یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

فوری: خبر مهم از یارانه نقدی دولت در 5 فروردین | خبر مهم برای یارانه بگیران از امشب؛ جزییات مهم

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مکلف به ثبت نام افراد جدید متقاضی دریافت یارانه شد.

فوری: خبر مهم از یارانه نقدی دولت در 5 فروردین | خبر مهم برای یارانه بگیران از امشب؛ جزییات مهم
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی

ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مطالبات مردم به‌ویژه افرادی که یارانه نمی‌گیرند این بوده که راهکاری برای ثبت‌نام و استفاده از این حق داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: همواره مراجعاتی از مردم داشتیم که نسبت به عدم پرداخت یارانه و نبود ساز و کار مشخصی برای ثبت نام گلایه می‌کردند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سابقا نیز به بهانه‌هایی این کار صورت نمی‌گرفت و در واقع مشکل عدم ثبت نام از افراد واجد شرایط دریافت یارانه توسط دولت بود.

او با اشاره به تکلیف مجلس به دولت بیان کرد: مجلس مصوب کرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار مکلف به ثبت نام افراد جدید متقاضی دریافت یارانه هستند.

رضایی ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات خوب مجلس برای سال ۱۴۰۲ این بود که تعرفه آب، برق و گاز مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تا سقف الگوی مصرف و نیز بیمه سه دهک پایین جامعه رایگان شد.

باوجود تأکید کارشناسان و تولیدکنندگان به عرضه پروتئین در قالب کالابرگ یا کارت پروتئین، دولت پس از گذشت شش ماه هنوز تصمیمی برای این اقدام نگرفته است موضوعی که از منظر برخی صاحب‌نظران نگران‌کننده است چندی پیش نایب‌رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: بی‌توجهی دولت به اجرای قانون بودجه درباره تأمین کالاهای اساسی با نرخ شهریور ۱۴۰۰ منجر به افزایش بی‌ضابطه قیمت کالاها شد.

غلامرضا نوری قزلجه درباره نابسامانی بازار و گرانی کالاها گفته است: دولت قانون بودجه سال ۱۴۰۱ درباره تأمین کالاهای اساسی با نرخ شهریور ۱۴۰۰ از طریق کالابرگ الکترونیکی را اجرایی نکرد، اقدامی که منجر به افزایش بی‌ضابطه قیمت کالاها شد؛ زیرا این موضوع موج تورمی را به دنبال داشت

واریز عیدی یارانه نقدی دولت برای نوروز

در سنوات گذشته، دولت‌ها با تأمین اعتبار مورد نیاز به میزان یک ماه مستمری تحت عنوان عیدی به سرپرستان خانوارها پرداخت کرده‌اند.

در حالی در آخرین ماه پایانی سال ۱۴۰۱ قرار داریم که مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد در انتظار دریافت عیدی هستند و بنا بر پیگیری‌های صورت گرفته، در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت، عیدی پرداخت خواهد شد.

در سنوات گذشته، دولت‌ها با تأمین اعتبار مورد نیاز به میزان یک ماه مستمری تحت عنوان عیدی به مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد پرداخت کرده‌اند.

بر همین اساس در حالی این رویه در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است که این سؤال مطرح می‌شود که آیا دولت سیزدهم امسال به مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد عیدی پرداخت خواهد کرد یا خیر؟

بر اساس این گزارش، دو مجموعه کمیته امداد و بهزیستی در آستانه سال نو میلادی 2023، مبلغی را به عنوان عیدی به حساب مددجویان اقلیت‌های دینی واریز کردند.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از مسئولان بهزیستی و کمیته امداد در ارتباط با پرداخت عیدی به مددجویان این دو نهاد، هنوز پرداخت عیدی به مددجویان مشخص نیست و در صورتی که اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت عیدی از سوی دولت تأمین شود، عیدی به مددجویان دو نهاد حمایتی در آستانه سال نو پرداخت می‌شود

پرونده یارانه نقدی برای همیشه بسته شد؟

بر اساس قانون بودجه تکلیف دولت همین است و دولت باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم کالای اساسی بدهد. اما دولت بارها اعلام کرده که توان مالی انجام چنین کاری را ندارد و حتی نمایندگان مجلس هم چنین مساله‌ای را پذیرفته‌اند. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تورم موجود، ارزش یارانه نقدی 300 هزار تومانی آب رفته و به 100 هزار تومان رسیده است. یعنی اگر دولت بخواهد سبد کالایی به مردم بدهد هزینه آن بیش از 300 تا 400 هزار تومان است و همین مساله علت فرار دولت از پرداخت یارانه نقدی است.

پیش از این هم مسعود میرکاظمی از پرداخت یارانه نقدی 400 هزار تومانی در سال 1402 خبر داده و گفته بود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

به نظر می‌رسد که دولت اصرار بر پرداخت یارانه نقدی دارد و احتمالا در نظر دارد که نهایتا یکی دو ماه آینده را کالابرگ بدهد و سپس مجلس را در قانون بودجه 1402 مجاب به پرداخت یارانه نقدی کند.

حذف یارانه نقدی

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بهترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ است چراکه هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می‌شود و اعتبارش بیشتر می‌شود اگر دولت این را اجرایی نکند مجلس باید بنشیند و فکر اساسی کند.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات گفت: با توجه به تصمیم دولت و مجلس تا پایان امسال یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهدشد و کالابرگی نیز صادر نخواهد شد.

او افزود: با توجه به اینکه مردم برای این رقم یارانه حساب کردند و یارانه را صرف کالای اساسی می‌کنند مثلاً خیلی‌ها صرف هزینه آموزش، ایاب و ذهاب و در واقع برای آن برنامه ریزی کردند درحال حاضر حذف این رقم و تبدیل به کالابرگ در دولت منتفی و در مجلس نیز کسی به دنبال این موضوع نیست.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات ادامه داد: ما در قانون این اجازه را به دولت داده ایم فقط در یک صورت اگر دولت بخواهد بسته معیشتی جدید اضافه به مبالغ پرداختی کنونی تحت عنوان بسته معیشتی به افراد و گروه‌های خاصی بدهد می‌تواند کالابرگ برای این مورد خاص دوباره منتشر کند.

زنگنه بیان کرد: اما اینکه یارانه نقدی حذف و تبدیل به کالابرگ شود تقریباً در سال ۱۴۰۰ منتفی و همین بحث نقدینگی تا آخر سال با توجه به اینکه منابع مالی آن در مجلس پیش بینی شده است پرداخت خواهد شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید