قیمت سکه | افزایش قیمت سکه | قیمت سکه در بازار امروز

قیمت سکه اوج گرفت | ربع سکه در بازار امروز چند؟

امروز دوشنبه 26 دی بار دیگر شاهد عرضه ربع سکه در بورس کالا هستیم.

قیمت سکه اوج گرفت | ربع سکه در بازار امروز چند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت سکه این روزها در نوسان است. قیمت سکه روز گذشته کاهشی شد. قیمت سکه عاملی برای افزایش خریداران شد. قیمت سکه در معاملات پشت خطی بسیار مهم و تاثیرگذار است. قیمت سکه امروز را در ادامه می خوانیم.

امروز دوشنبه 26 دی بار دیگر شاهد عرضه ربع سکه در بورس کالا هستیم.

فروش مجدد ربع سکه از صبح امروز در بورس آغاز شده است؛ خریداران تا ساعت ۱۳ برای ثبت سفارش فرصت دارند.همزمان با افزایش شدید حباب ربع‌سکه در بازار، بانک مرکزی نسبت به عرضه گسترده این قطعه سکه از ابتدای هفته در بورس کالا اقدام کرد.

در نخستین روز عرضه ربع سکه در بورس از 500 هزار قطعه سکه در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی، 2800 سکه فروش رفت.خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کنند و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری‌شده را تحویل بگیرند.

گفتنی است، در اولین عرضه گواهی سپرده ربع سکه طلا در بورس کالا، 744 کد حقیقی موفق به خرید 2800 قطعه ربع سکه طلا به قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان شدند.

عرضه گسترده ربع سکه در بورس کالا از امروز آغاز شده و تا چهارشنبه همین هفته ادامه دارد. ربع سکه، که حبابی‌ترین کالای بازار فلزات گران‌بهاست، امروز در حراج تک‌قیمتی با 500 هزار تومان فاصله از بازار آزاد قیمت خورد. اما این عرضه چه اثری بر قیمت بازار داشت؟

از نوزدهم دی‌ماه که بانک مرکزی خبر فروش 500 هزار قطعه سکه در بورس کالا را اعلام کرد، قیمت این نوع سکه در سراشیبی قرار گرفته است.

طی این مدت ربع سکه بخش بزرگی از حباب خود را از دست داده و از قیمت هشت میلیون و 350 هزار تومان به هفت میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. حباب ربع سکه از ابتدای سال جاری تا پیش از اعلام خبر عرضه بورسی، به 62 درصد رسیده بود! با این حال اکنون حباب ربع سکه به 40 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت ربع سکه در بازار، همچنان هفت میلیون و 700 هزار تومان است.

ربع سکه در بورس کالا چقدر قیمت خورد؟

در نخستین روز از عرضه ربع سکه در بورس کالا، دو هزار و 800 قطعه از این نوع سکه با فاصله 500 هزار تومانی از بازار به متقاضیان فروخته شد. بدین ترتیب هر گواهی سپرده سکه با قیمت 720 هزار ریال قیمت خورد و بر همین اساس هر قطعه ربع سکه که معادل 100 گواهی سپرده است، با قیمت هفت میلیون و 200 هزار تومان به ۷۴۴ کد حقیقی فروخته شد.

به عبارت دیگر هر کد حقیقی توانسته است به طور متوسط ۳.۸ قطعه ربع سکه از بورس کالا خریداری کند.

اما آیا این روند کاهشی ادامه‌دار خواهد بود؟

کارشناسان بازار پاسخ این سوال را در پارامترهای کلان اقتصادی جست‌وجو می‌کنند. مهمترین محرک بازارهای سفته‌بازانه‌ای نظیر طلا و سکه، رشد پایه پولی، نقدینگی و افزایش نرخ تورم است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی تا پایان مهرماه میزان نقدینگی به 5700 هزار میلیارد تومان رسیده بود. آن طور که از شرایط اقتصادی و سیاست‌ ‌های دولت پیداست، طی دو ماه گذشته هم موتور چاپ پول بانک مرکزی با آخرین توان کار کرده و نقدینگی را به میزان زیادی افزایش داده است.

اما حتی با فرض همان 5700 هزار میلیارد تومان نقدینگی مهرماه هم، بانک مرکزی با عرضه 500 هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا مبلغ اندکی از نقدینگی را از بازارهای سفته‌بازانه جمع کرده است که در برابر پول باقیمانده در این بازارها بسیار ناچیز است!

به این ترتیب کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند عرضه مقطعی ربع سکه تنها برای مدتی کوتاه در قیمت بازار سکه و طلا اثر خواهد گذاشت و با فروکش کردن تب خرید سکه بورسی، قیمت‌ها دوباره رشد خواهند کرد.

تنها کافی است محرک تورم یا رشد دوباره قیمت دلار فعال شوند تا پول‌های سرگردان مجددا به سمت بازار سکه سرازیر شود. به این ترتیب گفته می‌شود در شرایطی که تورم همچنان رو به رشد است و اقتصاد کشور هم چشم‌انداز مثبتی ندارد، بازار طلا و سکه همچنان بستر معاملات سفته‌بازانه خواهد بود و قیمت‌ها را برای خریدارانی که به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند، افزایش خواهد داد.

نحوه خرید ربع سکه از بورس کالا

اما اگر قصد خرید سکه از بورس را دارید، باید بدانید که سفارش شما بین یک تا 5 قطعه سکه محدود خواهد بود و نمی‌توانید بیشتر از این مقدار سکه بخرید.

برای خرید سکه هم لازم است کد بورسی داشته باشید و توجه کنید که هر قطعه سکه بورسی برابر با 100 ورقه گواهی سپرده کالایی است؛ در نتیجه قیمت هر سکه به ریال هم معادل 100 برابر قیمت تقاضا خواهد بود!

همچنین سکه‌ای که می‌خرید معامله ثانویه ندارد و باید تا بیستم اسفندماه امسال، سکه‌های خود را از بانک عامل تحویل بگیرید. این سکه‌ها مشمول هزینه انبارداری و مالیات هم خواهند بود و در زمان تحویل 9 درصد هزینه انبارداری به عنوان مالیات کسر می‌شود. نکته مهم دیگر این است که بانک مرکزی سکه های بورسی را بدون وکیوم عرضه می‌کند.

موضوع دیگری که در مورد خرید سکه در بورس مطرح است، دامنه نوسان محدود و دو درصدی در بورس است. بنابراین قیمت ربع سکه در هر روز نمی‌تواند بیش از دو درصد افزایش یا کاهش داشته باشد. در مواقعی که تقاضا برای خرید سکه صعودی و نوسان افزایشی قیمت‌ها بالا باشد سکه بورسی از بازار عقب می‌ماند و خریداران سود کمتری را نسبت به متقاضیان عادی به دست می‌آورند.

قیمت سکه

مهار قیمت سکه در دستور کار دولت

قیمت دلار در هفته گذشته مانند دلار روند صعودی داشت و به کانال ۱۶ میلیون تومان رسید. امروز نیز سکه از کانال جدید عبور و به محدوده ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. واضح است که قیمت سکه و طلا دنباله‌روی نرخ دلار هستند. البته قیمت انس جهانی طلا نیز هفته گذشته  به یک هزار و ۶۲۲ دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته ۲۴ دلار کاهش قیمت را  شاهد بودیم.

افزایش قیمت طلا و سکه در حالی است که پیش از این بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند که با توجه به ثبات قیمت دلار، بازار طلا و سکه هم بازار با ثباتی است و فعلا نباید چشم انتظار افزایش قیمت طلا بود.

هر چند که ثبات بازار دلار توسط بازارساز و با سیاست‌های بانک مرکزی بر مدار آرامش بود اما به نظر می‌رسد دولت برای مهار قیمت طلا و سکه و همچنین کاهش حباب سکه راهکار انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه را در دستور کار قرار داده است.

حباب سکه حذف می‌شود؟

حباب سکه از تابستان رکورد زده، به طوری که حباب تمام سکه امامی به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده و حباب ربع سکه هم نزدیک به ۵۰ درصد قیمت این‌قطعه از سکه است. بانک مرکزی برای اینکه رشد بازار سکه را تعدیلی کند روز پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ از انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه خبر داد.

قیمت سکه روز چهارشنبه وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی شد. از ابتدای هفته تا کنون سکه بیش از یک میلیون تومان رشد قیمت داشت. آیا این سقف تاریخی قیمت طلا و سکه محدوده جدید قیمت‌ها در بازار است؟

قیمت سکه تمام بهار آزادی وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی شد. قیمت این قطعه از سکه در نخستین روز از هفته جاری با روند کاهشی اندک با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان معامله شده بود اما در طول هفته‌جاری تا به امروز بیش از یک میلیون تومان رشد قیمت داشت.

در حالی که قیمت طلا قله‌های جدید قیمتی را فتح می‌کند و از بازار سقف‌شکن دلار در داخل کشور تاثیر می‌گیرد قیمت انس جهانی دیروز و امروز هم روند افزایشی داشت. در حال حاضر قیمت هر انس طلا ۱,۶۵۵٫۰۳ دلار است و طی دو روز گذشته ۲۸ دلار رشد قیمت داشته است.

با رشد قیمت دلار قیمت طلا و سکه نیز محدوده‌های قیمتی جدیدی را تجربه کرده است. قیمت‌ سکه هم اکنون در بالاترین قیمت تاریخی خود قرار دارد و به نظر می‌رسد اخبار نامساعدی که در روزهای اخیر از کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی می‌شنویم بیش از پیش بر بازارهای مالی اثر گذاشته است.

طی روزهای گذشته خروج سرمایه‌ای که از بورس به سوی بازار ارز و طلا و سکه سرازیر شد اثر بسیاری بر رشد این بازارها داشت. باید دید کاهش قیمت کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا در روزهای آینده با توجه به مهار قیمت دلار، شدنی است و آیا نهادهای تصمیم‌گیر برنامه‌ای برای کاهش التهابات بازار دارند؟

روز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی با حدود ۴۰۰ هزار تومان رشد قیمت در حدود ۱۶ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم وارد کانال ۱۵ میلیون تومانی شد و ۳۰۰ هزار تومان رشد قیمت نسبت به روز سه‌شنبه داشت. این قطعه از سکه در ابتدای هفته در پله‌های آخر محدوده ۱۳ میلیون تومانی در نوسان بود.

نیم‌سکه و ربع‌سکه هر کدام با ۱۵۰ هزار تومان رشد قیمت به ترتیب ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در بازار معامله شدند. سکه گرمی اما کمترین رشد قیمت را در خانواده خود داشت و با حدود ۱۵ هزار تومان افزایش به قیمت ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسید.

امروز با وجود رشد قیمت سکه اما حباب آن روند کاهشی داشت. حباب سکه قدیم با نزدیک به ۲۴۰ هزار تومان کاهش قیمت به حدود یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید. حباب سکه امامی نزدیک به ۱۶۰ هزار تومان کاهش داشت و به ۲ میلیون و ۵۴۳ هزار تومان رسید. در میان تمام قطعات سکه تنها حباب نیم سکه ۱۵ هزار تومان رشد داشت و به نزدیک ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید.

هر مثقال طلا با افزایش حدودی ۱۴۰ هزار تومانی وارد کانال ۶ میلیون تومانی شد. هر گرم طلا ۳۲۸ هزار تومان افزایش قیمت داشت و به یک میلیون و ۴۰۷ هزار تومان رسید. قیمت‌ها در لحظه نگارش این گزارش با نوسان حدودی ۱۰ هزار تومانی همراه بود اما کانال‌های ذکر شده برای انواع سکه تغییری نکرد.

قیمت سکه

قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به ۱.۹۲۸ دلار (یک  هزار و ۹۲۸ دلار) رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۲۸۹ هزار تومان معامله می‌شود. شما می‌توانید نرخ امروز طلا و سکه را در جدول زیر مشاهده کنید:

نام محصول نرخ (تومان)

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  12,800,000

سکه تمام طرح قدیم 12,650,000

نیم سکه بهار آزادی 7,250,000

ربع سکه بهار آزادی 4,150,000

سکه گرمی 2,500,000

اونس جهانی یک هزار و 928 دلار و 42 سنت 

طلای ۱۸ عیار 1,289,200

پیام آمریکا به بازار سکه در ایران

شب گذشته یک خبر جدید از برجام بازار سکه در تهران را تحت تاثیر قرار داد .وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که چندان خوشبین نیست که توافق هسته ای احیا شود. بلینکن عنوان کرد، با وجود تمام تلاش هایی که برای دستیابی به توافق انجام داده ایم و با وجود این امر که این توافق برای امنیت ما بهتر خواهد بود، من چندان به دستیابی به این توافق خوشبین نیستم.

از نظر برخی از تحلیلگران بازار سکه این سیگنال می تواند قیمت سکه در بازار امروز را صعودی کند اما عده ای دیگر معتقدند  تا زمانی که اسکناس امریکایی به مرز 27 هزار و 800 تومان نرسد نمی توان انتظار صعود سکه به 12 میلیون و 800 هزار تومان را داشت.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران قیمت سکه را برای امروز  18  فروردین 1401  چگونه پیش بینی کرده اند؟

دیدگاه خود را ارسال کنید