قیمت خودرو بعد از حذف ارز دولتی چه می‌شود؟

«امیرحسن کاکایی» امروز (شنبه)‌ در خصوص برنامه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصاد کشور افزود: تخصیص این ارز در سال‌های گذشته شفافیت در امور تولیدی و اقتصادی را مخدوش کرده و تنها باعث ایجاد رانت برای عده‌ای شده بود.

قیمت خودرو بعد از حذف ارز دولتی چه می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اقتصاد کشور واجب است، گفت: حذف این ارز برای تاثیرگذاری خوب در اقتصاد، نیازمند اقدامات تکمیلی به‌خصوص در تامین و توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای بهره‌وری تولید است.

«امیرحسن کاکایی» امروز (شنبه)‌ در خصوص برنامه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصاد کشور افزود: تخصیص این ارز در سال‌های گذشته شفافیت در امور تولیدی و اقتصادی را مخدوش کرده و تنها باعث ایجاد رانت برای عده‌ای شده بود.

وی بیان‌داشت: وقتی ارز چند نرخی در کشور وجود دارد، تعادل و شفافیت در مسیر اقتصادی وجود نخواهد داشت و هیچ‌کس نمی‌داند به‌طور مثال قیمتی که برای کالایی مشخص ارائه می‌شود حاصل یارانه تعلق گرفته به آن است یا نتیجه کار و تلاش آن تولیدکننده؟

کاکایی تصریح‌کرد: امروز نیاز داریم تا در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصادی کشور، به یک سری اصلاح قیمت‌ها به‌ویژه در حامل‌های انرژی، آب، برق و گاز پرداخته و همچنین منابع به دست آمده از محل حذف ارز ۴۲۰۰ را صرف توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در افزایش ظرفیت‌های تولید، کاهش مصرف انرژی و ارتقای بهره‌وری آن و غیره کنیم تا فشاری بر مردم وارد نشود.

وی، پرداخت یارانه نقدی در کشور را یادآور شد و گفت: موضوع یارانه، طرح بسیار خوبی بود و قرار بود در کنار کاهش مصرف انرژی، بخشی از منابع آن به تولید برسد، اما هیچ‌گاه عملیاتی نشد و امروز موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به‌طور مشابه اگر صرف موارد یاد شده نشود، ابتر خواهد ماند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه‌داد: خودروسازی در سه سال و نیم گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نکرده بود، هرچند در ابتدا برخی این ارز را دریافت کردند اما در مدت کوتاهی آن را با نرخ بیش از هشت هزار تومان تسویه کردند.

وی ادامه‌داد: امروز فعالان صنعت خودرو به‌طور عمده از ارز نیمایی و آزاد استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد در وهله نخست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر این صنعت نداشته باشد.

کاکایی اضافه‌کرد: اما نکته‌ای که نباید از آن مغفول ماند این است که همه اقلام وارداتی این صنعت تاکنون به تعرفه ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شده است و با حذف این ارز، تعرفه‌ها تا هفت برابر افزایش را تجربه خواهند کرد.

وی گفت: متوسط ارزبری خودروهای داخلی بین یک‌هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار دلار است و این افزایش تعرفه می‌تواند بر قیمت اقلام وارداتی و در ادامه قیمت تمام شده خودروها تاثیرگذار شود که در خودروهای ارزان‌قیمت و خودروهای جدید که ارزبری بالاتری دارند، اثر به مراتب شدیدتری خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: حذف ارز دولتی در مواد اولیه‌ای همچون فولاد که قیمت جهانی (۷۰ درصد فوب خلیج‌فارس) دارد و به‌تدریج بر قیمت نهایی خودروها نیز اثرگذار خواهد بود، اما در مجموع تاثیر آن در صنعت خودرو کمتر از سایر صنایع است، زیرا همان‌گونه که پیشتر عنوان شد فعالان این صنعت عمده واردات خود را با ارز نیمایی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تاثیرگذاری خوب در اقتصاد، نیازمند اقدامات تکمیلی به‌خصوص در تامین و توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای بهره‌وری تولید و غیره است و در غیر این صورت وارد سیکل معیوبی خواهیم شد که تاکنون چند بار به عناوین مختلف در دام آن گرفتار شده‌ایم.

دیدگاه خود را ارسال کنید