سهام عدالت | شرایط واگذاری سهام عدالت

زمان واریز سود سهام عدالت مشخص شد | سود جدید به چه کسانی تعلق می گیرد؟

رئیس سازمان بورس نحوه و زمان پرداخت سود سهام عدالت را اعلام کرد.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

رئیس سازمان بورس گفت: زمان پرداخت سود نقدی همه سهامداران از جمله سهام عدالت به چهار ماه کاهش می‌یابد.

مجید عشقی افزود: براساس مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس، زمان پرداخت سود نقدی شرکت‌ها از طریق ناشران به سهامداران چهار ماه کاهش یافت.

عشقی تصریح کرد: زمان بَر شدن پرداخت این سودها تا بازه زمانی حتی یک‌ساله، موجب کاهش ارزشِ آن می‌شد که به ضرر سهامداران بود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: با مشورت مجموعه‌های سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه، مصوب شد تا اساسنامه شرکت‌های پذیرفته در بورس و فرابورس تغییر کند.

عشقی همچنین گفت، این تغییرات و پرداخت سود نقدی شامل همه سهامداران می‌شود که پرداخت سود سهام عدالت را هم در بر می‌گیرد.

مراحل ثبت‌نام والدین متولدین ۱۴۰۱ برای دریافت سهام نوزادان در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعلام شد.

واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس برای متولدین ۱۴۰۱ در حال انجام است و با توجه به اینکه سود این اوراق نیز به حساب واریز خواهد شد، انتظار می‌رود با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان ۲۴ سالگی، مشمولان با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهند؛ اما یکی از مهم‌ترین سوالات در این زمینه، جزییات و نحوه ثبت نام مشمولان است.

بر این اساس، مراحل ثبت‌نام والدین محترم متولدین ۱۴۰۱ به ترتیب زیر است:

۱-ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir

۲-ورود از طریق شماره همراه والدین فرزند و دریافت کد یکبار مصرف

۳-مشاهده بخش داشبورد و ورود به قسمت طرح تشویق فرزندآوری

۴-مشاهده اطلاعات فرزندان متولد ۱۴۰۱

۵-انتخاب نام فرزند و درج تاریخ تولد

۶-ارسال اطلاعات و نمایش اطلاعات فرزند

۷-انتخاب بانک عامل و سه مورد از صندوق‌های سهام

۸-مشاهده پیام ثبت موفق و انتظار برای تأیید

۹-بقیه مراحل توسط دستگاه‌های حاکمیتی و با توجه به کد سجامی انجام می‌شود.

والدین موظف به دریافت کد سجامی برای فرزند خود هستند

لازم به یادآوری است که ثبت‌نام به منظور دریافت کد سجامی باید توسط والدین انجام شود. زمانی که کد سجامی نوزاد توسط والدین اخذ شد، به صورت اتوماتیک به ادامه فرایند ثبت نام و دریافت اطلاعات لینک می‌شود.

همچنین علت عدم اجرای ماده ۱۱ برای متولدین ۱۴۰۰، آماده نشدن دستورالعمل اجرایی به دلیل پیچیده بودن فرآیند اجرا بوده است.

در حال حاضر اعتبار لازم برای متولدین ۱۴۰۱ تخصیص داده شده و به محض تخصیص اعتبار برای متولدین ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲، فرآیند ثبت‌نام آنها نیز اعلام خواهد شد.

لازم به یادآوری است که بودجه اختصاص داده شده در بند (ر) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های مکرر و مجدانه مرکز نوسازی در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال گذشته، به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به تعداد ۴۰۰ هزار والد تخصیص داده شده است.

متولدین نیز به شرح ماه تولد از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای ثبت‌نام توسط والدین فراخوان می‌شوند که در حال حاضر برای متولدین سه ماه نخست امکان ثبت‌نام وجود دارد و برای متولدین سه فصل دیگر به‌زودی جدول زمان‌بندی برای ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

همچنین شرح فرایند اجرای ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سامانه اینترنتی به آدرس http://ssostage.my.gov.ir/login به صورت کامل قابل مشاهده است.

در حقیقت سازمان ثبت احوال اطلاعات متولدین جدید را در پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک با آدرس فوق قرار داده، والدین متولدین جدید با مراجعه به آدرس اطلاع‌رسانی شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست افتتاح حساب در یکی از بانک‌های ملی با پست‌بانک را علامت زده و صندوق سرمایه‌گذاری مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. در ادامه به محض تکمیل اطلاعات توسط والدین نوزادان، اطلاعات توسط بانک عامل دریافت و حساب افتتاح و شماره شبا صادر می‌شود.

این شماره از طریق سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شده و وزارت اقتصادی با تخصیص دریافتی از محل ردیف ۹۲-۵۳۰۰۰۰ نسبت به شارژ حساب، اقدام کرده و مجدداً برای بانک ارسال می‌کند. اطلاعات در اختیار کارگزاری بانک ملی برای خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد و در نهایت کارگزاری اقدام به خرید واحدهای صندوق می‌کند و سهام خریداری شده را در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مهر ماه سال ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان همان سال به تمام دستگاه‌های اجرایی ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه به منظور اجرا ابلاغ شد.

مطابق این قانون برای دستگاه‌ها وظایف عمومی و تخصصی تعیین شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای ماده ۱۱ قانون فوق‌الذکر است. ماده ۱۱ دولت را مکلف کرده به متولدین از ابتدای سال ۱۴۰۰، معادل ۱۰ میلیون ریال سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس را اختصاص دهد.

این رقم برای سال ۱۴۰۱ برای هر فرزند متولد شده ۱۵ میلیون ریال تعیین شده است. برای سال‌های بعد نیز به مدت ۷ سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تامین اعتبار شود.

با توجه به اینکه برای اجرای ماده ۱۱ قانون فوق‌الذکر نیاز به تهیه دستورالعمل و تصویب آن در هیأت دولت بود، به محض ابلاغ قانون، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه آیین‌نامه را آغاز کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید