درمان خروپف بالاخره کشف شد | برای جلوگیری از خروپف های شبانه چه کار کنیم؟

اگر شما هم از آن دست افرای هستید که خروپف می‌کنید یا در اطرافتان فردی هنگام خواب با خروپف کردن عذابتان می‌دهد باید بدانید که این اتفاق ناخوشایند هم درمان خودش را دارد.

درمان خروپف بالاخره کشف شد | برای جلوگیری از خروپف های شبانه چه کار کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

اما خرخر شبانه صرفاً یک صدای آزاردهنده برای اطرافیان نیست. براساس تحقیقات صورت گرفته 75 درصد از کسانی که خر و پف می‌کنند از آپنه انسدادی خواب رنج می‌برند. آپنه خواب اختلالی است که در آن تنفس فرد در هنگام خواب در بازه‌های زمانی کوتاه به طور موقت قطع می‌شود. این اختلال می‌تواند خطر بیماری‌های دیگر از جمله مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد. محققان بیمارستان هنری فورد در دیترویت ایالات متحده به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد خروپف کردن باعث افزایش خطر ایجاد مشکلات در سرخرگ کاروتید، مهم‌ترین شریانی که کار خون‌رسانی به مغز را برعهده دارد، می‌شود.

این خطرات در افراد دارای اضافه وزن، کلسترول بالا و سیگاری بیش‌تر است. بنابراین به جای جابه‌جا کردن بالش فرد مبتلا یا تحمل صدای خرناس او بهتر است هر چه زودتر به فکر درمان مشکل باشید.

چرا خروپف می‌کنیم ؟

دلیل اصلی ایجاد صدای خروپف‌ها ارتعاش در مسیر تنفسی ما در هنگام خواب است. بافت‌های آرام و در حال استراحت سیستم تنفسی ما در هنگام خواب می‌توانند مانع از عبور مستقیم جریان هوا شوند و این صداها را تولید می‌کنند. در واقع می‌توان خروپف‌ها را در ۴ گروه کلی قرار داد:

ضعف ماهیچه‌ای زبان و گلو

یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده خروپف استراحت و شل شدگی بیش از حد عضلات گلو و زبان است. در برخی مواقع، شل شدگی این عضلات می‌تواند بسیار شدیدتر از حالت عادی باشد و مسیر هوایی تنفس را مسدود کند. این حالت معمولاً پس از یک دوره خستگی بسیار شدید، مصرف الکل و داروهای خواب‌آور و یا پیری طبیعی اتفاق می‌افتد.

بزرگی بافت گلو

بزرگی بافت گلو که معمولاً در اثر چاقی مفرط ایجاد می‌شود یکی از دلایل شایع خروپف است. همچنین کودکان مبتلا به لوزه بزرگ نیز می‌توانند مستعد خروپف کردن‌های شدید باشند.

انسداد راه‌های هوایی بینی

برخی افراد تنها در فصولی که برای آن‌ها با آلرژی همراه است و یا زمانی که سینوس‌های عفونی دارند خروپف می‌کنند. همچنین بدشکلی‌های موجود در مسیرهای هوایی بینی همچون انحراف سپتوم بینی نیز می‌تواند در ایجاد این نوع خروپف‌ها مؤثر باشد.

بزرگ بودن زبان کوچک

بزرگ بودن زبان کوچک نیست می‌تواند مسیر هوایی بین گلو و بینی را مسدود کند ارتعاش این اندام در حین تنفس، باعث ایجاد صدای خشن خروپف می‌شود.

درمان خروپف

ساده‌ترین راه درمان خرخر خفیف ایجاد تغییرات در سبک زندگی است. اگر اضافه وزن دارید و خروپف می‌کنید، کم کردن وزن می‌تواند به شما کمک کند از شر این عادت ناخودآگاه خلاص شوید. همچنین پرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی به ویژه در ساعات قبل از به رختخواب رفتن در کاهش شدت خرناس موثر است. خوابیدن بر روی پهلو به جای پشت نیز می‌تواند کمک کند کمتر خروپف کنید.

اگر هیچ‌یک از روش‌های درمان خانگی خروپف نتوانست به داد شما (و مهم‌تر از آن اعضای خانواده‌تان) برسد نیاز به درمان‌های دیگر خواهید داشت.

استفاده از ابزارهای دهانی (نایت گارد) برای ثابت نگه داشتن زبان و کام نرم و باز گذاشتن مجرای تنفسی

استفاده از پروتزهای پالاتال که در آن مواد پلی‌استر درون کام تزریق می‌شوند تا با سفت کردن آن باعث کاهش خرناس شوند.

جراحی و استفاده از یک دستگاه کمک تنفسی.

دیدگاه خود را ارسال کنید