سهام عدالت | شرایط واگذاری سهام عدالت

سهام عدالت سرخ پوش شد | چه مقدار از بودجه 1402 به واگذاری سهام عدالت اختصاص می یابد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کردند تا از محل تعیین شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند.

سهام عدالت سرخ پوش شد | چه مقدار از بودجه 1402 به واگذاری سهام عدالت اختصاص می یابد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح روز (شنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی ۶ تبصره ۲ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«...نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کرده و گزارش اجرای این بند هر سه ماه یک بار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.»

متن کامل بند:

«بند الحاقی ۶- دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰ ...»

 ارزش سهام عدالت امروز چه قدر است؟

شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته سرخ‌پوش شد.

شاخص کل بورس امروز شنبه ۱۳ اسفند ماه روند نزولی داشت و با کاهش ۱.۸۴ درصدی به یک میلیون و ۷۸۸ هزار واحدی رسید و شاخص هم وزن نیز افت بیش از ۴ هزار واحدی در محدوده ۵۳۲ هزار واحدی ایستاد.

امروز شنبه سهام عدالت امروز همسو با شاخص کل حرکت کرد و روند منفی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هم با کاهش ۰.۲ درصدی به ۱۷ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان رسید.

ارزش روز سهام عدالت یک میلیون تومانی هم با کاهش ۵۴۶ هزار تومانی به ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

مرحله دوم سود سهام عدالت پرداخت می‌شود؟

امسال برای اولین بار پرداخت سود سهام عدالت مشمولان دو مرحله‌ای شد؛ اولین مرحله سود سهام عدالت بیش از یک ماه پیش و با تاخیر چند هفته‌ای پرداخت شد. اما این سود به برخی از مشمولان پرداخت نشد که علت آن عدم ارائه اطلاعات صحیح بود.

در اولین مرحله سهامداران 452 هزار تومانی 510 هزار تومان، سهامداران 492 هزارتومانی 555 هزارتومان سود و در نهایت سهامداران 532 هزار تومانی 600 هزار تومان و در نهایت سهامداران یک میلیونی نیز یک میلیون و 128 هزارتومان سود علی‌الحساب دریافت کردند. یعنی قرار است بخش دوم سود سهامداران عدالت پرداخت شود.

به نظر می‌رساند سود باقی مانده همانند دور اول باشد؛ اما زمان پرداخت احتمالا به سال آینده می‌رسد.

زمان فروش سهام عدالت

همچنان سهامداران به دنبال فروش سهام عدالت هستند و زمان مشخصی نیز فروش این سهام اعلام نشده است.

با وجود تمامی این مشکلات دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در سهام عدالت پاسخی در خصوص این ابهامات به تجارت‌نیوز نداد.

اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است احتمالا سال آینده اجازه فروش بخشی از سهام عدالت به سهامداران داده شود.

تمامی یارانه بگیران سهام عدالت می گیرند 

«هر ایرانی یارانه‌بگیر باید سهام عدالت داشته باشد» خواستار اختصاص سهام عدالت برای یارانه‌بگیران شدند.

مخاطبان در این پویش نوشتند: «بسیاری از افراد در دهک پایین هستند، ولی سهام عدالت ندارند، خیلی‌ها سواد کافی برای استفاده از اینترنت و ثبت‌نام ندارند یا اینکه اطلاع‌رسانی آنقدر ضعیف است که وقتی خبردار می‌شوند که سایت بسته شده است. دولت بدون ثبت‌نام اینترنتی یا هر چیزی از طرف خود با توجه به کد ملی و یارانه، افراد بدون سهام عدالت را مشمول سهام کند، چرا که این حق ملی است.»

بنابراین گزارش دولت قرار بود در سال جاری سهام عدالت به جاماندگان سه دهک کم درآمد جامعه سهام عدالت اختصاص دهد،‌ اما مصوبه دولت در این زمینه با مشکل هیات تطبیق مقررات دولت با قوانین همراه شد و در نتیجه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

همچنین در سال 1399 که سهام عدالت آزادسازی شد،‌ مدیر عامل وقت سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: 1.8 میلیون نفر در کشور هستند که کارت ثبت نام سهام عدالت دارند، ولی چون کد ملی آنها در سامانه سهام عدالت وجود ندارد،‌ ملاک نهایی افراد سامانه سهام عدالت هستند و غیر از آن 49 میلیون و 120 هزار نفر حاضر در سامانه سهام عدالت‌،‌ افراد دیگری که دعوت نامه یا فرم دیگر یا کارت سهام عدالت داشته باشند، به عنوان سهامدار عدالت شناخته نمی‌شوند.

بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ خبرگزاری فارس با افزایش امضاهای این پویش به حدنصاب، حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

دیدگاه خود را ارسال کنید