امکان سفر اربعین برای سربازان هم فراهم شد | سربازان برای سفر ملزم به رعایت چه نکاتی هستند؟

پیاده‌روی اربعین حسینی با توجه به طولانی بودن مسیر و سختی‌های محیطی از جمله گرمای هوا برای بسیاری از افراد توصیه نمی‌شود و تمام زائران باید نسبت به رعایت نکات خودمراقبتی اهتمام ورزند.

امکان سفر اربعین برای سربازان هم فراهم شد | سربازان برای سفر ملزم به رعایت چه نکاتی هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 با توجه به شرکت تعداد زیادی از افراد در مراسم پیاده‌روی اربعین و اهمیت ویژه حفظ سلامت زائران، گروهی از افراد بر اساس اطلاعیه صادر شده از این سفر منع شدند و به منظور شرکت «مشمولان سربازی» و «سربازان» در این پیاده‌روی باشکوه نیز شرایطی در نظر گرفته شده است.

براساس اطلاعاتی که پیش از ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه سماح Samah.haj.ir قرار گرفته است، با استناد به نظر وزارت بهداشت و مصوبه ستاد اربعین و با توجه به شرایط خاص گرمای هوا، شماری از بیماران از انجام پیاده‌روی اربعین منع شدند.

این گروه که تاکید شده از ثبت‌نام خودداری کنند، شامل این بیماران هستند:

«بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام، بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند، بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته، بیماران دارای عوارض و علائم قلبی و عروقی، بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند، بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند، بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید یا کنترل‌نشده، افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیردار هستند به‌ویژه بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی، افرادی که دارای بیماری حاد تب‌دار هستند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب‌بر، به‌ویژه بیماری‌های تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد»

همچنین به زنان باردار، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای صعب‌العلاج، افراد دارای فشارخون بالای کنترل‌نشده، افراد مبتلا به دیابت کنترل‌نشده، افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰، افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی و افرادی که در حال طی دوران درمان شیمی‌درمانی هستند، توصیه شده است از انجام پیاده‌روی اربعین پرهیز و از ثبت‌نام خودداری کنند.

ثبت‌نام اربعین ۱۴۰۲ به طور رسمی از چهارم مردادماه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. برای انجام این سفر به متقاضیان توصیه شده که گذرنامه با اعتبار شش ماه همراه داشته باشند.

با توجه به گرمای هوا و ازدحام احتمالی جمعیت به‌ویژه در مرزهای زمینی، ستاد اربعین به زائران توصیه کرده مدت زمان پیاده‌روی را کوتاه کنند. هنگام ثبت‌نام در سامانه سماح نیز محدودیت زمانی برای خروج و ورود به مرزها نهایت یک هفته تعیین شده است.

اعلام نحوه شرکت «مشمولان سربازی» و «سربازان» در راهپیمایی اربعین

سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، با اشاره به نحوه دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولان خدمت سربازی برای شرکت در راهپیمایی اربعین، اظهار کرد: مشمولان غایب باید تکلیف سربازی خود را مشخص کنند و مطابق مقررات تسهیلاتی به آنها ارائه نمی‌شود؛ در واقع اگر فردی دارای غیبت از سربازی باشد، امکان دریافت مجوز خروج از کشور و شرکت در راهپیمایی اربعین را نخواهد داشت.

وی افزود: افراد دارای معافیت‌ها از جمله معافیت تحصیلی، برای زیارت اربعین نیازی به گذاشتن وثیقه ندارند، اما باید درخواست خود را در سامانه سازمان وظیفه عمومی ثبت کنند. متقاضیان برای ثبت درخواست، باید به سامانه سخا یا پلیس من مراجعه، مدارک خود را بارگذاری و درخواست خود را ثبت کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با تاکید بر اینکه تمام مشمولان غیرغایب می‌توانند در صورتی که قصد سفر به عتبات و حضور در راهپیمایی اربعین را دارند، بدون پرداخت وثیقه برای خروج از کشور اقدام کنند، گفت: افرادی بدون توجه به ثبت درخواست و دریافت مجوز خروج از کشور به مرزهای زمینی و هوایی مراجعه کرده‌اند.

نحوه شرکت سربازان در راهپیمایی اربعین

وی با اشاره به چگونگی شرکت سربازان درحال خدمت در راهپیمایی اربعین ادامه داد: سربازانی که حین خدمت سربازی یا در دستگاه‌های دولتی امریه هستند، می‌توانند از طریق یگان مربوطه درخواست خروج خود از کشور برای سفر به عراق و زیارت اربعین را ثبت کنند.

سردار مهری افزود: دانشجویان دارای معافیت تحصیلی، مدارک مربوط به معافیت تحصیلی یا همان گواهی اشتغال به تحصیل خود را در سامانه سازمان وظیفه عمومی فراجا ثبت کنند تا در فرآیند بررسی و صدور مجوز دچار مشکل نشوند. تاکنون ۵۰ هزار مجوز برای مشمولان صادر شده و این روند ادامه دارد، اما توصیه این است که متقاضیان درخواست خود را به روزهای پایانی و ایام نزدیک اربعین موکول نکنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید