قیمت طلا و سکه | قیمت طلا و سکه در بازار

قیمت طلا امروز همه را سورپرایز کرد | قیمت طلا امروز 28 فروردین به چند رسید؟

قیمت طلا امروز همه را سورپرایز کرد | قیمت طلا امروز 28 فروردین به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت طلا در بازار تغییر کرد. قیمت طلا در آخرین روز هفته تحت تاثیر عوامل مختلف افزایش یافت. قیمت طلا با توجه به نرخ جهانی طلا تعیین می شود. قیمت طلا در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد. جزئیات قیمت طلا  امروز را در ادامه بخوانید.

قیمت طلا

آخرین قیمت طلا و سکه

قیمت طلا

بروزرسانی: دوشنبه 28 فروردین - 09:36

عنوان نرخ

قیمت (ریال)

طلای 18 عیار / 750 25,501,000

طلای ۲۴ عیار 34,002,000

طلای 18 عیار / 740 25,161,000

طلای دست دوم 25,161,420

آبشده کمتر از کیلو 110,480,000

مثقال طلا 110,440,000

انس طلا 2,004.33

قیمت سکه

سکه امامی تک فروشی 314,510,000

سکه بهار آزادی تک فروشی 280,850,000

نیم سکه تک فروشی 188,700,000

ربع سکه تک فروشی 117,400,000

سکه گرمی تک فروشی 68,200,000

تمام سکه (قبل 86) 278,000,000

نیم سکه (قبل 86) 130,000,000

ربع سکه (قبل 86) 70,000,000

نوسانات بازار و وضعیت حباب در بازار سکه

حباب سکه

حباب سکه امامی 71,100,000

حباب سکه بهار آزادی 37,940,000

حباب نیم سکه 67,060,000

حباب ربع سکه 56,510,000

حباب سکه گرمی 38,220,000

برای خرید طلا و سکه تردید نکنید

در همین راستا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خریداران سکه و طلا توصیه کرد معاملات خود را انجام دهند و منتظر کاهش یا افزایش خاصی نباشند. وی گفت:«علی‌رغم افزایش قیمت اونس جهانی طلا و ورود به محدوده دو هزار دلاری، اما در بازارهای داخلی قیمت ارز عامل اصلی تعیین قیمت طلا و سکه بوده است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد:«در هفته گذشته تقاضا برای خرید ربع سکه بیشتر شده و این موضوع منجر به تقویب بهای قیمت سکه تمام طرح جدید، ربع سکه و مصنوعات طلا شد؛ اما برخی قطعات سکه نظیر سکه تمام طرح قدیم، نیم‌سکه سکه‌های گرمی بدون تغییر قیمت معامله می‌شوند.»

بذرافشان تاکید کرد:«بخش مهمی از افزایش‌ قیمت‌ها در بازار داخل، تحت تاثیر نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی است. اما در بازار داخل، قیمت‌‍‌ها ثبات نسبی خود را حفظ کرده است؛ بنابراین در انجام معاملات تردید نداشته باشند.»

وی یادآور شد:«اگر مردم قصد خرید یا فروش سکه و طلا را دارند، معاملات خود را انجام دهند و منتظر کاهش یا افزایش خاصی نباشند. اکنون زمانیست که مردم می‌توانند معاملات خود را در رابطه با سکه و مصنوعات طلا انجام دهند.

بازار طلای جهانی که در روزهای پایانی هفته قبل داغ شده بود؛ در روز جمعه نقره داغ شد.

سقوط ناگهانی قیمت طلا از قله یکساله

قیمت اونس طلا در روز پنجشنبه به بالای قله یکساله ۲هزار و ۴۵ دلار رسید اما روز جمعه تا ابتدای مرز ۲ هزار دلار پایین آمد؛حتی در برخی مقاطع مرز ۲ هزار دلار را هم از دست داد.

 مهم ترین عامل افت ناگهانی قیمت طلا

مهم ترین عامل افت ناگهانی قیمت طلا از سقف یک ساله، اظهار نظر یکی از مقامات فدرال رزرو درباره نیاز به یک مرتبه افزایش نرخ بهره بود. این اظهار نظر سبب افزایش شاخص دلار شد و به همین دلیل نیز طلایی که با دلار قیمت گذاری می شود برای دارندگان دیگر ارزها گران تر شد.

نوسان صعودی قیمت سکه با کمک طلا

بررسی بازار طلا و سکه در داخل ایران در هفته سوم فروردین نشان می دهد که ۲ فلز گران بهای داخلی نوسان محدودی را در یک منطقه خاص ثبت کرده است.قیمت سکه امامی در روز پنجشنبه تحت تاثیر قیمت اونس طلا رشد کرد.

پیش بینی قیمت طلا سکه از مسیر طلا و دلار

در شرایط فعلی، تحلیلگران اقتصادی باور دارند با دنده معکوس زدن قیمت طلای جهانی احتمال اصلاح شدن قیمت سکه امامی در روز جاری محتمل خواهد بور.

از سوی دیگر فعالان اقتصادی باور دارند اگر چه قیمت اونس طلا به عنوان یکی از مولفه های تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخل ایران است، اما تحلیلگران اقتصادی همچنان معتقدند طلای جهانی همچنان بازیگر فعالی برای تعیین قیمت طلا و سکه نیست و فعلا این قیمت دلار است که به عنوان قطب نمای بازار سکه عمل خواهد کرد.

به باور این دسته از فعالان، در صورتی که نرخ دلار در ابتدای هفته جاری از مدار آرامش هفته قبل خارج شود و به سمت بالا حرکت کند، این امر ممکن بر روی نوسانات بازار سکه تاثیر بگذارد.

با این حال در صورتی که نرخ دلار در روز جاری رشد نکند قدرت سکه بازان تعدیل خواهد شد.

پیش بینی ریزش قیمت طلا | طلا ارزان خواهد شد؟

قیمت طلا مدتی است که روندی صعودی را در پیش گرفته اما تحلیلگر برنامه مارکت‌تایمز معتقد است به احتمال زیاد، با سیاست‌های فعلی، طلا هم در مسیر نزولی قرار بگیرد.

علی رضاپور، تحلیلگر بازارهای مالی، در برنامه مارکت‌تایمز در زمینه آینده طلا صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد چرا باید در انتظار نزولی شدن بازار طلا باشیم.

ریسک نوسانات قیمت طلا با قرارداد آتی شمش طلا کاهش می‌یابد

به گفته کارشناسان پوشش ریسک در مقابل نوسانات قیمتی طلا، کمک به تعادل و رونق بخشیدن بازار طلا و شفافیت از جمله مزیت‌های قرارداد آتی شمش طلا محسوب می‌شود.

۲۰ فروردین اولین روز معاملاتی قرارداد آتی شمش طلا بود که بر اساس آمار منتشر شده از سوی بورس کالا در روز نخست معاملات قرارداد‌های آتی شمش طلا تعداد ۱۴۲۱ قرارداد منعقد شده است.

قرار داد آتی که کارشناس حوزه بورس کالا آقای خشایار دادمنش در خصوص آن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرده بود: قرارداد آتی، قراردادی است که طی آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معینی در آینده، مقدار مشخصی از کالا را به قیمتی معلوم به فروش برساند. در مقابل، خریدار نیز متعهد می‌شود آن کالا را با همان مشخصات خریداری کند در این نوع قرار داد باید مبلغی مشخص به عنوان وجه تضمین پرداخت شود.

 آقای رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران در خصوص جزئیات این قرارداد اعلام کرد: مطابق مشخصات قرارداد آتی شمش طلا، اندازه هر قرارداد یک گرم در نظر گرفته شده است.

همچنین باید گفته شود وجه تضمین قرارداد آتی شمش طلا یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است. قرار داد آتی شمش طلایی که تحویل آن در قالب ابزار گواهی سپرده کالایی انجام می‌گیرد که در این خصوص آقای محمد حقانی نسب رئیس اداره توسعه ابزار‌های مالی بورس کالای ایران مطرح کرد:  پایه این قرارداد‌های آتی، شمش طلا است و تحویل قرارداد در قالب ابزار گواهی سپرده انجام خواهد پذیرفت.

او افزود: شمش طلای مذکور توسط آزمایشگاه معتبر عیارسنجی شده و توسط خزانه بانکی نگهداری می‌شود و در بازار گواهی سپرده شمش طلا قابل معامله بوده و حسب تقاضای دارنده گواهی سپرده از خزانه ترخیص خواهد شد.

پوشش ریسک  در حوزه طلا با قرار داد آتی شمش طلا عملیاتی می شود

به گفته مسئولان این حوزه یکی از اهداف راه اندازی قرار داد آتی شمش طلا پوشش ریسک است، نکته‌ای که آقای رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران با تاکید به آن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به طور کلی قرار داد‌های آتی بخشی از ابزار‌های مشتقه هستند که چندین سال است در کشور‌های دنیا و بیش از ۱۲ سال در بورس کالای ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از شکل گیری قرار داد‌های آتی پوشش ریسکی است که ناشی از نوسانات قیمتی رخ می‌دهد؛ نوسانات قیمتی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان وجود دارد.

او افزود: نکته مهم در قرار داد آتی شمش طلا این است که هیچ محدودیتی برای افراد حقیقی، حقوقی و صندوق‌ها وجود ندارد.

اما به گفته کارشناسان و مسئولان سرمایه گذاری در بخش قرار داد‌های آتی شمش طلا علاوه بر پوشش ریسک مزیت‌هایی دیگر هم با خود به همراه دارد؛ مزیت‌هایی که در خصوص آن آقای علیرضا صادقی رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس اظهار کرد: معاملات قرارداد‌های آتی شمش طلا می‌تواند بسیاری از اشخاصی که در بازار‌های خارج از بورس در حوزه طلا فعال هستند را به خود جذب کند.

کمک به تعادل و رونق بازار طلا با قرار داد آتی شمش طلا

مزیت‌هایی که آقای مهدی بیات منش نیز با اشاره به آن‌ها گفت: افرادی که نیاز به خرید طلا در آینده دارند می‌توانند از این قرار داد و مزیت‌های آن استفاده کنند. شفافیت‌های معاملاتی، تضمین کیفیت و کارمزد‌های پایین از دیگر مزیت‌های قرارداد‌های آتی هستند .موردی دیگر این که قرار داد‌های آتی شمش طلا می‌تواند به رونق بیشتر معاملات طلا و تعادل این بازار کمک کند علاوه بر این می‌تواند به توسعه معادن و بهره برداری آن‌ها نیز به شکل غیر مستقیم کمک کند.

قراردادهای آتی ریسک نگهداری فیزیکی طلا را کاهش می دهند

خانم الهه نعمتی دیگر کارشناس حوزه بورس کالا با اشاره به اندازه میزان قرارداد آتی شمش طلا بیان کرد: اندازه قرار داد آتی شمش طلا معادل یک گرم است که سبب می‌شود افراد با سرمایه‌های خرد بتوانند وارد این بازار شوند. مورد دیگر این که سرمایه‌گذاران به جای خرید فیزیکی طلا که مشکلات و ریسک‌های متعددی از جمله نگهداری و حمل را به همراه دارد، می‌توانند وارد این قرارداد‌ها شوند.

اما نکته دیگری که در خصوص قرارداد‌های آتی باید به آن اشاره کرد، بحث اهرم معاملاتی است؛ موضوعی که آقای آراسته در رابطه با آن گفت: یک بخش دیگر جذابیت قرارداد‌های آتی این است که این قرارداد‌ها اهرم‌های معاملاتی دارد و نیاز نیست  افراد تمام هزینه را در همان لحظه بپردازند.

به عبارتی اهرم به زبان ساده به معنای آن است که افراد با پول کمتر امکان سرمایه گذاری بیشتر و حتی چندبرابری را پیدا می‌کنند و برای محاسبه آن، کافی است ارزش قرارداد را تقسیم‌بر وجه تضمین اولیه قرارداد‌ها کنند. برای مثال اهرم مالی در قرارداد‌های آتی شمش طلا که روز گذشته در بورس کالای ایران راه اندازی شد نزدیک ۴ است. به این معنا که با ۹۰۰ هزار تومان می‌توان یک قرارداد آتی یک گرمی شمش طلا که هر گرم شمش طلا حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، منعقد کرد پس با پول کمتر می‌توان در ارقام بالاتری سرمایه گذاری کرد که به این ترتیب سود و زیان نیز حدودا ۴ برابر خواهد بود.

در نهایت به گفته آقای آراسته برای معاملات مشتقه، هر فردی که کد معاملات بازار مشتقه را داشته باشد می‌تواند معامله کند و هر فردی که کد بازار مالی در بورس کالا (گواهی سپرده) داشته باشد بعد از امضای بیانیه ریسک و معرفی حساب می‌تواند معامله داشته باشد بقیه افرادی هم که کد لازم را ندارند می‌توانند وارد فرآیند دریافت کد گیری که به صورت الکترونیکی است شوند.

به گفته کارشناسان و مسئولان، قرار داد آتی شمش طلا از جمله قرار داد‌هایی است که افراد به سبب تضمین‌های لازم ارائه شده در مسیری شفاف می‌توانند با سرمایه‌های خرد در حوزه شمش طلا سرمایه گذاری کنند و با توجه به نوسانات قیمتی بازار طلا پوشش ریسک مناسبی در این حوزه داشته باشند.

دیدگاه خود را ارسال کنید