قیمت دلار | قیمت امروز دلار

قیمت دلار امروز 17 اردیبهشت 1402 | قیمت دلار به چند رسید؟

قیمت دلار در نخستین روز هفته در روند کاهشی آغاز به کار کرد. این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات دیروز با کاهش نزدیک به هزار تومانی به کانال پایین‌تر ورود کرد.

قیمت دلار امروز 17 اردیبهشت 1402 | قیمت دلار به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

قیمت دلار در نخستین روز هفته در روند کاهشی آغاز به کار کرد. این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات دیروز با کاهش نزدیک به هزار تومانی به کانال پایین‌تر ورود کرد.

قیمت دلار روز گذشته کاهش داشت. این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات دیروز ۹۴۷ تومان ارزان شد و به کانال ۵۲ هزار تومانی ورود کرد.

دیروز معامله‌گران می‌گفتند علت کاهش قیمت دلار، فشار سیاست‌گذار به پتروشیمی‌ها برای بالابردن عرضه دلار نیمایی است و بانک مرکزی با این شیوه قیمت دلار را در دو هفته گذشته مهار کرده است.

مهمترین خبر دیروز صدور رای دادگاه ولی‌الله سیف و احمد عراقچی، مدیران پیشین بانک مرکزی، در خصوص مدیریت بازار ارز در سال ۹۶ بود. در حکم سیف، عراقچی و سالار آقاخانی مباشر وقت بانک مرکزی در بازار ارز، گفته شده متهمان، عنصر معنوی یعنی «قصد مجرمانه» برای اخلال در بازار ارز نداشته‌اند و هدف آنها «مدیریت بازار ارز» بوده است.

به نظر می‌رسد خط و نشان‌های فرزین در هفته گذشته برای فعالان اقتصادی برای در امان ماندن از عاقبت روسای پیشین است. فعلا سیاست‌گذار در تلاش است تا قیمت دلار در بازار ارز را مدیریت کند و مانع افزایش قیمت شود.

در دومین هفته اردیبهشت مرکز مبادله ارز و طلا از درج قیمت جدید ارز در سایت بازار متشکل در روزهای افزایشی قیمت دلار امتناع کرد. دیروز هم، که قیمت دلار کاهش نزدیک به هزار تومانی داشت قیمت درج شده در مرکز مبادله همان ارقام روز چهارشنبه گذشته بود.

قیمت دلار در مرکز مبادله دلار و طلا در روز پنجشنبه نیز تغییری نکرده بود. این اسکناس با رقم ۴۲ هزار و ۳۰۶ تومان و دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۴۶۰ تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

دیروز اسکناس یورو در بازار آزاد با قیمت ۵۸ هزار و ۹۰۴ تومان معامله شد و کاهش ۹۱۸ تومانی داشت.

روز گذشته ۱۶ اردیبهشت در سایت بازار متشکل، قیمت اسکناس یورو ۱۰۰ تومان کاهش داشت و ۴۶ هزار و ۶۴۰ تومان درج شد. یوروی حواله نیز دیروز ۹۵ تومان ارزان شد و با قیمت ۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شد.

دیروز قیمت درهم در بازار آزاد کانال ۱۵ هزار تومانی را از دست داد و با قیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومانی روز پنجشنبه معامله شد. روز گذشته نیز مانند پنجشنبه قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی تغییری نداشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۴۷۲ تومان مبادله می‌شود. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۱۹ تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت دلار درهم ۵۴ هزار و ۶۸۳ تومان محاسبه می‌شود.

کنترل زوری قیمت دلار

میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی با تاکید براین‌که سیاست فعلی نهاد پولی کشور در بازار ارز مانند گذشته است و اشتباهات را چندباره تکرار می‌کنند به تجارت‌نیوز گفت: سیاست دستوری دولت برای کنترل بازار ارز تنها منبع خلق ارزش یعنی تولید را فلج کرده است.

او ادامه داد: کاهش ارزش دستمزدها نسبت به قیمت کالاها و خدمات و تنزل سطح رفاه اجتماعی صرفا ناشی از چاپ پول نیست. چاپ پول مقدمتا از بین برنده ارزش نیست. اگر می‌بینیم ارزشی از ما کم شده، مشخصا جایی ارزشی از بین رفته است. ما عرصه این کشور را برای صاحبان کسب‌‌‌‌‌وکار بی‌ثبات کرده‌‌‌‌‌ایم، آنها هم بساط خود رامنقبض کرده‌‌‌‌‌اند و کمتر تولید می‌کنند و کمتر ارزش می‌‌‌‌‌آفرینند.

رادپور درباره آینده بازار ارز ضمن واضح بودن شرایط مانند تجربه‌های گذشته گفت:این دوره هم مثل دوره‌‌‌‌‌های قبل است، با این تفاوت که  امروز مهم‌ترین محرک قیمت دلار در بی‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌ترین وضعیت خود قرار دارد. تورم کشورمان چند سال ‌است که رکوردهایی نزدیک به ۵۰‌درصد را به‌ثبت می‌رساند. با این نرخ تورم، فشار‌‌‌‌‌ها برای افزایش قیمت ارز بیش از دوره‌‌‌‌‌های قبل خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: در ۲ سال‌اخیر، قیمت ارز تقریبا از هر کالا و خدمتی، از هر دارایی‌‌‌‌‌ای کمتر افزایش یافته است و از این بابت باید گفت نه‌تنها فشار تورم جاری که بی‌‌‌‌‌سابقه است قیمت‌ها را به سمت بالا تحریک می‌کند، عمده تورم انباشته دو سال‌اخیر هم در قیمت دلار منعکس نشده‌است.

از هفته گذشته در بازار آزاد شاهد ریزش قیمت دلار بودیم که این کاهش به امروز هم کشیده شد و در ابتدای هفته روز شنبه را با افت ۶۰۰ تومانی آغاز کرد.

از هفته گذشته در بازار آزاد شاهد ریزش قیمت دلار بودیم که این کاهش به امروز هم کشیده شد و روز شنبه را با افت ۶۰۰ تومانی آغاز کرد. این ریزش در حالی است که در ۲روز اخیر شاهد تنش سیاسی میان ایران و غرب بر سر مسائل هسته‌ای بوده‌ایم.

امروز شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ صرافی ملی نرخ خرید دلار را ۲۸/۹۰۰ تومان اعلام کرد. همچنین فروش این اسکناس را ۲۹/۱۹۱ تومان نرخ گذاری کرد.

برخی معتقدند صدور یک قطعنامه در بازار ارز باعث تنش در این بازار می‌شود به دلیل اینکه در دو روز اخیر شاهد تنش های سیاسی ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای بوده‌ایم امکان صدور قطعنامه وجود دارد.

از طرفی صبح امروز صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی از رونمایی طرح جدید این بانک برای مهار نوسانات ارزی خبر داد و اعلام کرد در روز های آینده جزئیات ابزار برای مدیریت بازار ارز مشخص می‌شود. حال باید دید بازار در میان این کش و قوس‌ها به کدام سمت خواهد کشیده شد.

در آخرین معامله دلار در روز پنجشنبه قیمت دلار به ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسید و این پایین‌ترین قیمت برای اسکناس آمریکایی در یک هفته‌ گذشته بود. با روند کاهشی قیمت دلار به نظر می‌رسد راهکارهای بازارساز فعلا بر بازار ارز حاکم است. آیا قیمت دلار از این هم پایین‌تر می‌آید؟

قیمت دلار در آخرین معامله نقدی روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ مانند ۷ روز پیش، با بازگشت به کانال ۳۴ هزار تومانی بسته شد. قیمت ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومانی برای این اسکناس آمریکایی آخرین قیمت دلار در معامله آخر هفته بود و برای دلار فردایی نیز پیش‌بینی‌هایی با قیمت ۳۴ هزار و ۹۰۰ تا ۳۵ هزار و ۱۵۰ تومان رقم خورد.

قیمت دلار رسمی ابتدای هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم بالای همه بازارهای ایستاد و تا قیمت ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان هم رسید. تحلیلگران بازار مهمترین دلیل تغییر صعودی قیمت دلار را افزایش تقاضا در بازارهای آزاد و غیر رسمی عنوان کردند. فعالان بازار نیز تقاضاهای سنگین و عدم توازن عرضه و تقاضا را سکوی شتاب قیمت دلار در بازار معاملات تهران می‌دانستند.

از سوی دیگر مهاجرت سپرده‌گذاران صندوق‌های ثابت و ریزش سنگین شاخص کل بورس عاملی شد تا برخی سرمایه‌های هراسان به سوی بازار دلار سرازیر شود و اگر تقویت شاخص هیجان ناشی از عدم اطمینان سیاسی و اجتماعی را نیز به موارد مذکور بیفزاییم پازل افزایش قیمت دلار به ویژه در نیمه ابتدایی هفته تکمیل می‌شود.

این تغییر دلار در ۴ پله ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶ و نزدیکی به محدوده ۳۷ هزار تومانی، موجب شد تا تحلیلگران به گمانه‌زنی درباره قیمت دلار بپردازند. گروه اول معتقد بودند بازار در روزهای آینده تنفس خواهد کرد. گروه دوم روی انتظارات تاکید داشتند و وضعیت بازار را انتظاری با افزایش حجم تقاضا نسبت به عرضه پیش‌بینی کردند. گروه سوم نیز تدابیر بازارساز برای مهار قیمت دلار و سرعت نوسانات بازار را برای روزهای آینده پیش‌بینی کردند.

با پشت‌سر گذاشتن هفته سوم آبان به نظر می‌رسد تحلیل گروه سوم درست از آب درآمد و بازارساز وارد میدان شد و با وعده و وعید و استفاده از قوه قهریه و تهدید قیمت دلار را کنترل کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید