حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

حساب بازنشستگان پرپول می شود | واریز مابه التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از امروز

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از هدف‌گذاری و تلاش دولت برای پرداخت مطالبات بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

حساب بازنشستگان پرپول می شود | واریز مابه التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از امروز
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از هدف‌گذاری و تلاش دولت برای پرداخت مطالبات بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

سیدصولت مرتضوی‌ در پانزدهمین نشست شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران و دیدار با تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و تعاونگران استان مازندران که با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهار کرد: منابع و مصارف بودجه سال آینده 2 هزار همت است.

وی با بیان اینکه تلاش دولت این بود که استقراض نداشته باشد، افزود: دولت سیزدهم 87 هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تأمین اجتماعی را به بانک‌های عامل پرداخت کرده است.

مرتضوی با بیان اینکه با خلق پول تورم مهار نمی‌شود، گفت: برای تعیین دستمزد باید با سه‌جانبه‌گرایی به توافق عادلانه برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سیاست دولت این است تا خرید خدمت را توسعه دهیم و 120 درصد منابع بیمه تکمیلی و 80 درصد شرح خدمات را برای بازنشستگان افزایش دادیم.

مرتضوی با بیان اینکه آموزش کارگران را جدی بگیریم و نظام استاد شاگردی را راه بیاندازیم، گفت: نرخ بیکاری استان مازندران از نرخ بیکاری متوسط کشوری پایین است و این قابل تقدیر است.

مازندران باید شفابخش اشتغال کشور باشد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در هشتمین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مازندران با بیان اینکه اشتغال، رونق‌ آفرین و رمز عبور از مشکلات است، اظهار کرد: مسئولان باید شبانه‌روز پای کار باشند تا برای آحاد جامعه اشتغال ایجاد کنیم.

وی، یکی از وظایف مهم دولت را ایجاد اشتغال عنوان کرد و افزود: در دهه 90 رشد اقتصادی کشور منفی بود و بدهی‌های گذشته زیادی برجا مانده که به‌عنوان نمونه صندوق بازنشستگی و چند بخش دیگر 420 هزار میلیارد تومان بدهی داشته‌اند.

مرتضوی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه توجه به اقتصاد دانش‌بنیان برای برون‌رفت از مشکلات کشور، تصریح کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که اگر اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان مدنظر قرار گیرد می‌توان به پشتوانه کارگر و کارفرما شاهد افزایش تولید در کشور بود.

وی چالش‌های اقتصادی فعلی را ناشی از عدم توجه مناسب به اهمیت تولید دانش‌بنیان عنوان و تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم همه تلاش خود را برای تحقق تأکیدات مقام معظم رهبری به‌کار می‌بندد.

مرتضوی، اشتغال دانش‌بنیان را از اولویت‌های مهم دانست و افزود: استان مازندران با داشتن تمام ظرفیت‌ها باید شفابخش اشتغال کشور باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه اشتغال بخش کشاورزی در استان باید ارتقاء پیدا کند، ادامه داد: اشتغال دریایی به رشد توسعه اقتصادی مازندران کمک می‌کند.

مرتضوی با اشاره به اینکه در سال 1402 در دو بخش باید گام‌های بزرگی برداریم، ادامه داد: اشتغال از محل تبصره 18 و بازگشت به چرخه تولید واحدهای راکد اولویت اصلی در سال آینده است.

وی با اعلام اینکه وزارت کار متولی اشتغال است و با مردم صادق هستیم، گفت: نظام آموزشی اشتغال مناسب نیست و مراکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای باید مجاهدانه پای کار باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آستین ها را بالا بزنیم تا شرمنده مردم نشویم ،گفت: شخص رئیس‌جمهور تمام‌قد ایستاده تا مشکلات کشور یکی پس از دیگری رفع شود.

سید‌محمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه جریان کارگری استان انقلابی بوده و دلبستگی ویژه‌ای به نظام و انقلاب اسلامی دارد، گفت: در یک‌سال گذشته برای پیگیری مطالبات کارگران بیشترین وقت را گذاشته‌ایم.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: به همین منظور قرارگاه دانش‌بنیان را در استان با حضور رؤسای دانشگاه تشکیل دادیم.

علی بابایی‌کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بودجه کارآفرینی باید محقق شد، گفت: در حوزه درمان باید مشکلات رفع شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس ثابت کرده در خدمت مردم است، گفت: مشکلات جامعه کارگری را باید با وحدت همه گروه‌های کارگری و کارفرمایی حل کنیم.

علی باقری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در این نشست گفت: از جمله اقداماتی که پس از ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت تشکیل جلسات شورای هماهنگی در استان‌ها با حضور 10 دستگاه اجرایی تابعه وزارتخانه براساس دستورالعمل بوده است.

وی هم‌افزایی و همدلی بیشتر مدیران‌کل دستگاه‌های اجرایی تابعه با یکدیگر و شرکای اجتماعی استان را برای رفع مشکلات جامعه هدف از مهم‌ترین اهداف تشکیل شورای هماهنگی عنوان کرد و افزود: تاکنون 96 درصد مصوبات این شورا عملیاتی شده است.

همچنین در این نشست نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و تعاونگران استان مازندران به بیان دغدغه‌ها، مطالبات و راهکارهای خود در سطح استانی و ملّی پرداختند

حقوق بازنشستگان

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

در حالی انتظار می‌رود که حقوق دی ماه بازنشستگان به ترتیب حروف الفبا انجام گیرد که آخرین اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که بر اساس احکام اصلاح شده جدید ‌حقوق بازنشستگان شامل افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان شده است. طبق احکام صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

اخیرا، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده رسانه‌ای شد که جزئیات آن حکایت از این داشت که مبلغ حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد.

این در حالیست که در سال گذشته، حقوق بازنشستگان هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

با اینحال، پیش‌بینی نهادهای پولی و مالی بین‌المللی از ادامه تورم بالا در اقتصاد ایران حکایت دارد. صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده که اگر تحولی همچون رفع تحریم‌ها در ایران رخ ندهد، تورم بالای ۵۰ درصد برای دو سال آینده ادامه خواهد داشت. با وجود این نرخ تورم، کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری نگرانی خود را نسبت به این موضوع که افزایش حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان نباشد، ابراز کرده‌اند. این موضوع در سال جاری سبب شده که بازنشستگان به شغل دوم یا سوم روی بیاورند که خود به تشدید پدیده زمان‌فروشی دامن زده است. برخی اقتصاددانان نیز بر این باورند که ۳۰ درصد از خانوار ایرانی از فقر درآمدی وارد فقر زمانی شده‌اند که نتیجه‌ای جزء فروپاشی خانوار در پی نخواهد داشت.

درباره حقوق بازنشستگان کشوری، اطلاعات دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۱۷هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی به طور ماهانه پرداخت می شود. آنطور که مقامات صندوق کشوری می‌گویند۹۰ درصد یا بیشتر این میزان حقوق هم توسط دولت تامین می‌شود. بنابراین آنها بر این باورند که صندوق باید در یک برنامه ۵ساله دقیق و کارشناسی در حوزه اقتصادی خود تحول ایجاد کند و سهم این بخش را از منابع حقوق بازنشستگان به شدت افزایش دهد تا پاسخگوی نیازهای آتی بازنشستگان باشد.

همچنین طبق تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه، مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بر اساس این توضیحات، عیدی کارمندان و کارگران در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.به همین دلیل در این مقاله، به منظور بررسی مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، ابتدا به توضیح تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخته، سپس، در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ و زمان واریز عیدی ۱۴۰۲بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

بسیاری از ما در اخباری که هر روزه از طریق رسانه ها دیده، شنیده یا مطالعه می کنیم، با دو کلمه « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » برخورد داشته و در نتیجه با این سوال مواجه شده ایم که آیا این دو کلمه یک معنا داشته یا دارای معانی متفاوتی می باشند؟

دیدگاه خود را ارسال کنید