قیمت نان | اخبار قیمت نان

قیمت نان نهایی چقدر شد؟ | گران فروشی ها ادامه دارد؟

تعادل نوشت: محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از تصویب مصوبه خرید کالاهای اساسی بر اساس نرخ ارز خبر داد.

قیمت نان نهایی چقدر شد؟ | گران فروشی ها ادامه دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت نان در نوسان است. قیمت نان پس از افزایش یکباره قیمت آرد گران شد. قیمت نان علیرغم اظهار نظر برخی از مسوولان افزایش یافته است. قیمت نان در زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد. قیمت نان انتظار می رفت در دولت جدید کنترل شود.

قیمت نان

وی گفت : برخی فعالان اقتصادی این مصوبه را به معنای افزایش قیمت کالاهای اساسی معنا کردند اما با تصویب ما قیمت گذاری محصولات اساسی توسط شورای قیمت گذاری متشکل از سازمان برنامه، وزارت کشاورزی، برخی دستگاه‌ها و تشکل‌های کشاورزی باشد. در آنجا عنوان شد بر اساس قیمت هزینه‌های انجام شده و تورم سالانه و قیمت محصول در کشورهای همسایه نرخ تضمینی محاسبه شود.

وی افزود: دولت می‌تواند یارانه ریالی بدهد که در اینجا حدود ۱۰۴ همت برای خرید گندم در اختیار دولت به صورت بلاعوض گذاشته‌ایم و رابطه مالی بین دولت و کشاورز برای حمایت از تولید تعریف شده است؛ اما اینکه دولت بخواهد چگونه آن را در اختیار نانوایی‌ها قرار داده و محاسبه کند با دولت است. اگر دولت می‌خواهد به مردم یارانه دهد نباید از جیب کشاورز باشد. دولت می‌تواند یارانه را از جیب خود به مصرف کننده دهد. در ادامه مصوبه هم آمده که اگر ضرر و زیانی متوجه کشاورز به دلیل سیاست‌های قیمتی شد دولت این خسارات را باید جبران کند.

از آنجا که وزارت اقتصاد با توزیع کارتخوان مخصوص فروش نان، تلاش کرده نرخ ها و فروش آزاد آرد را کنترل کند؛ نانوایان ناگزیرند بر اساس سه قیمت تعیین شده روی کارتخوان نان را بفروشند. اما آنها این سه نرخ تعیین شده را کافی نمی دانند به همین دلیل از نرخ نامه های ابلاغ شده تخطی می کنند.

به گزارش اقتصاد۱۰۰، خبرنگار ما با مراجعه به تعدادی از نانوایی های سطح شهر، با روش هایی برای فروش نان با قیمت بالاتر مواجه شد. در یکی از نانوایی های سنگکی در منطقه نارمک، نانوا علاوه بر پایین آوردن وزن چانه و کوچک کردن نان، هزینه نان پرکنجد را از نان های ساده می گیرد.

نانوا در واکنش به اعتراض مشتریان مقدار اندکی کنجد که تعداد آن به اندازه انگشتان 2 دست می رسد روی نان پاشیده و نان آنها را با قیمت نان دو روی پر کنجد می فروشد. در این نانوایی اساسا چیزی به اسم نان ساده با حداقل قیمت تعریف شده وجود ندارد.

در یک نانوایی بربری در محله رسالت، نانوا برای فروش یک نان کنجدی، سه بار روی گزینه بالاترین قیمت کارتخوان می زند. یعنی پول سه نان را بابت یک نان دریافت می کند. وقتی مشتریان به او گلایه می کنند می گوید قیمت نان تغییر کرده و باید بهای بیشتری بابت نان بپردازند. این در حالی ست که هنوز قیمت های جدید ابلاغ نشده است.

بر اساس گفت و گویی که پیشتر با رئیس اتحادیه نان سنگک داشتیم قیمت های جدید نهایتا تا 30 درصد افزایش دارند در حالی که نانواها سه برابر قیمت گران ترین نان را از مشتریان دریافت می کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید