زنان با سیگار کشیدن چه بلایی سر بدن خود می آوردند؟ | عوارض ترسناک سیگار کشیدن در بانوان

استعمال دخانیات عوارض بسیاری را هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌کند، اما بعضی از این بیماری‌ها در زنان سریع‌تر و در سنین پایین‌تر ایجاد می‌شوند یا شایع‌ترند.

زنان با سیگار کشیدن چه بلایی سر بدن خود می آوردند؟ | عوارض ترسناک سیگار کشیدن در بانوان
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

در بعضی کشور‌های جهان، تعداد زنان سیگاری در حال افزایش است. در کشور ما نیز در سال‌های اخیر میانگین سن شروع مصرف دخانیات در زنان رو به کاهش بوده که این آمار نگران کننده است.

اکنون تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات دخانی بیش از پیش زنان را هدف هجوم تبلیغات فریبنده و جذاب خود قرار می‌دهند، زیرا زنان علاوه بر اینکه خود می‌توانند در شمار مصرف‌کنندگان جدید در آینده باشند، الگوی مناسبی برای سیگاری شدن سایر اعضای خانواده نیز خواهند شد.

متأسفانه در سال‌های اخیر، شاهدیم که با کم شدن زشتی مصرف دخانیات در جامعه، مصرف دخانیات به‌ویژه قلیان در بین پسران و دختران نوجوان و زنان جوان افزایش یافته و حتی در مواردی، اعضای خانواده بدون توجه به اثرات سوء قلیان، در کنار یکدیگر از آن به عنوان یک وسیله تفریحی یا وسیله‌ای برای افزایش صمیمیت بین خود استفاده می‌کنند. ترویج مصرف قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی در خانواده، یکی از ترفند‌هایی است که تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات دخانی برای فروش بیشتر، به کار می‌بندند.

استعمال دخانیات (سیگار و قلیان و ...) عوارض بسیاری را هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از بیماری‌های قلبی - عروقی، سکته، بیماری‌های ریوی (مثل سرطان ریه)، سرطان‌های دهان، حلق، حنجره، مری، معده، مثانه، چروک شدن پوست و زرد شدن دندان‌ها و ...، اما بعضی از این بیماری‌ها در زنان، سریع‌تر و در سنین پایین‌تر ایجاد می‌شوند یا شایع‌ترند. به عنوان مثال زنان، با تماس با مقدار کمتری دود سیگار، به سرطان ریه مبتلا می‌شوند یا یک نوع سرطان ریه (آدنوکارسینوما) در زنان سیگاری شایع‌تر از مردان سیگاری است.

استفاده از دخانیات در دوران حاملگی، باعث بروز مشکلات حین زایمان، کاهش میزان شیردهی، تولد نوزاد کم وزن و مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود و حتی ممکن است در درازمدت بر رفتار کودک تأثیر گذاشته و منجر به افزایش استعداد اعتیاد به نیکوتین در سال‌های بعدی زندگی شود. سرطان گردن رحم، بیماری‌های استخوان و افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان، از دیگر عوارض استعمال دخانیات در زنان است.

زنان و پیشگیری از استعمال دخانیات

زنان با توجه به نقش خود در مدیریت خانواده و تأثیرگذاری به عنوان الگوی رفتاری نوجوانان و جوانان، می‌توانند با افزایش آگاهی خود در مورد مضرات استعمال دخانیات و انجام اقداماتی در این زمینه، مانع از پیشرفت روند گسترش مصرف دخانیات در جامعه شوند.

اما اقداماتی که بانوان لازم است انجام دهند

- اگر سیگار یا قلیان می‌کشید، مصرف خود را کاهش داده و تلاش کنید آن را ترک کنید.

- در فضای سربستۀ منزل و در حضور دیگران سیگار یا قلیان نکشید تا دیگران از دود آن آسیب نبینند.

- اگر تصمیم دارید باردار شوید، قبل از بارداری، سیگار یا قلیان را ترک کنید.

- اگر همسر یا هریک از اعضای خانواده‌تان سیگار یا قلیان می‌کشد، به او کمک کنید تا ترک کند و در این راه او را تشویق کنید.

- از کشیدن سیگار یا قلیان در حضور فرزندان خود جدا خودداری کنید.

- زمانی را برای تفریح کردن در نظر بگیرید و تلاش کنید تفریحات سالمی برای خانواده خود تأمین کنید. فراموش نکنید که قلیان، یک وسیله تدخینی است، نه تفریحی!

 مضرات سیگار و قلیان را به اعضای خانواده آموزش دهید.

منبع: سلامت نیوز

دیدگاه خود را ارسال کنید