حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

خبر مهم رئیس برنامه و بودجه درباره حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان در نهایت چند درصد افزایش می یابد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق‌های سال آینده توضیحاتی ارائه داد.

خبر مهم رئیس برنامه و بودجه درباره حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان در نهایت چند درصد افزایش می یابد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

حقوق بازنشستگان

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره آخرین وضعیت لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: امروز اولین جلسه ارائه کلیات بود و انشالله از هفته آینده بررسی‌ها جدی‌تر آغاز می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزودن رقم ثابت به حقوق سال آینده گفت: آن چیزی که دولت پیشنهاد داده متوسط ۲۰ درصد بود که حقوق‌های پایین، به میزان بیشتر و حقوق‌های بالا، درصد کمتری می‌گرفتند؛ بر همین مبنا با توجه محاسبات مالیات، تعدیل در پرداختی‌ها انجام می‌شد. مشکلی که ما داریم این است که همیشه حقوق پایه را افزایش داده و برای آن سقف تعیین می‌کردند، اما این کار برای آن‌هایی که در میانه قرار دارند سبب می‌شود انگیزه خود را برای کار کردن از دست بدهند.

میرکاظمی راه حل را در اصلاح قانون دانست تا کارشناسان ورزیده دریافتی مناسبی داشته باشند و خاطرنشان کرد: این‌ها مشکلاتی است که ما باید در حقوق به آن توجه کنیم و به گونه‌ای نباشد که کسی که ۷ یا ۱۰ سال سال سابقه کار دارد با کسی که امروز وارد می‌شود اختلاف خیلی کمی داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق‌های سال آینده گفت: متوسط افزایش حقوق ۲۰ درصد خواهد بود و افزایش حق اولاد و عائله‌مندی هم طبق قانون جوانی جمعیت انجام می‌شود.

جزییات جدید از رقم افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان ۱۴۰۲

احسان ارکانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ با اشاره به مصوبات کمیسیون متبوعش درباره افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، سربازان و همچنین مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امدادامام خمینی (ره) گفت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به‌ میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

آخرین خبر از همسان سازیحقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

وی افزود: براساس این مصوبه حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق‌بگیران معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق‌بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جزء یک قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه بیان کرد: همچنین با مصوبه اعضا حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه اجرایی نیز مشابه کارمندان به‌میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

*مصوبه کمیسیون تلفیق برای افزایش ۴۰ درصدی مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

ارکانی با اشاره به مصوبه دیگر اعضای کمسیون متبوعش درباره مستمری تحت پوششین سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: با تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق مستمری ها و سایر حمایت‌ها از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به میزان ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

حقوق بازنشستگان برای ۱۴۰۲

بر اساس خبر منتشر شده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در دی ماه و با تاخیر توسط دولت به مجلس برده شد و در این لایحه، بودجه ۵۲۶۱ هزار میلیاردی با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به پارسال برای بازنشستگان در نظر گرفته شده و البته در مورد افزایش سن «بازنشستگی» نیز در این لایحه صحبت شده است.

بر اساس تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲، ‌حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به میزان متوسط ۲۰ درصد افزایش می‌یابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از ۶۳ میلیون ریال (۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) کمتر نباشد.

این ارقام در لایحه بودجه آورده شده و هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسیده است.

افزایش حق اولاد و کمک هزینه عائله‌مندی

یکی از مولفه‌های مهم در فیش حقوقی بازنشستگان برای افزایش حقوق، حق عائله‌مندی و دیگر کمک هزینه‌ها است. در لایحه بودجه امسال نیز، بخشی به این مولفه اختصاص داده شده است.

در بند ۳ تبصره ۱۲ (حقوق و دستمزد) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره دارد، عنوان شده:

«امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد، موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان به ترتیب ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌گردد».

افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۲

از جمله مهم‌ترین تغییرات در مورد لایحه‌ای که توسط دولت به مجلس داده شده، اشاره به افزایش سن بازنشستگان است. بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت و مطابق بند د تبصره ۲۰ (نظام اداری و سرمایه انسانی دولت) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲:

سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشکری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت ۲ سال افزایش می یابد.

جزئیات جدید از افزایش عیدی و حقوق بازنشستگان؛ چه کسانی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عیدی می‌گیرند؟

مبلغ عیدی بازنشستگان متاهل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، متاهل دارای یک فرزند ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، متاهل دارای ۲ فرزند ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و متاهل دارای ۳ فرزند ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است

سقف و کف حقوق بازنشستگان اعلام شد.حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد.متاسفانه حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی ندارد.صحبت های جدیدی درباره افزایش حقوق بازنشستگان مطرح شده است. عیدی بازنشستگان برخلاف سایر قشرهای کاری جامعه هیچ وقت متناسب با حقوق پرداخت نمی‌شود و این موضوع همواره بازنشستگان را در آستانه شب عید و با هزینه‌های هنگفت امروز با مشکل مواجه می‌کند و همواره منجر به نارضایتی این قشر می‌شود.

به گفته میرهاشم موسوی، رئیس کانون بازنشستگان کارگری، میزان عیدی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است؛ در این میان مبلغ عیدی بازنشستگان متاهل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، متاهل دارای یک فرزند ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، متاهل دارای ۲ فرزند ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و متاهل دارای ۳ فرزند ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری در خصوص زمان واریز عیدی بازنشستگان گفت:« بنای ما بر این است که قبل از اینکه عیدی زیرمجموعه و کارکنان اداری خود را بپردازیم، حقوق بازنشستگان را واریز کنیم که امسال هم همین کار را انجام می‌دهیم، اما فعلا زمان دقیقی را اعلام نمی‌کنیم تا بررسی‌ها برای تامین منابع نهایی شود.»

همه کارگران مشمول قانون کار امسال حداقل ۸ میلیون و ۳۵۸ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان عیدی و پاداش دریافت خواهند کرد.

گفتنی‌است که در تاریخ ۲۸ بهمن ماه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از واریز حقوق بهمن‌ماه و عیدی بازنشستگان کشوری خبر داد. در همین حال برخی از بازنشستگان می‌گویند هنوز برای آن‌ها عیدی امسال واریز نشده است؛ آن‌طور که نعمت‌الله ترکی گفته، روز چهارشنبه حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق به حساب آن‌ها واریز شد.

اگرچه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری این را پرداخت زودهنگام دانست و گفت پیش از این بی‌سابقه بوده، اما برخی از بازنشستگان علاوه بر واریز نشدن عیدی و حقوق، بی‌سابقه بودن آن را نیز رد کردند.

 پرداخت زودهنگام حقوق بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: در ۲ ماه گذشته سعی شده به بهترین شیوه به دنبال حفظ کرامت و شأن این افراد با ارائه خدمت باشیم و یکی از مباحث مهم و دغدغه در بحث تامین حقوق و مستمری این افراد بوده که با هماهنگی و همکاری بین این صندوق، سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری این کار انجام شده است.

وی گفت: با همکاری این سازمان‌ها قبل از اتمام ماه، حقوق این افراد پرداخت می‌شود و در این دو ماه هم این اتفاق افتاده است و حقوق بهمن بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی نیز روز گذشته (چهارشنبه) پرداخت شده است.

بازنشستگان صاحب مسکن می‌شوند

ترکی همچنین به امضای تفاهم‌نامه با سازمان ملی مسکن برای واگذاری مسکن به بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد و گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما بحث تامین مسکن برای افراد بازنشسته است و برای این مهم وزیر راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن همکاری خوبی با این صندوق دارند.

وی ادامه داد: براساس آمارهای موجود اولویت اول برای تامین مسکن بازنشستگانی است که فاقد مسکن هستند و اگر در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده باشند با اولویت به این افراد داده می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: درخواست داریم اگر برخی از بازنشستگان در این طرح ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند حتما به صندوق بازنشستگی استان‌ها مراجعه کنند تا آمار آنها جمع‌بندی شود.

وی اضافه کرد: با توجه به امضای این تفاهم‌نامه این افراد بازنشسته در اولویت برای بحث واگذاری مسکن هستند و پس از تکمیل این مراحل مسکن به این افراد داده خواهد شد.

ترکی اضافه کرد: همچنین براساس تعهدی که داریم در سال ۱۴۰۲ با همکاری وزارت راه و شهرسازی، این افراد بازنشسته تحت پوشش صندوق همچنان در اولویت قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: بحث مشارکت در امر ساخت مسکن براساس اولویت این تفاهم‌نامه برای زمین‌هایی است که در اختیار سازمان ملی مسکن قرار دارد و این زمین‌ها را در اختیار مجموعه ما قرار می‌دهند و به صورت مشارکتی یعنی تامین هزینه ساخت با تسهیلات از بانک به صورت مشارکت انجام می‌شود.

ترکی ادامه داد: به همین منظور مسکن آنها را تامین و در سال آینده نیز بحث مشارکت یا سرمایه‌گذاری را اعلام می‌کنیم تا همه بازنشستگان در بحث سرمایه‌گذاری یا ساخت مسکن در دستور کار باشند. بنابراین باید جزییات آن را در اختیار مجموعه ما قرار دهند تا با مشارکت خود بازنشستگان در این زمینه به صورت جامع و کامل حضور داشته باشد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: با این اقدام هم ارزش افزوده برای منابع مالی بازنشستگان و هم تامین مسکن این افراد را خواهیم داشت.

ار اول نیست که دولت وسط سال، مزد نیروهای خودش را زیاد می‌کند؛ این روند از سال ۹۹ آغاز شد؛ در آن سال، اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، ۵۰ درصد به حقوق مشمولان این قانون اضافه کرد. پیش از آن نیز مدیران ارشد دولت و کارمندان برجسته، مزایا و امتیازات حقوقی بسیار داشتند.

دولت هرسال در تنظیم لایحه بودجه، از «تورم‌زا بودن افزایش حقوق و دستمزد» سخن می‌گوید و با استناد به همین ادعا، افزایش حقوق لایحه بودجه را روی درصدهای پایین می‌بندد؛ این درصدها هرچند برای زیرمجموعه‌های دولت (نیروهای شاغل و بازنشسته صندوق‌های کشوری و لشگری) است اما کار را برای کارگران و نمایندگان آنها در شورای‌عالی کار دشوار می‌کند. وقتی مذاکرات مزدی کارگران آغاز می‌شود، دولت که سه نماینده رسمی در شورای‌عالی کار دارد و برخلاف مقاوله نامه‌های بین‌المللی این سه نماینده نه تنها بی‌طرف نیستند، بلکه حق رای و حق امضا دارند، مدعی می‌شود حقوق کارگران را نمی‌شود خیلی بیشتر از کارمندان افزایش داد چون عادلانه نیست!

این قیاس مع‌الفارغ در حالی صورت می‌گیرد که معمولاً در زمستان‌ها به عناوین مختلف از جمله «فوق العاده خاص» یا «مزایای مزدی قانون مدیریت خدمات کشوری» حقوق زیرمجموعه‌های شاغل و بازنشسته دولت زیاد می‌شود؛ امسال ابتدا به سرعت یک لایحه به مجلس بردند و با فوریت آن را تصویب کردند اما در مرحله بعد بازهم فوق العاده ویژه را برای برخی خواص افزایش دادند!

لایحه افزایش حقوق که در پاییز امسال مصوب شد، حقوق بازنشستگان صندوق‌های دولت را به جز مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی افزایش داد؛ کارگران بازنشسته بی‌نصیب از ترمیم مزد، هنوز معوقات مزدی خود را نگرفته‌اند…

ترمیم مزد و حقوق در میانه سال وقتی هیچ مهاری برای تورم نیست، «واجب» است، حتی از واجب هم واجب‌تر است؛ منتها این افزایش باید شامل حال تمام مزد و حقوق بگیران کشور بشود؛ همه آن‌هایی که حقوق ماهانه‌شان ثابت است اما با افزایش نرخ تورم، قدرت خریدشان افول می‌یابد باید مشمول ترمیم حقوق شوند تا سطح زندگی‌شان ماه به ماه تنزل نکند؛ اما سوال اینجاست چرا حقوق کارگران شاغل و بازنشسته هیچ زمان در میانه سال ترمیم نمی‌شود؟

دیدگاه خود را ارسال کنید