سوپرایز ویژه واریز مرحله اول سهام عدالت | واریز 1 میلیون و 800 هزار تومن سود سهام

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری گفت: فقط کافی است، مردم در سامانه سهام عدالت و سامانه سجام یا یکی از این دو سامانه شماره حساب‌های مربوط خود را ثبت کنند. به غیر از این دو سایت و سامانه هیچ درگاه دیگری اعتبار ندارد.

سوپرایز ویژه واریز مرحله اول سهام عدالت | واریز 1 میلیون و 800 هزار تومن سود سهام
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

وی ادامه داد: اگر در سنوات گذشته این سهام واریز شده متعاقبا امسال هم به همین شماره واریز خواهد شد و اگر سودی واریز نشد منتظر ارسال پیامکی از سوی شرکت سپرده‌گذاری نباشند و هر پیامکی آمد جعلی است.

سال گذشته مبلغ 600 هزارتومان سود سهام عدالت به دارندگان سهام 532 هزارتومانی و مبلغ 1 میلیون و 128 هزارتومان به دارندگان سهام 1 میلیونی سود واریز شد. بنابر گفته های مسئولین دولت امسال 2 برابر این رقم سود بحساب دارندگان سهام عدالت واریز می شود.

منتظر واریز مرحله اول سود سهام عدالت باشید

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره ارسال انبوه پیامک‌های مرتبط با سهام عدالت از جمله ثبت‌نام برای جاماندگان، خرید و فروش و یا دریافت سود سهام عدالت که با قصد کلاهبرداری و سوءاستفاده از اطلاعات بانکی افراد انجام می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه پس از اعلام خبر پیاده‌سازی انتقال فرآیندهای قهری سهام عدالت و توزیع سود سهام عدالت و پس از تصویب شورای عالی بورس برای اینکه شرکت سپرده‌گذاری پیگیر این موضوع باشد و با شروع مکاتبات، عده‌ای از این فرصت سوء استفاده می‌کنند و خواهشم از مردم این است که به این پیامک‌ها توجه نکنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اساسا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از طریق پیامک انبوه به مردم درباره موضوعی از جمله توزیع سود اطلاع‌رسانی می‌کند، گفت: پیرو مصوبه شورای عالی بورس در زمینه توزیع سود تمامی سودهای ۳۶ شرکت ناشر که ذیل مجموعه سهام عدالت هستند تجمیع می‌شود و به مشمولان سهام عدالت از طریق سپرده‌گذاری مرکزی واریز می‌شود. تاکید می‌کنم که احتیاجی نیست مردم در این باره به جایی مراجعه، لینکی را باز و یا ثبت نام کنند.

با توجه به صحبت رییس سازمان بورس مبنی بر اینکه احتمالا پرداخت سود سهام عدالت در تاریخ‌های مشابه سال گذشته انجام می‌شود، اواخر آذرماه باید منتظر واریز مرحله اول و روزهای پایانی اسفند شاهد پرداخت مرحله دوم باشیم.

سود سهام عدالت

اخیرا مجید عشقی، رییس سازمان بورس درباره نحوه و جزئیات پرداخت سود سهام عدالت گفته است درخصوص سود سهام عدالت با توجه به اینکه شرکت‌ها به صورت تدریجی این کار را انجام می‌دهند اختلاف چند ماهه را شاهد هستیم و هنوز نهایی نشده است، اما احتمالا در تاریخ‌های مشابه سال گذشته، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

سال ۱۴۰۱ سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ طی دو مرحله واریز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دی ماه ادامه یافت. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه نیز سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی داشتند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق گرفت.

بیش از ۴۹ میلیون نفر در کشور مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند. هنوز مبلغ سود سهام عدالت در سال جاری که مربوط به سال ۱۴۰۱ خواهد بود مشخص نشده است.

درباره سهام عدالت جاماندگان نیز سال گذشته حدود ۳.۵ میلون نفر به عنوان جاماندگان سهام عدالت شناسایی شدند و قرار بود به هرکدام از این افراد مبلغ ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت اختصاص پیدا کند. اما رییس سابق سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که تحقق این موضوع به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که چنین منابعی فعلا موجود نیست.

اواسط شهریور امسال هم احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اظهار کرد که مراحل تصویب و تخصیص سهام عدالت به جاماندگان باید از طریق هیات دولت طی شود./ایسنا

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سود سهام عدالت هنوز در شورای عالی بورس تصویب نشده و به محض اینکه سود مشخص شود تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت بورس تا پایان سال، گفت: نمی‌توانیم در خصوص وضعیت بورس شرایطی را اعلام کنیم چرا که عوامل مختلفی دخیل هستند اما با توجه به عوامل بنیادین، سود و … به نظر می‌رسد که شرایط با ثباتی را شاهد هستیم و اتفاق منفی به نظر نمی‌رسد رخ دهد.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی در خصوص بازار توافقی، تصریح کرد: بازار توافقی را برای اصلاح وضعیت پایه ایجاد کردیم. دوره‌های مختلفی در صعود و فرود بازار داشتیم اما سرمایه‌گذاران بدون توجه به شرایط شرکت‌های پایه معامله انجام می‌دادند. این شرکت‌ها معمولا اخراجی هستند و تداوم فعالیت آنها جای سوال است

وی با تاکید بر اینکه شرایط ورود شرکت‌ها در بازار توافقی سخت تر از بازار پایه است اما پس آن با شرایطی مانند تعیین دامنه نوسان آزاد و حجم مبنا براساس توافق کارگزاران معاملات تسهیل می‌شود‌، افزود: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا این شرکت‌ها به بازار بالاتر منتقل شوند.

عشقی در پایان گفت: اگر این شرکت‌ها امکان پذیرش ندارند صلاح بر این است که معاملات در همین بازار ادامه پیدا کند و دیگر پذیرش شرکت جدید در بازار پایه را شاهد نخواهیم بود.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: طبق هماهنگی انجام شده با قوه قضائیه، انتقال قهری سهام عدالت متوفیان به ورثه تا پایان مهرماه انجام می‌شود.

عسگر توکلی در مورد انتقال قهری سهام عدالت متوفیان به ذی‌نفعان و وراث گفت: در فرآیند همکاری که بین قوه قضائیه، سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی انجام شده، قرار است تا پایان مهر ماه جاری این انتقال قهری انجام شود.

وی گفت: مردم برای انتقال قهری سهام عدالت لازم نیست وارد هیچ لینک و یا سایتی نشوند، بلکه منتظر بمانند و به زودی اعلام می‌شود که یا به دفاتر کارگزاری و یا دفاتر دولت الکترونیک باید مراجعه کنند و بدون پرداخت هیچ وجهی انتقال قهری سهام عدالت متوفیان به وراث و ذی‌نفعان انجام می‌شود.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت همچنین گفت: مردم مراقب کلاهبرداران باشند و هیچ لینکی و یا سایت غیررسمی را باز نکنند و اخبار سهام عدالت را از خبرگزاری‌های معتبر و مسؤولان مربوطه پیگیری کنند.

توکلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد نحوه بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: قرار است، شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری کند که هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و از دو سه هفته قبل خبر جدید در مورد سهام عدالت نیامده است و باید شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

وی گفت: مسأله ما این است که متأسفانه هیچ سقفی برای خرید سهام عدالت توسط حقوقی‌ها و یا افراد حقیقی مشخص نشده و این بیم وجود دارد که ممکن است بعد از بازگشایی نمادهای استانی سهام عدالت عده‌ای اشخاص حقوقی و حتی حقیقی بخواهند سهام شرکت‌های مختلف استانی را تا یک درصد خریداری کنند و در انتخابات هیأت مدیره این شرکت‌ها کرسی‌های مدیریتی را به دست آوردند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: هدف قانون‌گذار و همچنین سیاست‌های مقام معظم رهبری در مورد سهام عدالت این است که مردم سهامدار شوند و مدیریت سهام عدالت هم دست مردم باشد اما وقتی که سقفی برای خرید سهام عدالت تعریف نشود، ممکن است شرکت‌های حقوقی و یا افراد حقیقی با سرمایه‌های کلان مدیریت شرکت‌های استانی را به دست بگیرند و هلدینگ‌های بسیار با ارزش را به چنگ آورند.

توکلی همچنین در مورد اینکه آیا سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال گذشته امسال در یک نوبت و یا دو نوبت پرداخت می‌شود گفت: ما اصرار داریم سود سهام عدالت مانند سال گذشته در دو نوبت آخر پاییز و آخر اسفند پرداخت شود، اما هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده است، البته شرکت‌های سرمایه‌پذیر ملزم هستند حداکثر ۴ ماه بعد از مجمع عمومی سودهای خود را برای سهامداران عدالت واریز کنند

وی این را هم گفت: ما گرچه مخالف هستیم که سودهای سهام عدالت به یک شرکت خصوصی به نام سپرده‌گذاری مرکزی واریز می‌شود، اما اگر شورای عالی بورس دو نوبتی‌ بودن سود سهام عدالت تصویب کند باید این سودها در جایی واریز و تجمیع شده و به حساب ذی‌نفعان پرداخت شود.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت همچنین در مورد شیوه معاملاتی شدن نمادهای استانی سهام عدالت گفت: آقای علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در تذکر شفاهی در صحن مجلس اعلام کرد، شنیده‌های ما حاکی از این است که مدلی که وزارت اقتصاد برای معاملاتی شدن سهام عدالت در نظر گرفته دارای ایراد است، اما هنوز این مدل به دست ما نرسیده و خبر موثقی نداریم.

توکلی همچنین در مورد میزان سود سهام عدالت گفت: امسال هم مانند سال گذشته برای سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی بیش از یک میلیون تومان و برای سهام عدالت افراد کمیته امداد امام خمینی (ره) بین ۲.۲ تا ۲.۵ میلیون تومان سود مربوط به عملکرد سال گذشته واریز خواهد شد و ما اصرار داریم سود در دو نوبت آخر پاییز و آخر زمستان برای ذی‌نفعان واریز شود./مکتوب نامه

وی همچنین گفت: طی ۱۵ سال گذشته حدود ۳.۵ میلیون نفر از سهامداران عدالت فوت شده‌اند و برای انتقال قهری سهام این افراد به وراث احتمالا ترتیبی اتخاذ می‌شود که بر اساس حروف الفبا یا تاریخ فوت این افراد مردم به کارگزاری‌ها مراجعه کنند اما قبل از آن سهامداران عدالت باید توجه کنند که وارد لینک‌های فضای مجازی نشوند و هیچ پولی پرداخت نکنند که این سایت‌ها به ظن کلاهبرداری درصدد خالی کردن حساب سهامداران عدالت است.

سهام عدالت که از سال ۱۳۸۵ در کشور اجرا شد، با هدف مشارکت دادن ۶ دهک کم درآمد جامعه در اقتصاد و شرکت‌های مهمی بورسی انجام شده و از سال ۹۹ که بحث آزادسازی سهام عدالت انجام شد حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده و ۳۰ میلیون نفر در روش مدیریت غیرمستقیم باقی مانده‌اند که پس از آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از تیر ماه سال ۹۹ به تدریج وارد بازار سرمایه شدند، اما بعد از ریزش بازار این نمادها متوقف شد و تا کنون هم غیرمعاملاتی هستند و برای انجام امورات آن باید شورای عالی بورس تصمیم‌گیری کند./اندیشه معاصر

سهام عدالت

سهام عدالت ۱۴۰۲ دو مرحله‌ای پرداخت می‌شود؟

چندی پیش احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص زمان و چگونگی واریز سود سهام عدالت گفت: صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به تازگی رسیده و اگر همزمان سودها پرداخت شود عدد آن افزایش می‌یابد.

وی افزود: اما اگر مانند سال گذشته سود برخی شرکت‌ها مانند پتروشیمی خلیج‌فارس با تاخیر مواجه شود پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‌ای خواهد شد.

پرداخت سهام عدالت همچون سال گذشته

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه و جزییات پرداخت سود سهام عدالت نیز اظهار کرد: سود سهام عدالت با توجه به اینکه شرکت‌ها به صورت تدریجی این کار را انجام می‌دهند اختلاف چند ماهه را شاهد هستیم و هنوز نهایی نشده است، اما احتمالا در تاریخ‌های مشابه سال گذشته، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید