سهام عدالت | سود سهام عدالت

سود 11 میلیونی سهام عدالت برای کدام سهامداران شد؟ | سهامداران یک شبه خوشحال شدند

​ارزش برگه ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت در پایان معاملات هفته گذشته به حدود ۱۱ میلیون تومان رسید.

سود 11 میلیونی سهام عدالت برای کدام سهامداران شد؟ | سهامداران یک شبه خوشحال شدند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است در پایان معاملات هفته گذشته ارزش سهام عدالتشان به حدود ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

فرادی که برگه ۴۹۰ هزار تومانی سهام عدالت دارند نیز ارزش سهامشان در پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر ۱۰ میلیون تومان شده است.

ارزش برگه یک میلیون تومانی سهام عدالت نیز در پایان هفته گذشته به حدود ۲۱ میلیون تومان رسیده است.

در تابستان سال ۱۳۹۹ که با سیاست ها ی غلط دولت وقت هیجان کاذبی در بورس ایجاد شده بود ارزش سهام عدالت دو برابر رقم فعلی بود.

انتقال سهام عدالت متوفیان به کجا رسید؟

یک خواننده اطلاعات گفت: بعد از گذشت ۴ سال از وعده راه‌اندازی سامانه انتقال سهام عدالت افراد متوفی به وراث آنها، هنوز اقدامی در این زمینه نشده است و سازمان بورس و اوراق بهادار هم برای واگذاری یا حداقل پرداخت سود سهام عدالت آنان به وراث اقدامی نمی‌کنند.

صفر تا صد سهام عدالت

سهام عدالت یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سیاسی-اقتصادی کشور از دهه ۸۰ تا به امروز بوده که هنوز پرونده آن بسته نشده است و هر روز شاهد یک معضل جدید در این خصوص هستیم. برای بررسی سهام عدالت باید گذشته را بررسی کرد.

سهام عدالت یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سیاسی-اقتصادی کشور از دهه ۸۰ تا به امروز بوده که هنوز پرونده آن بسته نشده است و هر روز شاهد یک معضل جدید در این خصوص هستیم. برای بررسی سهام عدالت باید گذشته را بررسی کرد.

برای اولین‌بار دولت نهم یعنی زمان ریاست محمود احمدی‌نژاد تصمیم به تخصیص سهام عدالت گرفته شد. آبان ماه سال ۱۳۸۵ در یک مراسم دولتی، واگذاری سهام عدالت با هدف «کاهش فقر» انجام شد. احمدی‌نژاد واگذاری سهام عدالت را «تحولی بزرگ» می‌دانست و این سهام را توزیع عادلانه ثروت دولت بین قشر‌ها مختلف جامعه ذکر می‌کرد.

آن زمان اختصاص سهام عدالت به قشر ضعیف جامعه آغاز شد، اما در بین مسیر بقیه مردم نیز با پرداخت پول صاحب این سهام شدند. اکنون سهام عدالت سه ارزش اسمی یک میلیون تومان، ۵۳۲ هزار تومانی و ۴۹۲ هزار تومانی دارد که مالکین سهام عدالت باید در گذشته مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به حساب سازمان خصوصی واریز می‌کردند. افرادی که این مبلغ را واریز کردند، دارنده یک میلیون تومان سهام هستند و افرادی که واریز نکردند دارای سهام ۵۳۲ هزار تومانی یا ۴۹۲ هزارتومانی هستند.

البته افرادی که مشمول کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند، سهام معروف به یک میلیون تومانی را در اختیار دارند. در ادامه طی سال ۹۹ با دستور رهبری و دولت دوازدهم سهام عدالت در بازار سرمایه آزادسازی شد. این آزادسازی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم صورت گرفت. در ابتدا تنها ۴۰ درصد از سهام عدالت آزاد شد و قرار بود مابقی این سهام نیز آزاد شود؛ اما با ریزش بازار ۶۰ درصد باقی مانده آزاد نشد و با توجه به شرایط بازار سرمایه به نظر می‌رسد این آزادسازی انجام نشود. چراکه سهام عدالت حجم بزرگی از شرکت‌ها را در اختیار دارد و فروش یک‌باره سهامداران می‌تواند ریزش بسیار سنگینی را در پی داشته باشد.همانطور که گفته شد سهام عدالت به دو روش مستقیم و غیرمستقیم آزاد شد.

در روش مستقیم سهامداران اختیار خرید و فروش سهام خود را بر عهده دارند؛ اما در روش غیرمستقیم مدیریت سهام به شرکت‌های استانی سهام عدالت واگذار شد. سهام عدالت از شرکت‌های مختلفی تشکیل شده و قرار است شرکت‌های جدیدی نیز به آن اضافه شود تا جاماندگان نیز در لیست دارندگان این سهام پرحاشیه قرار بگیرند.

در حال حاضر شرکت‌های سهام عدالت عبارتند از: بانک تجارت، شرکت ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خیلج فارس، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پالایش نفت تهران، فولاد آلیاژی ایران، سیمان داراب، شرکت آلومینیوم دشتستان، سرمایه‌گذاری رنا، پالایش نفت لاوان، شرکت پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی شهید تندگویان، شرکت چادرملو، بانک ملت، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت اصفهان، شرکت گل گهر، شرکت نیرو ترانس، شرکت فولاد خوزستان، مخابرات ایران، بانک صادرات ایران و شرکت پست.

دیدگاه خود را ارسال کنید