قیمت سکه | افزایش قیمت سکه | قیمت سکه در بازار امروز

قیمت سکه در لبه پرتگاه | قیمت سکه امروز چند میلیونی شد؟

قیمت طلا و سکه در هفته جاری در مجموع کاهشی بود. قیمت دلار روز گذشته به کانال 49 هزار تومان رفت. در این شرایط پیش‌بینی‌ها از آینده بازار طلا چیست؟

قیمت سکه در لبه پرتگاه | قیمت سکه امروز چند میلیونی شد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت سکه این روزها در نوسان است. قیمت سکه روز گذشته کاهشی شد. قیمت سکه عاملی برای افزایش خریداران شد. قیمت سکه در معاملات پشت خطی بسیار مهم و تاثیرگذار است. قیمت سکه امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت طلا و سکه در هفته جاری در مجموع کاهشی بود. قیمت دلار روز گذشته به کانال 49 هزار تومان رفت. در این شرایط پیش‌بینی‌ها از آینده بازار طلا چیست؟

قیمت طلا و قیمت سکه در هفته‌ای که رو به پایان است با وجود نوساناتی که تجربه کرد، در مجموع کاهشی بود. حتی سکه امامی کانال 29 میلیون تومانی را از دست داد و به کانال 28 میلیون تومانی رفت. البته قیمت دلار هم که مدتی در محدوده 50 هزار تومانی مانده بود، روز گذشته به کانال 49 هزار تومانی رفت. قیمت اونس هم این روزها نوساناتی دارد و گاه روند افزایشی را نیز تجربه می‌کند، اما در مجموع همچنان به نسبت یک ماه گذشته نزولی است. حتی پنجشنبه هفته گذشته برای ساعاتی کانال 1900 دلاری را از دست داد و به سطح 1800 دلاری سقوط کرد. در این شرایط قیمت طلا و سکه در بازار ایران روند کاهشی دارد.

بازارساز در مدت اخیر تلاش کرده است که با خبردرمانی و انتشار اخباری از مذاکرات هسته‌ای و آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده، بازارهای مالی (دلار، طلا و سکه) را کنترل کند. امروز اما بازار در انتظار نتایج جلسه شورای امنیت سازمان ملل است.

روز گذشته سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل با اعلام اینکه نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص ایران روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه برگزار می شود، بار دیگر تهران را در خصوص جنگ اوکراین به نقض این قطعنامه متهم کرد.

 «باربارا وودوارد» سفیر انگلیس در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک، به مناسبت ریاست دوره‌ای کشورش در ماه جاری میلادی بر شورای امنیت در پاسخ به سوالی درباره نگرانی لندن از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و ادعای نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای با تکرار ادعاهای غرب افزود: ما نگران این اقدامات ایران هستیم. این کشور سه برابر بیشتر از حداقل مقدار مورد نیاز اورانیوم غنی شده برای ساخت یک سلاح هسته‌ای، اورانیوم ذخیره کرده است

سفیر انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: ما در ۶ جولای (۶ ژوئیه / ۱۵ تیرماه) یک جلسه شورای امنیت با موضوع ایران خواهیم داشت و به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواهیم پرداخت.

در این شرایط بازارها ممکن است از نتیجه این جلسه، تاثیر بپذیرند. اما کارشناسان از آینده بازار چه می‌گویند؟

کشتی‌آرا: روند قیمت طلا افزایشی است

محمد کشتی‌آرا کارشناس بازار طلا و جواهر و فعال این بازار با اشاره به اخبار و رویدادهای سیاسی اعلام کرد نوسانات قیمتی در بازار طبیعی است. وی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر بازار طلا و ارز با آرامش همراه است؛ عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد و نوسانات قیمتی در بازار طبیعی است.»

وی همچنین درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در روزهای آینده گفت: «پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در روزهای آینده نیز در همین سطح باقی بماند و تا اخبار جدیدی در خصوص مذاکرات برجام منتشر نشود، نوسانات بازار طلا و ارز به مانند روزهای گذشته است.»

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آینده قیمت طلا در سطح جهانی گفت: «میزان ذخایر طلای دنیا محدود است و ۸۵ درصد آن استخراج شده است. بنابراین در کره زمین بیشتر از ۱۵ درصد طلا نیست. به همین دلیل تبدیل سرمایه‌ها به طلا، تقاضا را ایجاد خواهد کرد و منجر به بالا رفتن قیمت طلا خواهد شد.»

وی ادامه داد: «قیمت طلا ممکن است به صورت موقتی کاهش داشته باشد اما این کاهش قیمت، دائم و همیشگی نخواهد بود و روند صعودی خواهد داشت.»

بذرافشان: بازار کاملا در رکود است

همچنین، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره روند روزهای اخیر قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «در روزهای گذشته با وجود اعیاد و مناسبت‌‌ها، اما بازار کاملا در رکود بود. این رکود از ابتدای سال بر بازار حاکم شده و طی هفته‌های اخیر نیز تشدید شده است.»

وی به کاهش قیمت انس جهانی طلا اشاره کرد و افزود: «در بازارهای داخلی نوسانات بازار ارز نتوانست قیمت طلا و سکه را تحت تاثیر قرار دهد؛ تقاضا نیز در بازار به شدت کاهش پیدا کرده و تقریبا سطح معاملات به صفر رسیده است.»

این مقام مسئول صنفی تاکید کرد: «در حال‌ حاضر بازار در ثبات نسبی خوبی قرار دارد و قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته به ثبات رسیده است.»

وی افزود: «بعید به نظر می‌رسد افزایش یا کاهش خاصی در بازار داشته باشیم. بنابراین مردم منتظر کاهش یا افزایش خاصی نباشند، زیرا التهاب در بازار وجود ندارد.»

فلاحیان: اقدامات بازارساز قیمت‌ها را ثابت نگه داشته است

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی نیز به تجارت‌نیوز گفت: «در هفته‌های گذشته روند قیمت در بازارهای مالی ناشی از اخبار مساعد سیاسی، انجام توافقات با کشورهای مجاور و برخی تهدیدها و بخشنامه‌های دستوری در نوسان کاهشی محدودی قرار گرفت. باید توجه داشت کاهش قیمت‌ روزهای گذشته در واقع کاهش نیست و همان افت هیجانات اولیه در بازار است.»

وی با اشاره به اینکه اگر سد سیاستگذار نباشد دلار و متعاقب آن طلا و سکه به راحتی می‌توانند در کانال‌های بالاتر قرار بگیرند، افزود: «مردم به طور طبیعی در برابر کاهش ارزش پول ملی از افت ارزش دارایی‌هایشان محافظت می‌کنند. بنابراین طبیعی است که وقتی نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی اوج می‌گیرد تقاضا در بازارهای مالی روند صعودی می‌گیرد.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تاثیر موضوعات کلان اقتصادی بر قیمت طلا و سکه گفت: «تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد. همچنین اقدامات سیاستگذار برای مهار قیمت‌ها مقطعی است و قیمت‌ها مسیر خود را می‌روند.»

مطالعه بیشتر:پیش بینی قیمت طلا و سکه 15 تیر 1402/ بازار طلا با کدام سیگنال، کاهشی شد؟

آقابزرگی: آینده بازار طلا صعودی است

همچنین، فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر قیمت طلا و سکه از نرخ ارز و نرخ جهانی طلا به تجارت‌نیوز گفت: «هرگونه پیش‌بینی در بازار طلا منبعث از تحلیل اقتصاد بین‌الملل و نوسانات نرخ ارز در داخل کشور است. درباره تاثیر نرخ ارز در داخل کشور پیش‌بینی راحت‌تر است.»

وی ادامه داد: «استراتژی بانک‌های جهانی یا سایر کشورها در ارتباط با عرضه ذخایر طلا یا خرید بیشتر به‌عنوان پشتوانه ارزی یا کالایی کشوشان قابلیت پیش‌بینی ندارد.»

این کارشناس اقتصادی به رفتار سایر کشورها در ارتباط با افزایش ذخایر طلای کشورمان اشاره کرد و افزود: «روند یک سال گذشته نشان از اشتیاق کشورها برای افزایش ذخایر طلایشان دارد. این در حالی است که سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی ۲۰۲۲، کشورها ذخایر طلای بیشتری ذخیره کرده‌اند.»

وی افزود: «در سال ۲۰۲۳ کشور چین حدود ۹۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی، شامل یورو و دلار را به طلا تبدیل کرده است. این موضوع نظام عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود کانال ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار دلاری برای انس جهانی طلا حفظ شود و احتمال افزایش قیمت انس نسبت به کاهش قیمت کمتر است.»

آقابزرگی با تاکید بر روند صعودی قیمت دلار با توجه به تورم و سایر مولفه‌های اقتصادی تاکید کرد: «با توجه به اینکه نرخ دلار ضریب اول و نرخ انس ضریب دوم را در تعیین قیمت طلا و سکه دارد می‌توان آینده بازار داخلی فلز زرد را صعودی پیش‌بینی کرد.»

قیمت سکه

مهار قیمت سکه در دستور کار دولت

قیمت دلار در هفته گذشته مانند دلار روند صعودی داشت و به کانال ۱۶ میلیون تومان رسید. امروز نیز سکه از کانال جدید عبور و به محدوده ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. واضح است که قیمت سکه و طلا دنباله‌روی نرخ دلار هستند. البته قیمت انس جهانی طلا نیز هفته گذشته  به یک هزار و ۶۲۲ دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته ۲۴ دلار کاهش قیمت را  شاهد بودیم.

افزایش قیمت طلا و سکه در حالی است که پیش از این بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند که با توجه به ثبات قیمت دلار، بازار طلا و سکه هم بازار با ثباتی است و فعلا نباید چشم انتظار افزایش قیمت طلا بود.

هر چند که ثبات بازار دلار توسط بازارساز و با سیاست‌های بانک مرکزی بر مدار آرامش بود اما به نظر می‌رسد دولت برای مهار قیمت طلا و سکه و همچنین کاهش حباب سکه راهکار انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه را در دستور کار قرار داده است.

حباب سکه حذف می‌شود؟

حباب سکه از تابستان رکورد زده، به طوری که حباب تمام سکه امامی به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده و حباب ربع سکه هم نزدیک به ۵۰ درصد قیمت این‌قطعه از سکه است. بانک مرکزی برای اینکه رشد بازار سکه را تعدیلی کند روز پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ از انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه خبر داد.

قیمت سکه روز چهارشنبه وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی شد. از ابتدای هفته تا کنون سکه بیش از یک میلیون تومان رشد قیمت داشت. آیا این سقف تاریخی قیمت طلا و سکه محدوده جدید قیمت‌ها در بازار است؟

قیمت سکه تمام بهار آزادی وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی شد. قیمت این قطعه از سکه در نخستین روز از هفته جاری با روند کاهشی اندک با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان معامله شده بود اما در طول هفته‌جاری تا به امروز بیش از یک میلیون تومان رشد قیمت داشت.

در حالی که قیمت طلا قله‌های جدید قیمتی را فتح می‌کند و از بازار سقف‌شکن دلار در داخل کشور تاثیر می‌گیرد قیمت انس جهانی دیروز و امروز هم روند افزایشی داشت. در حال حاضر قیمت هر انس طلا ۱,۶۵۵٫۰۳ دلار است و طی دو روز گذشته ۲۸ دلار رشد قیمت داشته است.

با رشد قیمت دلار قیمت طلا و سکه نیز محدوده‌های قیمتی جدیدی را تجربه کرده است. قیمت‌ سکه هم اکنون در بالاترین قیمت تاریخی خود قرار دارد و به نظر می‌رسد اخبار نامساعدی که در روزهای اخیر از کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی می‌شنویم بیش از پیش بر بازارهای مالی اثر گذاشته است.

طی روزهای گذشته خروج سرمایه‌ای که از بورس به سوی بازار ارز و طلا و سکه سرازیر شد اثر بسیاری بر رشد این بازارها داشت. باید دید کاهش قیمت کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا در روزهای آینده با توجه به مهار قیمت دلار، شدنی است و آیا نهادهای تصمیم‌گیر برنامه‌ای برای کاهش التهابات بازار دارند؟

روز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی با حدود ۴۰۰ هزار تومان رشد قیمت در حدود ۱۶ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم وارد کانال ۱۵ میلیون تومانی شد و ۳۰۰ هزار تومان رشد قیمت نسبت به روز سه‌شنبه داشت. این قطعه از سکه در ابتدای هفته در پله‌های آخر محدوده ۱۳ میلیون تومانی در نوسان بود.

نیم‌سکه و ربع‌سکه هر کدام با ۱۵۰ هزار تومان رشد قیمت به ترتیب ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در بازار معامله شدند. سکه گرمی اما کمترین رشد قیمت را در خانواده خود داشت و با حدود ۱۵ هزار تومان افزایش به قیمت ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسید.

امروز با وجود رشد قیمت سکه اما حباب آن روند کاهشی داشت. حباب سکه قدیم با نزدیک به ۲۴۰ هزار تومان کاهش قیمت به حدود یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید. حباب سکه امامی نزدیک به ۱۶۰ هزار تومان کاهش داشت و به ۲ میلیون و ۵۴۳ هزار تومان رسید. در میان تمام قطعات سکه تنها حباب نیم سکه ۱۵ هزار تومان رشد داشت و به نزدیک ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید.

هر مثقال طلا با افزایش حدودی ۱۴۰ هزار تومانی وارد کانال ۶ میلیون تومانی شد. هر گرم طلا ۳۲۸ هزار تومان افزایش قیمت داشت و به یک میلیون و ۴۰۷ هزار تومان رسید. قیمت‌ها در لحظه نگارش این گزارش با نوسان حدودی ۱۰ هزار تومانی همراه بود اما کانال‌های ذکر شده برای انواع سکه تغییری نکرد.

قیمت سکه

قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به ۱.۹۲۸ دلار (یک  هزار و ۹۲۸ دلار) رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۲۸۹ هزار تومان معامله می‌شود. شما می‌توانید نرخ امروز طلا و سکه را در جدول زیر مشاهده کنید:

نام محصول نرخ (تومان)

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  12,800,000

سکه تمام طرح قدیم 12,650,000

نیم سکه بهار آزادی 7,250,000

ربع سکه بهار آزادی 4,150,000

سکه گرمی 2,500,000

اونس جهانی یک هزار و 928 دلار و 42 سنت 

طلای ۱۸ عیار 1,289,200

پیام آمریکا به بازار سکه در ایران

شب گذشته یک خبر جدید از برجام بازار سکه در تهران را تحت تاثیر قرار داد .وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که چندان خوشبین نیست که توافق هسته ای احیا شود. بلینکن عنوان کرد، با وجود تمام تلاش هایی که برای دستیابی به توافق انجام داده ایم و با وجود این امر که این توافق برای امنیت ما بهتر خواهد بود، من چندان به دستیابی به این توافق خوشبین نیستم.

از نظر برخی از تحلیلگران بازار سکه این سیگنال می تواند قیمت سکه در بازار امروز را صعودی کند اما عده ای دیگر معتقدند  تا زمانی که اسکناس امریکایی به مرز 27 هزار و 800 تومان نرسد نمی توان انتظار صعود سکه به 12 میلیون و 800 هزار تومان را داشت.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران قیمت سکه را برای امروز  18  فروردین 1401  چگونه پیش بینی کرده اند؟

دیدگاه خود را ارسال کنید