قیمت مرغ| قیمت مرغ امروز| قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار

قیمت مرغ امروز 13 فروردین 1401| قیمت مرغ پر کشید

قیمت مرغ امروز در آستانه مراسم سیزده بدر اعلام شد.

قیمت مرغ امروز 13 فروردین 1401| قیمت مرغ پر کشید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت مرغ تغییر کرد. قیمت مرغ خیال ارزانی ندارد. قیمت مرغ طی چند ماه گذشته ثبات نداشت. قیمت مرغ با نوسان همراه است. قیمت مرغ گران تر می شود.

قیمت مرغ

قیمت مرغ امروز

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به تولید مناسب مرغ، پیش بینی می شود که قیمت مرغ نوسانی نداشته باشد.

آقای حبیب اسداله نژاد گفت: با توجه به جوجه ریزی صورت گرفته، مشکلی در تامین نیاز بازار بدون تزریق مرغ منجمد وجود ندارد.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب واحدهای مرغداری ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۱ هزار تومان است که با این وجود نرخ مرغ گرم نباید بیش از ۳۱ هزار تومان باشد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم ۳۱ تا ۳۸ هزار تومان، ران مرغ ۳۱ تا ۳۸ هزار تومان، فیله مرغ ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان و سینه ۶۵ هزار تومان است.

اسداله نژاد می‌گوید: عرضه مرغ بالاتر از قیمت مصوب گرانفروشی است و ارتباطی به تولیدکننده ندارد؛ بنابراین اتحادیه مربوطه و دستگاه‌های نظارتی مسئولیت رصد، کنترل و پایش را بر عهده دارند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: علی رغم تاخیر در ارسال نهاده های دامی، اما دولت به تعهد خود عمل کرده است که با این وجود پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان تغییری نکند.

او از توزیع روزانه ۸ هزار تا ۸ هزار و ۲۰۰ تن مرغ در سطح کشور خبر داد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به جوجه ریزی مناسب و تولید روزانه بیش از ۸ هزار تن مرغ کمبودی در عرضه نداریم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ضمن اعلام دلایل گرانی گوشت مرغ در تهران گفت: عدم نظارت و افزایش تقاضا از جمله مهم ترین دلایل این امر است.

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ زنده در سطح کشور بین ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان است، گفت: افزایش هزینه مولفه های تولید قیمت تمام شده را بالا برده و بسیاری از تولیدکنندگان یا قادر به خرید نهاده های دامی مورد نیاز خود نبوده اند یا خریده اند و هنوز بارگیری انجام نشده است.

وی اضافه کرد: قیمت مولفه های تولید از جمله واکسن و دارو و جوجه یکروزه گوشتی و حمل و نقل در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته و هم اکنون قیمت تمام شده تولید مرغ برای تولیدکنندگان بیش از ۲۱ هزار تومان است.

اسدالله نژاد تصریح کرد: به دلیل اینکه تولیدکنندگان مرغ را با قیمت ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان عرضه می کنند قیمت برای مصرف کننده نهایی نیز باید حدود ۳۱ هزار تومان باشد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در تهران تا حدود ۴۰ هزار تومان گفت: عدم نظارت و افزایش تقاضا از جمله مهم ترین دلایل این مساله است ضمن اینکه در ایام تعطیلات قرار داریم و در این ایام معمولا حمل و نقل با مشکلاتی مواجه می شود.

اسدالله نژاد ادامه داد: با توجه به جوجه ریزی انجام شده روزانه حدود ۸۱۰۰ تن مرغ در کشور تولید می شود که این رقم جوابگوی نیاز کشور است اما عدم نظارت از کشتارگاه تا واحد صنفی نیز می تواند یکی از دلایل گرانی مرغ در تهران باشد چرا که در استانهای دیگر چندان مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم به راحتی می توانند این کالا را با نرخ مصوب تهیه کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ نوشت: نظارت بر بازار مرغ نیز صورت می‌گیرد به طوری که چند روز گذشته عوامل بازرسی در بازار مرغ بر وضعیت بازار نظارت داشتند.

رضا مبصری در خصوص وضعیت عرضه و تقاضا مرغ به بازار در آستانه سال نو، گفت: در حال حاضر بازار مرغ در آرامش است و مشکل خاصی در تأمین وجود ندارد بنابراین مصرف کنندگان بدون هیچ دغدغه می‌توانند مرغ مورد نیاز را تأمین کنند.

وی افزود: نظارت بر بازار مرغ نیز صورت می‌گیرد به طوری که چند روز گذشته عوامل بازرسی در بازار مرغ بر وضعیت بازار نظارت داشتند.

دبیر انجمن تولید کنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ بیان کرد: قیمت مرغ در میدان بهمن، قیمت‌های دولتی است به طوری که مرغ با قیمت ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان به میدان بهمن تحویل داده می‌شود و با قیمت ۲۹ هزار تومان به مغازه دار فروخته شده و در نهایت مصرف‌کننده مرغ را با قیمت ۲۹ الی ۳۱ هزار تومان خریداری می‌کند.

مبصری اظهار کرد: همچنین با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مشکلی در تامین گوشت مرغ مورد نیاز وجود ندارد و حتی ممکن است شرایط بهتر شود.

شاید بتوان گفت که بحث حذف ارز ترجیحی یکی از مهم‌ترین موضوعات بودجه سال آینده است. دولت از ابتدای تدوین لایحه بر حذف ارز ۴۲۰۰ اصرار داشت و نرخ ETS را به عنوان مبنای تسعیر ارز در کل بودجه در نظر گرفت.

به نظر می‌رسد مجلس نیز این اختیار را به دولت داده است تا نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کند اما این مسئله به سبب تاثیرات شدید که می‌تواند بر کالاهای اساسی داشته باشد، باعث نگرانی‌های زیادی شده است.

پرویز فروغی کارشناس حوزه دام و طیور در خصوص حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ گفت: مقداری از ارز ترجیحی به بیراهه رفت اما اینکه بگوییم همه آن اینطور بوده است غلط است. نهاده‌های مرغداری ها با این ارز تامین می‌شد و اگر شما ارز ترجیحی را حذف کنید تورم زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: موضوع انحراف چیزی نیست که دولت بخواهد به آن علت ارز ترجیحی را حذف کند. اینکه عده‌ای بخواهند از واردات حمایت کنند باید به فکر مرغداری های داخل نیز باشید. فرض کنید کسی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن نهاده تامین می‌کند اگر ناگهان قیمت نهاده به این میزان افزایش پیدا کند، قیمت مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان خواهد رسید مگر ممکن است با این کار قیمت تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کند؟

نظر به سیاست دولت مبنی بر کنترل قیمت کالاهای اساسی، قیمت مصوب مرغ قطعه بندی و بسته‌بندی شده (۴ تکه) برای مصرف کنندگان اعلام شد.

بر این اساس، ران بدون پوست کمرگیری شده کیلویی ۴۱۷۰۰ تومان، سینه با استخوان بدون پوست ۵۰۴۶۵ تومان، کتف (بازو) ۳۱۸۰۰ تومان، بال ۴۰۲۵۰ تومان، گردن ۱۵۲۵۰ تومان، مخلوط ران و سینه بدون پوست ۴۷,۳۰۰ تومان و مخلوط بال و کتف ۳۵,۱۰۰ تومان نرخ گذاری شده است.

کلیه واحدهای صنفی و شرکت‌های قطعه‌بندی و بسته‌بندی مرغ از تاریخ ابلاغ، موظف به رعایت قیمت‌ها هستند.

همچنین رعایت کلیه الزامات بهداشتی سازمان دامپزشکی در قطعه بندی و بسته بندی همچون گذشته الزامی است.

در این راستا، مقتضی است انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی رعایت این قیمت‌ها را به کلیه واحدهای تحت پوشش انجمن ابلاغ کند.

به دنبال مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کارشناسان زیادی در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند که برخی از آنان موافق اجرای طرح و بسیاری نیز مخالف اجرای آن در شرایط کنونی هستند. موافقان اجرای طرح عنوان می‌کنند که ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد آور و رانت زا بوده و باید هر چه زودتر این سیاست اصلاح شود در مقابل مخالفان می‌گویند در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصاد و معیشت مردم این سیاست باید حفظ شود و دولت ابزارهای نظارتی خود را گسترش دهد.

در همین ارتباط در میزگردی با حضور ارسلان ظاهری بیرگانی، کارشناس اقتصاد راهبردی و سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران به بررسی حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، چالش‌ها و راهکارهای آن پرداختیم.

دیدگاه خود را ارسال کنید