قیمت مرغ | افزایش قیمت مرغ

قیمت مرغ امروز کولاک کرد | قیمت مرغ امروز به چند رسید؟

عضو هیات‌ مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه در ماه اخیر ۱۴ میلیون قطعه‌ جوجه‌ریزی صورت گرفته است، گفت: اگر مسائل پیش‌بینی نشده، پیش نیاید امیدواریم قدم‌های مثبتی در این زمینه برداریم که هم تولید کنترل شود و هم قیمت‌ها برمبنای نیاز و بازار باشد و در کنار آن هم صادرات صورت گیرد.

قیمت مرغ امروز کولاک کرد | قیمت مرغ امروز به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت مرغ

قصه پرغصه بازار تولید مرغ درحالی ادامه دارد که از یک سو تولیدکنندگان از هزینه تولید و مصرف‌کنندگان هم از قیمت بالای محصول گله دارند.

درست است بازار مرغ طی سال‌های اخیر پر تب و تاب شد اما موضوع تلاش تولیدکنندگان در این عرصه بود که باوجود ضرر و زیان در این مسیر ماندند.

طی ماه اخیر شاهد به پرواز درآمدن قیمت مرغ در استان بودیم که حتی به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم رسید و پس از بررسی کارشناسی آخرین قیمت ۷۳هزار تومان اعلام شد.

عطاءالله حسن‌زاده عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در این‌باره می‌گوید: براساس آخرین تصمیم‌گیری قیمت مرغ ثابت البته باتوجه به ثابت بودن قیمت نهاده‌ها  ۷۳هزار تومان اعلام شده است.

وی با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید مرغ، افزود: نوسان قیمت نهاده‌ها برای تولیدکنندگان نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

عضو هیات‌ مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی تصریح کرد: مبلغی که برای مرغ درنظر گرفته شده کارشناسی شده و با درنظر گرفتن هزینه‌های تولید بوده و هم اینکه بازار مصرف دچار چالش نشود و  هم تولید بتواند سرپا بایستد.

حسن‌زاده با بیان اینکه در ماه اخیر ۱۴ میلیون قطعه‌ جوجه‌ریزی صورت گرفت، اضافه کرد: اگر مسائل پیش‌بینی نشده،  پیش نیاید امیدواریم اقدامات مثبتی در این زمینه برداریم که هم تولید کنترل شود و هم قیمت‌ها بر مبنای نیاز و بازار باشد و در کنار آن هم صادرات صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای بازار برنامه‌ریزی داشته باشیم تا به ثبات برسد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ قیمت مصوب ۴۳هزار تومان درب مرغداری بود میانگین فروش ۴هزار تومان از قیمت مصوب پایین بود ولی باوجود همه مسائل وقفه‌ای در تولید ایجاد نشد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه میانگین قیمت در صنعت مرغ پایان سال مشخص می‌شود، اظهار کرد: باتوجه به تعطیلات، ماه رمضان تقاضا بالا می‌رفت ولی باتوجه به مشکلات جوجه‌ریزی کمی کاهش یافته و شاهد بروز مشکلات بودیم.

حسن‌زاده با اعلام اینکه تولیدکنندگان دیگر همانند سه سال گذشته قادر به جبران هزینه‌ها نیستند و باید مراقب باشیم تا مشکلات سد راه تولید نشود، تصریح کرد: امیدواریم با سیاست‌هایی که اخیرا وزارت جهاد کشاورزی در بحث تسهیل قیمت بتوانیم هم به کنترل بازار و هم به تولید کمک کنیم.

وی گفت: سال گذشته خارج شدن از مدار تولید در برهه‌ای کوتاه، افزایش تقاضا و ایام تعطیلات التهابی در بازار ایجاد کرد که امیدواریم دیگر شاهد مسائلی از این دست در زمینه تولید نباشیم.

قیمت مرغ در مدار گرانی

افزایش قیمت مصوب مرغ در حالی است که از ماه‌های پایانی سال گذشته این کالای اساسی در مدار گرانی قرار گرفته و قیمت آن در بازار مصرف بیش از توان خرید بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه است.

بررسی ها نشان می‌دهد، در حال حاضر متوسط قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری از مرغدار به طور متوسط ۵۵ هزار و ۸۶۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار ۷۵ هزار و ۷۸۱ تومان است. به عبارت دیگر، مرغ نرخ‌های مصوب جدید را پشت سر گذشته و قیمت مرغ زنده به ۳ هزار و ۸۶۰ تومان بیش از نرخ مصوب رسیده و قیمت مرغ کشتار نیز حدود ۲ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده در بازار است.

میزان افزایش قیمت مرغ نسبت به سال گذشته

سال گذشته درست در همین بازه زمانی قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغداران ۲۰ هزار و ۲۸۳ تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار ۲۹ هزار و ۷۲۹ تومان بود.

نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ در سال ۱۴۰۰، ۳۱ هزار تومان بود و در بازار مصرف نیز در کانال ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. اما، در ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ با مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالا‌های اساسی، قیمت مصوب این کالای اساسی به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و بعد از مدت کوتاهی ۶۳ هزار تومان افزایش یافت.

گفتنی است؛ درست همزمان با افزایش نرخ مصوب مرغ و تشدید آشفتگی در بازار این کالای اساسی، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در جلسه‌ای با بخش خصوصی و دولتی از اجرای سیاست‌های جدید این وزارتخانه در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ خبر داده است. طبق اعلام اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، این سیاست‌ها شامل واگذاری امور تولید و مسئولیت تنظیم بازار به تشکل‌ها است. همچنین، بر اساس سیاست‌های جدید، وزارت جهاد کشاورزی تنها در حوزه سیاستگذاری و نظارت بر اعمال سیاست‌ها در حوزه تولید و قیمت ورود پیدا خواهد کرد.

اتحادیه مرغداران: قیمت تخم مرغ بسیار ناچیز است

حمید کاشانی با بیان اینکه افزایش قیمت تخم مرغ بسیار ناچیز است، گفت: نسبت به حقوق‌ها، دستمزدها و مواد اولیه‌ای که سال گذشته با افزایش قیمت همراه شد، در تخم‌مرغ‌ تنها ۱۹ درصد افزایش قیمت داشتیم.

وی ادامه داد: در حقیقت نمی‌توانیم‌ بگوییم تخم مرغ گران شده، بلکه می‌توان گفت قیمت تخم مرغ واقعی شده است تا تولید تداوم و استمرار داشته باشد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن افزود: قیمت تخم مرغ سال گذشته تغییر نکرد. همچنین امسال حقوق و دستمزد و تمام اقلام مکمل و ریزمغذی‌ها افزایش یافت. از طرف دیگر چون نگران مصرف کننده نیز بودیم تقریبا ۱۹ درصد تغییر قیمت را اعمال کردیم تا بتوانیم برای نیمه دوم سال که مصرف تخم مرغ افزایش می‌یابد هم تداوم و پایداری در تولید داشته باشیم و هم مصرف کننده به راحتی این کالا را تامین کند.

وی تصریح کرد: با توجه به مسئولیتی که وزارت جهاد کشاورزی به ما واگذار کرده و همچنین تفاهم نامه‌ای که با اتحادیه میهن جهت تنظیم بازار و مدیریت تولید امضا کرده‌اند به این قیمت در هیات مدیره اتحادیه رسیدیم.

کاشانی عنوان کرد: قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است، اما قیمتی که در حال حاضر درب مرغداری خرید و فروش می شود کمتر از این قیمت یعنی ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است. قیمت مصوب مصرف کننده نیز ۵۶ هزار تومان تعیین شده اما امروز در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۵۲ هزار و ۹۰۰ تومان است و ۱۰ درصد زیر قیمت تمام شده عرضه می‌شود.

وی در پایان گفت: امسال مشکلی در تولید و تأمین تخم مرغ نخواهیم داشت. سال گذشته تخم مرغ صادر کردیم و امسال هم ۲ برابر سال گذشته تخم مرغ صادر می‌شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید