یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

دولت جیب کدام افراد را پر پول می کند؟ | زمان تاریخ واریز یارانه نقدی این ماه تغییر کرد

یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی، بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و انتظار می‌رود که یارانه اسفند ماه هم در همین بازه زمانی واریز شود.

دولت جیب کدام افراد را پر پول می کند؟ | زمان تاریخ واریز یارانه نقدی این ماه تغییر کرد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی

البته ممکن است با توجه به اینکه در استانه سال نو قرار داریم، دولت یارانه اسفند ماه را زودتر به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. اما این تنها یک گمانه است و هنوز هیچ کدام از مقامات دولتی توضیحی درباره زمان واریز یارانه اسفند ماه اعلام نکرده‌اند.

از طرف دیگر، مبلغ یارانه اسفند ماه مانند ماه‌های گذشته برای سه دهک اول درآمدی، 400 هزار تومان و برای دهک چهارم تا نهم، 300 هزار تومان است. یارانه اسفند ماه هم بدون هیچ گونه تغییری واریز می‌شود.

یارانه نقدی برخی خانوارها حذف می‌شود؟

واریز یارانه بهمن ماه، با انتقادات زیادی همراه بود. یک عده از یارانه‌بگیران اعلام کردند که یارانه دریافتی آنها کاهش یافته است و دسته دوم افرادی بودند که هیچ یارانه‌ای به حساب آنها واریز نشده بود.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که یارانه هیچ خانواری حذف نشده است و دلیل عدم واریز یارانه‌ها، مشکل سیستم بانکی بوده است.

بانک مهر ایران یکی از بانک‌هایی است که بیشترین شکایت واریز نشدن یارانه را داشت. اپراتور این بانک در پاسخ به تجارت‌نیوز گفته بود که یارانه نهایتا تا تاریخ 25 بهمن ماه واریز می‌شود. اما هنوز برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند که یارانه آنها واریز نشده است و این مشکل مربوط به بسیاری از بانک‌هاست.

حالا یارانه‌بگیران نگران هستند که اسفند ماه هم یارانه آنها واریز نشود و یا با تاخیر واریز شود. آن هم در حالی که هیچ مقام مسئولی درباره علت واریز نشدن و یا واریز با تاخیر یارانه توضیح دقیقی نداده است.

فوری: برای ثبت نام یارانه نقدی جدید 1402 بشتابید 

سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح مصوبات امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در جمع خبرنگاران گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، سازمان برنامه و بودجه مکلف است حداکثر تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ گزارش اجرای طرح‌های عمرانی که هزینه آن از محل اعتبارات عمرانی دولت تأمین می‌شود را تهیه و به کمیسیون‌های بودجه عمران کشاورزی و اقتصادی ارائه دهد.

رحیم زارع تاکید کرد: همچنین کمیسیون مصوب ۲۵ درصد تولید و ساخت طرح اقدام ملی مسکن در اجرای قانون جهش تولید توسط اتاق تعاون ایران از طریق تعاونی‌های مسکن در سراسر کشور صورت پذیرد.

زارع بیان کرد: کمیسیون به دولت اجازه داد نسبت به واگذاری ساختمان‌های مازاد سازمان و دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها و شهرستان‌ها به سازمان و دستگاه‌های اجرایی فاقد ساختمان در همان استان و شهرستان اقدام نماید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آتی ادامه داد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که سازمان بیمه سلامت موظف است شرایط لازم جهت اجرای بیمه همگانی برای کلیه افراد جامعه را با تسهیل فرایند‌های ثبت نام فراهم نماید.

زارع ادامه داد: همچنین کمیسیون تلفیق سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مکلف کرد تا نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام کند.

وی تاکید کرد:همچنین کمیسیون به دولت اجازه داد از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت با سازندگان بین المللی و صنایع داخلی اقدام نماید.

زارع تاکید کرد: همچنین کمیسیون تلفیق موضوع ساز و کار و ساختار قیمت‌گذاری دارو و ملزومات پزشکی در بسته بیمه پایه و خدمات دارویی در بند الف ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را از متن لایحه حذف کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: همچنین کمیسیون مصوب کرد تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی مشمولان مواد ۱۲ و ۱۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بر اساس سطح بندی خدمات مورد نیاز جامعه هدف متناسب با نوع ایثارگری و درصد جانبازی ارائه گردد.

زارع ادامه داد: همچنین کمیسیون مصوب کرد تا مطالبات و بدهی‌های مراکز درمانی وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی از یکدیگر با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور قابل تهاتر باشد.

وی تاکید کرد: براساس لایحه بودجه، وزارت تعاون موظف است ضمن بروز رسانی داده‌ها دو بار در سال با اتکا به داده‌های متنی و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و اعلام حذف گروه‌های پردرآمد از حمایت‌های یارانه اقدام کند.

زارع ادامه داد: همچنین بر اساس تصمیم کمیسیون در اجرای بند ۱ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، درآمد حاصل از یک درصد ارزش افزوده به عنوان مالیات سلامت همزمان با دریافت توسط سازمان امور مالیاتی به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. خزانه‌داری باید مبالغ دریافتی در هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد به حساب وزارت بهداشت واریز کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد:همچنین بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق دستگاه‌های اجرایی موظفند برنامه‌های اجرایی خود را در راستای برنامه‌های کلان مندرج در این قانون به تایید دستگاه‌های سیاست‌گذار ذیربط رسانده و متعاقب آن تا پایان خرداد ماه نسبت به مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام کنند.

زارع بیان کرد: همچنین کمیسیون تصویب کرد به منظور هوشمندسازی ایجاد شفافیت و امکان رصد گردش وجود دولت موظف است با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط نسبت به ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی در بخش عمومی به عنوان یکی از طرح‌های دولت هوشمند اقدام کند.

 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1402 کل کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اهتمام این کمیسیون مجلس شورای اسلامی نسبت به معیشت مردم گفت: کمیسیون تلفیق در جلسه شب گذشته خود، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرد تا نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق موازین اقدام کند.

 وی تأکید کرد: پیشنهاد مصوب‌شده، پیش‌تر در بند (د) تبصره 17 لایحه بودجه سال 1401 کشور لحاظ شده بود اما این بند در لایحه بودجه سال آینده حذف شده بود، ازاین‌رو نمایندگان در جریان موافقت با این پیشنهاد، بند (د) تبصره 17 قانون بودجه سال 1401 کل کشور را تنفیذ کردند و به این ترتیب دولت باید سال آینده نسبت به ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه اقدام کند.

 یارانه نقدی کدام افراد در سال آینده قطع می شود؟

صولت مرتضوی گفت: قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است.

در روزهای پایانی سال و همزمان با پیش‌بینی ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این پرسش مهم مطرح شده که آیا قرار است سال آینده دهک یارانه‌ای از فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خط بخورد؟

آنگونه که دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد کرده قرار است یارانه نقدی کمافی‌السابق به دست سرپرستان خانوار برسد؛ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان. از آنجایی که دولت تصمیم دارد در سال آینده درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد، ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی این نگرانی جدی را به وجود آورده که قرار است وزن سنگین مالیات بر دوش سرپرستانی باشد که حداقلی‌بگیر هستند و اتفاقا حقوق آنها هم تنها ۲۰ درصد بالا می‌رود.

اما نگرانی دیگر خانوار ایرانی این است که مبادا از گروه یارانه‌بگیران حذف شوند، این نگرانی و دغدغه به‌ویژه بعد از پرداخت یارانه بهمن ماه که یا برای عده‌ای واریز نشد یا اگر هم شد کمتر از میزان سابق بود، جدی‌تر شد.

با اینحال، واکنش مسئولان مربوطه به این نگرانی این بود که قرار نیست هیچ دهکی از دریافت یارانه کنار گذاشته شود. با اینحال امروز یک سوال مهم دیگر هم مطرح شده و آن این است که تکلیف یارانه پردرآمدها در سال ۱۴۰۲ چه می‌شود؟ پاسخ وزیر کار به این پرسش این بوده است: «قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است.»

البته در حالی احتمال حذف برخی یارانه‌بگیران مطرح شده است که امروز سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از تکلیف این کمیسیون به دولت برای ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط قانونی خبر داد. به گزارش تسنیم، رحیم زارع افزود: کمیسیون تلفیق در جلسه شب گذشته خود، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرد تا نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق موازین اقدام کند.

وی تأکید کرد: پیشنهاد مصوب‌شده، پیش‌تر در بند (د) تبصره ۱۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور لحاظ شده بود اما این بند در لایحه بودجه سال آینده حذف شد، ازاین‌رو نمایندگان در جریان موافقت با این پیشنهاد، بند (د) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را تنفیذ کردند و به این ترتیب دولت باید سال آینده نسبت به ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه اقدام کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین اخبار از وضعیت یارانه‌ها در بودجه سال آتی، حذف یارانه دهک‌های پردرآمد و توزیع کالابرگ الکترونیک را اعلام و اظهار کرد: قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است.

سید صولت مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت یارانه‌ها در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: یارانه را قانونگذار مشخص و دولت هم اعلام کرده است. تکلیفی که قانونگذار در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ برای دولت تعیین کرد حاکی از آن بود که دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مابه‌التفاوتش را به شکل کالابرگ و یا روش‌های دیگر بپردازد.

وی افزود: منتها زمانی که ارز ترجیحی به موجب قانون بودجه ۱۴۰۱ حذف شد و ابلاغ بودجه به فروردین ماه کشید، زمانی برای آماده کردن زیرساخت‌ها نداشتیم و زیرساخت‌ها بلافاصله آماده نمی‌شد. دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت داد که زیرساخت‌های مربوط را فراهم کند.

وی با بیان اینکه ما این کار را انجام دادیم و طرح توزیع کالابرگ را در گام نخست در چند شهرستان آزمایش کردیم و پاسخ مناسب گرفتیم گفت: پس از آن بود که طرح مذکور به صورت نمونه در استان هرمزگان عملیاتی شد. اکنون ضریب نفوذ بسیار بالاست و حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل هستند.

وزیر رفاه ادامه داد: با این حال گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که با اقبال عمومی چندانی مواجه نشده‌ایم، ضمن آنکه اطلاع‌رسانی مناسب هم انجام شده است.

صولت مرتضوی با اشاره به اینکه بناداریم طرح کالابرگ را توسعه دهیم اظهار کرد: براین اساس توزیع کالابرگ الکترونیک در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی ادامه می‌یابد. همکاران ما در معاونت رفاه و شرکت مربوطه، با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هماهنگ کردند تا در گام‌های بعدی طرح را از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کل کشور تعمیم دهیم. این شبکه آماده است و دریافت کالا یا یارانه نقدی نیز اختیاری است و امیدوارم با اقبال بیشتری مواجه شود.

وی افزود: ما کار را ادامه می‌دهیم و امیدواریم فرهنگ آن نیز نهادینه شود و بتوانیم ترویجش دهیم. ۱۰ قلم کالای اساسی در این طرح قابل خریداری از فروشگاه‌ها هستند.

دیدگاه خود را ارسال کنید