یارانه نقدی | حواشی یارانه نقدی

افزایش اعتبار 120 هزار تومانی برای یارانه نقدی این افراد | یارانه نقدی جدید چقدر است؟

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان در خصوص شرط افزایش اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی در طرح جدید کالا برگ الکترونیکی توضیح داد.

افزایش اعتبار 120 هزار تومانی برای یارانه نقدی این افراد | یارانه نقدی جدید چقدر است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی

 مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان در خصوص شرط افزایش اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی در طرح جدید کالا برگ الکترونیکی توضیح داد.

حسینعلی خواجه مظفری صبح سه شنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص شرط استفاده از افزایش ۱۲۰ هزار تومانی اعتبار کالابرگ الکترونیک اظهار کرد: کسانی که جزء دهک‌های اول تا سوم جامعه بوده و یا تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند، می‌توانند در طرح افزایش ۱۲۰ هزار تومانی اعتبار کالابرگ الکترونیک شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در این مرحله شهروندان سه دهک اول دست کم باید به میزان ۲۰۰ هزار تومان در قالب کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ قلم کالای مورد نظر خریداری کنند، گفت: پس از آنکه سرپرست خانوار ۲۰۰ هزار تومان خرید را انجام بدهد به طور خودکار به ازای هر نفر۱۲۰ هزار تومان کارت شما شارژ خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با توضیح اینکه آنگونه که دولت اعلام کرده افراد سه دهک اول جامعه می‌توانند ماهانه ۵۲۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت کنند اما مشروط به اینکه هر ماه نیمی از مبلغ یارانه نقدی خود یعنی ۲۰۰ هزار تومان آن را کالا بخرند و تنها ۲۰۰ هزار تومان آن را نقدی برداشت کنند، گفت: در این صورت به ۲۰۰ هزار تومان مبلغ خرید از سبد کالا، ۱۲۰ هزار تومان دیگر هم اضافه می‌شود و افراد می‌توانند تا ۳۲۰ هزار تومان کالا خریدار کنند.

خواجه مظفری تصریح کرد: به عبارتی یارانه نقدی به ازای هر نفر از سه دهک اول ۵۲۰ هزار تومان شده که ۳۲۰ هزار تومان آن را باید صرف خرید سبد کالا شود و تنها ۲۰۰ هزار تومان آن را می‌توان نقدی برداشت کرد.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های دولت برای پوشش دهک‌های بعدی گفت: دولت مردمی سیزدهم برای کمک به تأمین سبد غذایی خانوارهای نیازمند و حمایت از قشر محروم این طرح مهم را دنبال می‌کند.

۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست دبه ۲/۵ کیلویی، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر جهت عرضه به خانوارها پیش‌بینی شده است و همه خانوارهای مشمول طرح کالابرگ می‌توانند برای اطلاع از فروشگاه‌های متصل به سامانه و باقیمانده اعتبار خود، برنامه شبکه ملّی اعتبار «شما» به نشانی http://shoma. sfara.ir را نصب یا کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری نمایند./ایسنا

مردم یارانه نقدی را انتخاب می‌کنند یا کالابرگ؟

همزمان با واریز یارانه مردادماه، اطلاعاتی از وزارت کار منتشر شد که نشان می‌داد مبلغ یارانه نقدی برای سه دهک اول درآمدی افزایش پیدا می‌کند؛ با این شرط که اگر سرپرستان این خانوار به میزان ۲۰۰ هزار تومان از سبد کالایی خریداری کنند، ۵۲۰ هزار تومان یارانه آنها شارژ خواهد شد. اما علت تشویق مردم به استفاده از کالابرگ، در شرایطی که اکثر نظرسنجی‌ها از تمایل مردم برای دریافت یارانه نقدی خبر می‌دهند، چیست؟ در این باره، نظر محمدتقی فیاضی- تحلیلگر مسائل بودجه- را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

کسری بودجه هر روز بیشتر می‌شود

فیاضی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: وقتی کسری بودجه مزمن می‌شود، دولت آن را از طریق چاپ پول جبران می‌کند که نتیجه قطعی آن نرخ‌های بالای تورمی است. با افزایش نرخ تورم، ارزش پول ملی تضعیف و در مقابل ارزهای خارجی تقویت می‌شوند، در نتیجه واردات کالاها گران‌تر می‌شود؛ به‌ویژه این موضوع درباره کشور ما بیشتر صدق می‌کند، چون مواد غذایی که شامل گندم و نهاده‌های اصلی تولید می‌شوند، سهم زیادی در واردات دارند. ضمن اینکه دولت هم در توزیع این کالاها نقش اساسی را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه درباره حامل‌های انرژی هم وضع به همین منوال است، افزود: برای مثال دولت در بخش بنزین اینگونه حساب و کتاب می‌کند که اگر بنزین یا گازوئیلی که تولید می‌شود، می‌توانست در بازارهای جهانی بفروشد و از مصرف‌کننده نهایی دریغ کند، موجب می‌شد تا درآمدش بالا برود و در نتیجه جبران کسری بودجه تا حدودی امکانپذیر می‌شد.

فیاضی اظهار کرد: بنابراین از یک طرف به دلیل فاصله بسیار زیاد بین قیمت اولیه و تمام‌شده محصولات به‌ویژه محصولاتی که دولت تصدی و توزیع آنان را در اختیار دارد مثل حامل‌های انرژی، مواد غذایی و قیمت مصرف‌کننده، کسری منابع دولت روزبه‌روز بیشتر می‌شود و دولت هم از عهده تامین این کسری برنمی‌آید.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: از طرف دیگر، با درجا زدن اقتصاد و بیکاری گسترده که موجب شده تا تعداد زیادی از مردم زیر خط فقر بروند و از عهده تامین مایحتاج ضروری خود برنیایند، شکافی بین درآمد و مصارف مردم به وجود آمده است.

علت کسری منابع چیست؟

وی با اشاره به اینکه هم بین منابع و مصارف دولت و هم بین درآمد-هزینه خانوار کسری وجود دارد، گفت: با توجه به تورم لجام‌گسیخته این فاصله روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی دولت تصمیم می‌گیرد که با افزایش قیمت محصولات مثل گندم، نان، بنزین و بقیه کالاها کسری روزافزون خود را جبران کند. از طرف دیگر، با اختصاص یارانه‌های بیشتر، تصمیم گرفته می‌شود تا بخشی از هزینه‌های تحمیلی به مردم جبران شود، یعنی شکاف بین درآمد و هزینه خانوار کاهش یابد.

مردم یارانه را انتخاب می‌کنند یا کالابرگ؟

فیاضی با طرح این پرسش که مردم یارانه نقدی را انتخاب می‌کنند یا کالابرگ؟ اظهار کرد: مطالعات و شواهد امر نشان می‌دهند که درمجموع مردم برای سبد مصرفی خودشان بهتر از دولت می‌توانند تصمیم بگیرند. بنابراین، هم مردم راغب هستند که یارانه نقدی دریافت کنند و هم بهتر است دولت یارانه را به شکل نقدی پرداخت کند.

در مجموع باید گفت هرچند این یارانه‌ها کمک چندانی به جبران رفاه از دست ‌رفته خانوار نمی‌کنند، اما وقتی دولت بخواهد مبلغ یارانه‌های نقدی را بالا ببرد، قیمت مواد غذایی و کالاها را افزایش می‌دهد تا حدودی بتواند از کسری بودجه خودش جلوگیری کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید