یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

همین امشب واریز یارانه نقدی صورت می گیرد | یارانه نقدی این ماه قطعی افزایش یافته است؟

افزایش یارانه نقدی در بهمن ماه قطعی شد.

همین امشب واریز یارانه نقدی صورت می گیرد | یارانه نقدی این ماه قطعی افزایش یافته است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی

افزایش یارانه نقدی در بهمن ماه قطعی شد

بخشی از اظهارات احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت در نشست خبری صبح امروز به مبحث پرحاشیه یارانه نقدی اختصاص داشت. آنطور که خاندوزی خبر داده است: «به سبب نبود منابع پایدار و برای جلوگیری از کسری بودجه دولت افزایشی برای یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است.» وی به طرح کالابرگ هم اشاره کرده و در این باره گفته است: «حکم مربوط به عرضه کالاهای اساسی براساس قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ در ارتباط با قانون بودجه سال جاری است و باید دید که آیا این حکم در لایحه بودجه سال آینده تکرار خواهد شد یا خیر.»

مبلغ یارانه نقدی در ۱۴۰۲ چقدر است؟

پیشتر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که دیرهنگام و البته پرحاشیه به دست بهارستان‌نشینان رسید، مشخص شد که قرار نیست سال آینده تغییری در مبلغ یارانه نقدی ایجاد شود؛ این جمله یعنی همان یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به دست سرپرستان خانوار می‌رسد. این در حالیست که رقم حقوق کارکنان برای سال آینده هم افزایش اندکی داشته و با رشد ۲۰ درصدی به هفت میلیون تومان رسیده است.

با اینحال، نگاهی هرچند کوتاه به آمار و ارقام موجود در لایحه که فعلا هنوز کلیات آن تصویب شده و نمایندگان در حال چکش‌کاری جزئیات آن هستند، نشان از این دارد که رقم درآمدهای مالیاتی رشد بالایی داشته؛ افزایش حدودا ۵۹ درصدی. دولت که از همان ابتدا یکی از شعارهای اصلی خود را گذر از اقتصاد نفتی قرار داده بود، حالا به نظر می‌رسد قرار است به این شعار جامعه عمل بپوشاند. درآمدهای مالیاتی به ۸۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده است، در عین حال پیش‌بینی شده که مالیات بر اشخاص حقوقی هم افزایش ۲.۲ برابری خواهد داشت. همین افزایش و رشدها به دغدغه مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده؛ فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می‌گویند اگر قرار باشد اقتصاد ایران کماکان در رکودتورمی باقی بماند، مالیات‌ستانی بیشتر به رکود و بیکاری بیشتر می‌انجامد. مردم هم نگران این موضوع هستند که وزن سنگین مالیات برای سال آینده بر دوش آنها باشد، در شرایطی که قرار نیست تغییری در کمک‌های حمایتی ایجاد شود.

البته، یکی دیگر از دلایل دولت برای افزایش درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۲، جبران کسری بودجه است. کسری بودجه‌ای که کارشناسان می‌گویند تا پایان سال به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، هرچند پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس این کسری را ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. برای سال آینده هم آنگونه که تخمین زده شده این کسری ادامه خواهد یافت. به همین دلیل دولت یکی از راه‌های پیش روی خود را رشد مالیات می‌داند، موضوعی که همانطور که اشاره شد داد حقوق‌بگیران را درآورده است.

همزمان با اظهارات خاندوزی، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز امروز خبر داد که فعلا دولت برنامه و سیاستی برای حذف یارانه‌بگیران تا پایان سال ندارد. چرا که پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر حدف تعدادی از یارانه‌بگیران در صورت اجرای طرح کالابرگ به گوش رسیده بود.

سیاست کالابرگ در ۱۴۰۲ ادامه دارد یا یارانه نقدی؟

در حالی قرار است دولت برای سال آینده هم یارانه نقدی به سرپرستان خانوار اختصاص دهد که سیاست کالابرگ حالا در چند استان کلید خورده است. طرحی که ۱۰ قلم کالا را شامل می‌شود و طراحان آن قیمت این کالاها را به شهریور ۱۴۰۰ بازگردانده است. وزیر اقتصاد نیز در نشست امروز به این موضوع اشاره کرده و در نهایت گفته است که باید دید که آیا این حکم در لایحه بودجه سال آینده تکرار خواهد شد یا خیر. در این باره، ابوحمزه نیز یادآور شده که در حال حاضر این طرح در ۳ استان در حال اجراست.

یارانه نقدی هیچ کسی قطع نخواهد شد

‌مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی اطمینان دارد که با اجرای این طرح یارانه هیچ کسی قطع نخواهد شد و کالابرگ الکترونیکی به منظور حمایت از معیشت و کمک به سبد غذایی خانوار در حال اجراست.

حمید فرداد با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان مرکزی، قزوین و گیلان گفت: مردم در این سه استان می‌توانند از تمام فروشگاه‌های موجود خرید خود را انجام بدهند.

وی از تمام فروشگاه‌ها در این سه استان دعوت کرد تا درصورت تمایل برای عضویت در سامانه اپلیکیشن شما را از سایت shoma.sfara.ir دانلود کنند.مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، درباره هدفگذاری گسترش و اجرای طرح در استان‌های دیگر اظهار کرد: تلاش بر این است که سرعت و دقت کار با حفظ متناسب سازی کار در سراسر کشور انجام شود. در طول این هفته سه استان گیلان،‌ قزوین و مرکزی علاوه بر هرمزگان فعال خواهند شد و پس از آن طرح را در سطح کل کشور ارتقاء خواهیم داد.

فرداد تاکید کرد: نگاه ما در حال حاضر فراگیری صددرصدی طرح است تا کل کشور را به نقطه حداقلی خوب برسانیم ولی اینکه همه فروشگاه‌ها را فعال کنیم، لازم است که فرایندهای خاص خود را طی کند.

وی همچنین درباره اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای طرح در سال ۱۴۰۲ گفت: اینکه در سال آینده طرح ادامه می‌یابد یا نه، باید سیاستگذاران پاسخ بدهند چون ما مجری کار هستیم ولی ظاهر قضیه این است که ادامه‌دار خواهد بود. در حال حاضر گفت‌وگوهای تخصصی در حال انجام است و امیدواریم مجلس موفقیت طرح را بررسی کند و با دولت در میان بگذارد.طرح کالابرگ الکترونیکی در گام نخست به شکل آزمایشی در استان هرمزگان به اجرا درآمده است. طبق گزارش‌ها آمار تراکنش در هرمزگان به حدود ۴۰۰۰ مورد رسیده و ۱.۵ میلیارد خرید از طریق سامانه ظرف ۱۴ روز گذشته انجام شده است که نقطه قوت و موفقیتی درخور برای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

انتخاب یارانه نقدی و کالابرگ‌ اختیاری شد

در حاشیه جلسه هیات دولت، سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که سه استان گیلان،‌ قزوین و مرکزی به طرح کالابرگ الکتروینکی متصل شده‌اند و طی هماهنگی صورت گرفته با فروشگاههای زنجیره‌ای در آینده نزدیک به شکل سراسری طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرایی خواهیم کرد.وی تاکید کرد که این طرح حتما تا آخر سال به صورت سراسری اجرا می‌شود و  دولت بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند اما تکلیف قانونی است که کالابرگ‌ الکترونیکی هم باشد.آنطور که وزیر کار گفته این طرح اختیاری است و مردم می‌توانند یا کالابرگ‌ الکترونیکی را انتخاب کنند یا یارانه نقدی را و قیمت‌ها براساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ است. دولت بنا دارد برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده کند و افزایش قیمت در این زمینه معنا ندارد.

در حال حاضر مردم در چهار استان هرمزگان،‌ گیلان،‌ قزوین و مرکزی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و متصل به شبکه شما (شبکه ملی اعتبار) نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این طرح برای فروشندگان اختیاری است و فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای توسط فروشندگان نیست. پول خرید کالا نیز ۴۸ ساعته به حساب فروشنده یا مغازه دار واریز می‌شود.نحوه خرید ۱۰ قلم کالای پیش‌بینی شده در کالابرگ الکترونیکی به این نحو است که در این طرح، اعتبار واریزی قابل برداشت به شکل نقدی نیست و صرفا با آن می توان ۱۰ قلم کالای اساسی را خریداری کرد. درواقع یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی ماهانه، این اعتبار به حساب فرد (سرپرست خانوار) واریز می‌شود تا ۱۰ قلم کالای مدنظر در این طرح را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد. هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی می‌تواند از کالاهای مذکور خریداری کند که مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می‌گیرد و بخشی از یارانه کالا از محل اعتبار حساب یارانه و مابقی از حساب بانکی سرپرست خانوار کم می‌شود و در بیستم هر ماه باقی مانده اعتبار به حساب سرپرست واریز می شود. چنانچه تمایل به خرید کالای الکترونیکی نبود، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماه‌های آینده وجود دارد

دیدگاه خود را ارسال کنید