خبر خوش دولت برای قیمت گوشت قرمز در شب عید | قیمت گوشت ارزان می شود؟

اخیراً برخی رسانه‌ها از رسیدن قیمت گوشت به نیم میلیون تومان خبر دادند؟ اما آیا چنین نرخی واقعیت دارد؟ یا باید شهروندان منتظر افزایش دوباره قیمت‌ها باشند؟ در همین زمینه فعالان صنفی از تعدیل قیمت‌ها از اواخر اسفند خبر داده‌اند.

خبر خوش دولت برای قیمت گوشت قرمز در شب عید | قیمت گوشت ارزان می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

اخیراً برخی رسانه‌ها از رسیدن قیمت گوشت به نیم میلیون تومان خبر دادند؟ اما آیا چنین نرخی واقعیت دارد؟ یا باید شهروندان منتظر افزایش دوباره قیمت‌ها باشند؟ در همین زمینه فعالان صنفی از تعدیل قیمت‌ها از اواخر اسفند خبر داده‌اند.

از چند روز پیش خبری تحت عنوان افزایش قیمت گوشت تا 500 هزار تومان در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت؛ اما ماجرا چه بود؟

از هفته گذشته، عکسی با مضمون یک بسته گوشت یک کیلویی با قیمت 500 هزار تومان در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، موضوعی که واکنش بسیاری از کاربران را در پی داشت. پیگیری‌های تجارت‌نیوز از قصابی‌های سطح شهر وجود چنین نرخی را رد می‌کند. با این حال برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که گوشت قرمز را در بسته‌بندی‌های مختلف به فروش می‌رسانند نرخ‌های بالاتر از کف بازار را در نظر می‌گیرند.

گذشته از این، تعدادی از فروشگاه‌ها نیز وزن بسته‌ها را هم از قیمت نهایی کسر نمی‌کنند و علاوه بر گران‌فروشی متهم به کم‌فروشی هم هستند. البته آن‌ها مدعی‌اند که این گوشت‌ها درجه یک هستند و به همین علت قیمت‌های بالاتری نسبت به بازار دارند.

مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، در واکنش به گوشت 500 هزار تومانی عنوان کرد: عکسی که در فضای مجازی منتشر شده، گوشت لخم درجه یک است. در حال حاضر دولت گوشت مخلوط درجه را با قیمت کیلویی 220 هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده 170 هزار تومان و گوشت مخلوط گوساله 192 هزار تومان عرضه می‌کند.

در حالی دولت با واردات گوشت گرم به دنبال تعدیل قیمت در بازار بود که طی دو هفته گذشته همچنان شاهد افزایش قیمت گوشت گرم بودیم؛ حتی واردات گوشت گرم مورد انتقاد بسیاری از دامداران قرار گرفت؛ چراکه عنوان می‌کردند کمبودی در بازار وجود ندارد.

تولیدکنندگان عنوان می‌کنند که دولت به‌جای حمایت از تولیدکنندگان در حالی که بازار با کمبودی مواجه نبود، چرا با ارز 28 هزار تومانی اقدام به واردات گوشت گرم کرد؟

اما وزارت جهاد همچنان اعتقاد جدی به واردات گوشت گرم دارد و اعلام کرد که واردات گوشت گرم تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

امراللهی در توضیح اینکه چرا دولت اقدام به واردات گوشت گرم کرده است به صداوسیما گفت: پیش از واردات گوشت گرم از تولیدکنندگان درخواست کردیم که دام خود را عرضه کنند اما این اتفاق صورت نگرفت از این رو دولت مجبور به واردات شد.

قیمت گوشت لخم درجه یک بدون استخوان؛ 500 هزار تومان

منصور پوریان، رئیس مجمع صادرکنندگان دام، در گفتگو با تجارت‌نیوز در واکنش به عرضه گوشت 500 هزار تومانی عنوان کرد: تنوع عرضه گوشت توسط عرضه‌کنندگان مختلف است، از همین رو برخی گوشت خود را به صورت بدون استخوان و یا با استخوان عرضه می‌کنند.

او با بیان اینکه تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده گوشت لخم درجه یک بدون استخوان است، گفت: گوشت گوسفندی ارتباط تنگاتنگی با استخوان دام دارد و عملا بخشی از گوشت گوسفندی را استخوان تشکیل می‌دهد.

بنا به گفته وی قیمت ران با استخوان گوسفندی حدود 250 هزار تا 260 هزار تومان است، اما زمانی که همین گوشت بدون استخوان عرضه شود، قیمت آن به 500 هزار تومان می‌رسد.

تعدیل قیمت گوشت از اسفندماه

پوریان به تفاوت زایش دام در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته به دلیل خشکسالی، نهاده بسیار گران شد از همین رو دامداران ناچار شدند دام خود را با زایش به بازار عرضه کند. اما در سال جاری به دلیل بارش‌های مناسب، مراتع خوبی که ایجاد شد به همین جهت دامداران سعی کردند دام خود را نگهداری کند.

او از زایش‌های بی‌سابقه دام در سال جاری به دلیل آب و هوای مناسب اشاره کرد و گفت: در همین زمینه از نیمه دوم اسفندماه عرضه انبوه دام به بازار آغاز خواهد شد، دامداران از نیمه دوم اسفندماه مجبور هستند حجم عظیم تولید خود را روانه بازار کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید