قیمت دلار | کاهش قیمت دلار

منتظر دلار 50 هزار تومانی باشید | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

امروز قیمت دلار نسبت به روز قبل 263 تومان کم شد و به مرز 39 هزار و 930 تومان رسید. نرخ دلار بازار متشکل در مقایسه با روز گذشته تغییری نداشت و در همان محدوده 38 هزار و 667 تومانی معامله شد.

منتظر دلار 50 هزار تومانی باشید | قیمت دلار امروز به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

 رکود در بازار ارز دیده می‌شود و طی دو روز اخیر معاملات چندانی در این بخش روی نداده است. این روزها قیمت دلار در مدار کاهشی حرکت می‌کند که علت آن ثبات نسبی نرخ حواله درهم و نوسان نرخ ارز بازار همسایه در یک محدوده خاص بود. برخی بر این باورند تشدید کنترل انتظامی در بازار ارز و دستگیری دلالان ارزی طی هفته‌های گذشته، باعث شده تا سطح احتیاط معامله گران بیشتر شود و کمتر برای انجام معاملات در بازار حاضر شوند. همین موضوع باعث ثبات نسبی نرخ ارز شده و شرایط بازار را نسبتا آرام کرده است.

البته گروهی از معامله گران یادآور شده‌اند تعطیلی چند روز گذشته که در اثر سرمای شدید اتفاق افتاد، باعث رکود معاملات در بازار ارز شده است. به گفته این گروه، معمولا در هر تعطیلی ناگهانی، معامله گران ارزی از خرید ارز دست می‌کشند و فعالیت چندانی ندارند.

قیمت دلار به کدام سمت خواهد رفت؟

با توجه به وضعیت کنونی کشور، اقتصاد جهانی، مسائل پیش آمده در خصوص کمبود انرژی و بازارهای نیمه تعطیل و …، نمی‌توان پیش بینی دقیقی از روند قیمتی دلار و دیگر ارزهای مهم بازار ارائه داد.

امروز نرخ پوند و یورو هم مانند دلار کاهشی شد. قیمت پوند در روز جاری نسبت به روز قبل 46 تومان کم شد و به مرز 49 هزار و 146 تومانی رسید. نرخ یورو هم در مقایسه با روز گذشته 40 تومان افت پیدا کرد و در محدوده 43 هزار و 509 تومانی قرار گرفت.

همزمان با تعطیلی ادارات استان تهران در روز جاری، بازار متشکل ارزی هم تعطیل شده است.

پیش بینی قیمت دلار فردا

فردین آقابزرگی کارشناس بازار‌های مالی با اشاره به متغیر‌های تعیین‌کننده نرخ ارز در کشور گفت: عرضه و تقاضا- که در کشور ما در دست دولت است- در کنار نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، رشد اقتصادی و سایر مولفه‌هایی که وضعیت اقتصادی کشور را ترسیم می‌کنند، اصلی‌ترین متغیر‌های تعیین‌کننده قیمت ارز در کشور هستند؛ در حال حاضر تمامی متغیر‌ها رابطه معکوسی با قدرت پول ملی ما دارند.

وی افزود: وقتی نرخ تورم ۴۵ تا ۵۰ درصد است یعنی پول ملی کشور ارزش خود را ۵۰ درصد از دست داده است. اکنون رشد اقتصادی در مدار صفر و نرخ رشد حجم نقدینگی ۲۵ تا ۳۰ درصد است. این آمار به طور واضح نشان می‌دهد، کانالی که ارزش پول ملی در آن قرار دارد نزولی است و قیمت دلار صعودی است.

این کارشناس بازار‌های مالی درباره ادعای برخی مسئولان مبنی بر تثبیت نرخ ارز برای ۲ سال آینده یادآور شد: ما این اقدام ناموفق را بار‌ها تجربه کردیم و با وجودی که مسئولان به ویژه روسای بانک مرکزی از ناموفق بودن چنین طرح‌هایی آگاهی دارند، اما باز هم تجربه شکست خورده را تکرار می‌کنند.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه روند صعودی نرخ ارز‌های مختلف در برابر ریال ادامه دارد، خاطرنشان کرد: نرخ ارز واقعی را در خیابان و صرافی‌ها نمی‌توانیم ببینیم، بلکه در قیمت کالای وارداتی مثل اقلام دارویی، بهداشتی، لوازم صوتی، الکترونیک، موبایل، خودرو و … می‌بینیم.

وی افزود: کالا‌های وارداتی مذکور با دلار، ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در حال معامله است؛ بنابراین تا انتهای سال که روند رو به رشد تورم، حجم نقدینگی و ثابت بودن رشد اقتصادی ما کماکان ادامه دارد، دور از ذهن نیست که قیمت دلار به کانال ۶۰ هزار تومان برسد.

دیدگاه خود را ارسال کنید