قیمت را تجربه کرده (همانند روز یکشنبه که شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم) به منظور کسب سود شروع به خرید سکه و طلای آب شده می‌کنند که همین خرید‌های عجولانه و معاملات کاذب موجب افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت می‌شود.

سکه بازان باز هم سود کردند

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ تصریح کرد: کسانی که پول یا سرمایه‌ای دارند، بازار‌ها را رصد می‌کنند تا جذاب‌ترین بازار را برای سرمایه گذاری برگزینند و شرایط حالِ حاضر بازار‌ها و نوسانات قیمت طلا و سکه موجب شده برخی از آب گل آلود ماهی بگیرند و سکه را مأمن خوبی برای سرمایه گذاری بیابند.

محمدولی ادامه داد: هرچند روز شنبه به دلیل کاهش قیمت دلار در بازار غیررسمی، قیمت طلا و سکه کاهشی شد و سکه دو کانال سقوط کرد، اما امروز شاهد برگشت قیمت سکه به مدار افزایشی بودیم.

آیا آرامش به بازار طلا و سکه برمی گردد؟

این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه کلید برگشت به عقب قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در دست بانک مرکزی است، گفت: قیمت دلار به میزان محدودی نسبت به روز یکشنبه نوسانات افزایشی داشته که امیدواریم مسئولان بانک مرکزی بتوانند جلوی نوسانات دلار را بگیرند تا بازار‌های مختلف از جمله بازار طلا و سکه روی آرامش را به خود ببینند.

محمدولی در مورد پیش بینی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در شب عید ۱۴۰۲ به اقتصاد ۲۴ گفت: تقاضای سکه و طلا از اواسط بهمن ماه همانند روند هر ساله افزایش می‌یابد، زیرا جشن‌ها و مراسمات در ایام عید و تعطیلات بیشتر از قبل می‌شود و به همین دلیل از اواسط بهمن ماه مردم برای آن جشن‌ها و سنت‌ها و رسم و رسومات خود وارد بازار طلا و سکه می‌شوند و تقاضای جدید به طور قطع می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد. امیدواریم بازار در این ایام خوب باشد و داد و ستد مصنوعات طلا هم رونق بگیرد، اما نوسان درون آن ایجاد نشود.

دیدگاه خود را ارسال کنید