از این به بعد ثروتمندان برای خودروهایشان مالیات پرداخت می‌کنند

به نظر می‌رسد که سیاستگذار کالاهای بالای یک‌میلیارد تومان را مشمول مالیات دانسته که این رقم حدود ۵۵۰‌هزار خودرو است.

از این به بعد ثروتمندان برای خودروهایشان مالیات پرداخت می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

پس از تصویب آیین‌نامه مربوط به قانون مجلس درباره مالیات بر خودروهای لوکس، از سوی دولت به‌زودی مالیات خودروهایی با قیمت بیش از یک میلیارد تومان دریافت می‌شود که در صورت عدم پرداخت آن، مالکان در زمان نقل و انتقال خودرو با مشکل مواجه شده و ملزم به تسویه حساب می‌شوند. 

چه خودرویی لوکس است و آیا از خودروی لوکس باید مالیات گرفت؟

به نظر می‌رسد که سیاستگذار کالاهای بالای یک‌میلیارد تومان را مشمول مالیات دانسته که این رقم حدود ۵۵۰‌هزار خودرو است. اگر کل خودروهای کشور را ۲۵‌میلیون دستگاه بدانیم، این رقم حدود ۲‌درصد از کل خودروهای کشور را شامل می‌شود. به بیان دیگر، کمتر از نیم دهک خودروهای موجود مشمول این نوع مالیات می‌شوند و به نظر می‌رسد که این نوع دسته‌بندی با منطق آماری خودروهای موجود کشور متناسب باشد.

به گزارش خانه ملت؛ داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی نیز با بیان اینکه اطلاعات خودروها از پلیس راهور دریافت و آمار لوکس ها مشخص شده است، گفت: محاسبات در این زمینه انجام شده و اکنون حدود 550 هزار خودرو مشمول مالیات شده اند.

این اطلاعات طی روزهای آتی روی سامانه سازمان مالیاتی قرار گرفته، مالکان پیامک دریافت کرده و باید مالیات پرداخت کنند که اگر این اتفاق نیفتد، زمان نقل و انتقال خودرو مفاصا حساب مالیاتی را دریافت خواهند کرد.

بر این اساس، پیش بینی می شود درآمد مالیاتی از این محل 5 هزار و 600 میلیارد تومان باشد.

 

افزایش قیمت خودروها و رسیدن آن به بالای یک‌میلیارد تومان، معلول افزایش تورم بوده است، حال باید از کالایی که سیاستگذار عامل افزایش قیمت آن بوده، مالیات گرفت؟

براساس گزارش دنیای اقتصاد؛ این موضوع که در سال‌های قبل این خودروهای ‌میلیاردی، قیمتی به اندازه یک‌سوم یا یک‌چهارم داشتند و به دلیل تورم بالا رفتند، موضوع صحیحی است. اما بحث اصلی این است که در آن زمان نیز قیمت این خودروها نسبت به سایر خودروها بالاتر بوده است. اتفاقا این خودروها در آن زمان نیز مشمول اخذ مالیات بودند، اما در آن زمان سیاستگذار تمایلی به استفاده از این نوع درآمد نداشت. بنابراین اگرچه وجود تورم باعث رشد قیمتی این کالاها شده، اما به شکل نسبی این خودروها همیشه از خودروهای معمولی و پرتیراژ قیمت بالاتری داشته‌اند. البته کف یک‌میلیارد تومان می‌تواند در سال‌های آینده تعدیل شود و متناسب با تورم افزایش یابد.

نکته دیگر اینکه اخذ مالیات از این نوع خودروها، باعث عرضه بیشتر آن می‌شود که باعث قیمت‌شکنی آن در بازار خواهد شد. از سوی دیگر، دولت نیز با تامین مالی از منابع غیرتورمی، باعث ایجاد موج‌های تورمی در آینده نخواهد شد. عموما رفتار خرید در این خودروها به جای اینکه مصرفی باشد، عمدتا بر مبنای سرمایه‌گذاری بوده است. این در حالی است که اخذ مالیات باعث خواهد شد از سطح انگیزه‌های سفته‌بازی و حبس این کالاها جلوگیری کند. افرادی که تنها به دنبال سرمایه‌گذاری هستند این کالا یا خودرو را به سایر سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل خواهند کرد. همچنین باید توجه کرد افرادی که مجموع خودروهای آنها به بالای این سطح می‌رسد نیز باید مشمول این نوع مالیات شوند، زیرا این امکان وجود دارد که افرادی خودروهای‌ میلیاردی خود را به چند خودرو تبدیل کنند

دیدگاه خود را ارسال کنید