قیمت مرغ | افزایش قیمت مرغ

قیمت مرغ امروز همه را شوکه کرد | قیمت مرغ به چند رسید؟

قیمت مرغ بنا بر درخواست تولیدکنندگان قرار بود سال گذشته افزایش یابد اما دولتمردان این اجازه را صادر نکردند و حالا این موضوع در سال جدید به چالش بین دولت و بخش خصوصی تبدیل‌شده است.

قیمت مرغ امروز همه را شوکه کرد | قیمت مرغ به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت مرغ

از هنگامی‌که دولت دست به جراحی اقتصادی زد و نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام کرد برای بسیاری از کارشناسان واضح بود که‌موج گرانی و تورم دامن تمامی اقلام موجود در بازار را می‌گیرد این در حالی بود که دولت تاکید داشت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط گرانی ۴ کالا را در بر خواهد داشت!

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت نهاده دامی در بازار آزاد ز کیلویی دو هزار تومان به ۱۳ هزار تومان لذا قیمت مرغ نیز رو به گرانی گذاشت و در سال گذشته بارها تولیدکنندگان به اشکال مختلف دست به کاهش تولید برای گرانی مرغ کردند و لذا قیمت مرغ از کیلویی ۱۷ هزار تومان به ۶۳ هزار تومان رسید.

این در حالی بود که در ماه‌های پایانی سال گذشته بازهم مرغداران اعتراضات خود را از این قیمت به دلیل تورم لجام‌گسیخته اعلام کردند و خواستار افزایش قیمت هر کیلو مرغ از ۶۳ هزار تومان به قیمت ۷۵ هزار تومان شدند اما دولت با مقاومت در برابر تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت را نداد.

خواسته تولیدکنندگان مبنی برافزایش قیمت مرغ حالا یک‌بار دیگر در نخستین ماه سال جدید تکرار شده است و برخی از مرغداران با افزایش قیمت و کاهش جوجه ریزی سعی دارند تا باری دیگر دولت را مجاب به افزایش قیمت کنند.

آشفتگی را نباید به‌ پای تولیدکننده بنویسید

یکی از تولیدکننده مرغ در شهرستان چناران در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: گرانی مرغ و آشفتگی که در حال حاضر در بازار مشاهده می‌کنید را نباید به‌پای تولیدکننده بنویسید بلکه باید ریشه آن را در تصمیم‌گیری‌های دولتمردان جست‌وجو کرد.

حسین رادکان اظهار کرد: ازآنجاکه تولید با این قیمت دستوری مقرون‌به‌صرفه نیست لذا پایان سال گذشته بسیاری از مرغداران تصمیم گرفتند تا از جوجه ریزی به‌اندازه همیشه خودداری کنند.

وی بیان کرد: بی‌رغبتی مرغداران برای جوجه ریزی و کاهش تقاضا موجب شد حتی جوجه‌های یک‌روزه بر روی دست فروشندگان بماند.

وی بابیان اینکه سال گذشته قیمت جوجه یک‌روزه به دو هزار تومان رسید اذعان کرد: این در حالی است که قیمت جوجه یک‌روزه امسال به ۲۰ هزار تومان رسیده است و لذا با این اختلاف قیمت فاحش انتظار دارید مرغ را کیلویی چند به دست مصرف‌کننده برسانیم؟

رادکان افزود: وضعیت فعلی این صنعت و بازار، حاصل بی‌توجهی دولت‌ها به توصیه و هشدارهای تولیدکنندگان طی دو سه سال گذشته است و با افزایش شدید قیمت نهاده و کاهش جوجه ریزی واحدها این التهاب قیمتی قابل پیش‌بینی بود.

این تولیدکننده مرغ بیان کرد: هر زمان التهابی در قیمت‌ها در بازار به وجود می یاد مسئولان دست به جریمه و فشار بر روی تولیدکننده می‌زنند درحالی‌که ریشه این گرانی‌ها مشخص است و برای مسئولان کاملاً روشن و واضح است که هزینه تولید برای مرغدار چقدر تمام می‌شود.

وی یادآور می‌شود: دولت برای جلب رضایت مصرف‌کنندگان بر قیمت دستوری تکیه دارد این در حالی است که وقتی برای تولیدکننده جوجه ریزی به‌صرفه نباشد لذا آمار را کاهش می‌دهد و درنهایت همین وضعیتی که امروز در بازار مشاهده می‌کنید رقم می‌خورد.

قیمت دستوری جواب نمی‌دهد

وی یکی از علت‌های گرانی مرغ را در بازار حاصل همین کاهش جوجه ریزی در ماه‌های پایانی سال گذشته دانسته و اظهار کرد: اگر دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد و اجازه دهد بازار و بخش خصوصی به‌تناسب قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های مصرفی قیمت‌گذاری انجام دهد به‌طور حتم بازار رقابتی ایجاد خواهد شد و تولیدکننده و مصرف‌کننده هیچ‌کدام متضرر نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: چرا بازار آشفته مرغ، آرام نمی‌شود؟

این تولیدکننده افزود: از زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت تمام‌شده تولید مرغ افزایش یافته است، به‌طوری‌که اکنون قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ زنده برای مرغداران بیش از ۵۰هزار تومان تمام می‌شود این درحالی‌که است که قیمت هر کیلو مرغ زنده را دستوری و روی ۴۴هزار تومان نگه‌داشته‌اند و لذا این موضوع باعث شده است برخی تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند و برخی نیز با ظرفیت کامل جوجه ریزی نکنند.

وی تأکید می‌کند: قیمت‌های دستوری دیگر جواب نمی‌دهد و نه‌تنها تولیدکننده بلکه مسئولان هم برای حفظ این صنعت هیچ راهی جز افزایش قیمت ندارند.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نهاده‌های تولید

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تمامی نهاده‌های تولید اعم از نهاده‌های دامی، مکمل‌های غذایی و داروها، هزینه کارگر و حمل‌ونقل و سایر عوامل دخیل در تولید به‌شدت افزایش‌یافته است به بازار می گوید: بر اساس تجزیه‌وتحلیل انجام‌شده، افزایش قیمت مکمل‌ها، اسیدهای آمینه و داروها منجر به افزایش ۳۰درصدی هزینه‌های تولید تخم‌مرغ شده است.

سید حسین موسوی نژاد بابیان اینکه به دلیل گرانی تولید و هم‌چنین عدم صرفه اقتصادی بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح داده‌اند تا میزان تولید و جوجه ریزی را کاهش شده‌اند افزود: در همین راستا زمستان گذشته شاهد کاهش ۵۰درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری تخم‌گذار در استان بودیم.

وی بابیان اینکه تولیدکنندگان بسیاری در سال گذشته دست به حذف و کشتار گله‌های مرغ زده‌اند ادامه داد: هرسال دستمزد کارگران افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از نهاده‌های تأثیرگذار در تولید چند برابر شده است اما مسئولان حاضر به افزایش این درصدها بر روی محصول تولید نیستند.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی اذعان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت تحویلی به مرغدار ۱۲هزار و۴۰۰تومان و هر کیلو کنجاله سویا ۱۷هزار و۵۰۰تومان رسیده است و این در حالی است که همین نهاده هم با تأخیر فراوان دست تولیدکننده می‌رسد.

وی بیان کرد: مسئولان در طی چند سال گذشته هنوز نتوانسته برای تأمین به‌موقع نهاده این مشکل را حل کند و لذا تولیدکننده مجبور است که نهاده لازم را باقیمت‌های گزاف از بازار آزاد تهیه کند که این موضوع نه‌تنها بار مالی سنگینی را به مرغدار تحملی می‌کند بلکه بر روی قیمت محصول نهایی تأثیر گذاشته و تولید دیگر با این قیمت‌های دستور مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

موسوی نژاد بیان کرد: بر اساس قیمت مصوب اعلام‌شده در بهمن سال گذشته، قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری، کیلویی ۳۹هزار و۵۰۰تومان و برای مصرف‌کننده، کیلویی ۴۷هزار و۲۰۰تومان اعلام‌شده است درحالی‌که این قیمت نیازمند بازنگری مجدد است و نیاز است تا دولت برای منطقی شدن قیمت تخم‌مرغ، قیمت مصوب هر کیلو درب مرغداری را به کیلویی۴۷هزار تومان تغییر قیمت دهد.

قیمت مصوب مرغ متعلق به ۸ ماه پیش است

افزایش هزینه‌های تولید موضوعی نیست که قابل پنهان‌کاری باشد لذا معاون امور دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با تائید این موضوع اظهار می‌کند: کمبود عرضه ناشی از کاهش جوجه ریزی در اسفندماه پارسال و افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید، علت افزایش قیمت مرغ گرم طی هفته‌های اخیر است.

مجید جعفری در خصوص مقرون‌به‌صرفه نبودن تولید و مخالفت تولیدکنندگان باقیمت‌های دستوری توضیح می‌دهد: قیمت مصوب مرغ گرم متعلق به حدود ۸ ماه پیش است، اما در این مدت هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف افزایش چشمگیری داشته است و لذا همین موضوع قیمت تمام‌شده مرغ را بالابرده است.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل افزایش بهای مرغ در بازار را می‌توان به کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی جوجه ریزی ناشی از عرضه جوجه در بازار دانست که همین امر موجب کمبود عرضه مرغ در بازار در حال حاضرشده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این استان مشکل تامین مرغ نداریم و روزانه ۴۰۰ تن عرضه گوشت مرغ گرم در بازار ثبت می‌شود، اما مشکل اصلی بالا بودن قیمت مرغ در استانهای دیگر از جمله تهران و البته ارسال مرغ تولیدی توسط مرغداران به تهران و سایر استانهاست.

وی بابیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی جبران کمبود مقطعی فعلی از طریق عرضه مرغ منجمد در بازار است، اظهار کرد: علاوه بر این اجاره ماندگاری مرغ در مرغدار ای‌ها را نمی‌دهیم و کلیه مرغ‌های سن کشتار باید به کشتارگاه بروند.

وی بابیان اینکه عرضه هر کیلوگرم مرغ گرم به قیمت ۶۳ هزار تومان باید باشد، ادامه داد: بالاترین از این نرخ را گران‌فروشی میدانیم و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.

جعفری گفت: در خراسان رضوی مشکل تأمین مرغ نداریم و روزانه ۴۰۰ تن عرضه داریم، اما مشکل اصلی بالا بودن قیمت مرغ در تهران و فروش مرغ تولیدی استان توسط مرغداران به تهران است که امکان ایجاد ممنوعیت در این بخش را نداریم.

قیمت مرغ اصلاح می شود

در حالی که گمانه زنی ها برای گرانی مرغ ادامه دارد و تولید کنندگان رقم ۷۵ هزار تومانی را به ازای هر کیلو مرغ پیشنهاد می دهند معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز که ظاهرا میلی به استفاده از واژه گرانی ندارد از اصلاح قیمت‌ مرغ در بازار و کاهش هزینه تولید خبر می دهد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «حسین دماوندی‌نژاد»درباره قیمت مرغ گرم در کشور اعلام کرد: در بدو ورود به سال جدید، تغییرات نرخ حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری تولید در جلسات متعدد با دامداران و مرغداران بررسی شد و هزینه‌ها و قیمت‌های جدید استخراج شده است اما در ماه رمضان برای کاهش فشار اقتصادی به مصرف کنندگان از افزایش قیمت کالا جلوگیری شد.

دماوندی‌نژاد درباره هزینه‌های جدید تولید گفت: جمع‌بندی هزینه‌ها انجام شده و به زودی اصلاح قیمت‌ها براساس ثبات قیمت در بازار و کاهش هزینه تولید اعلام خواهد شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید