سهام عدالت

واریزی جدید برای صاحبان سهام عدالت

در چند سال اخیر بحث پرداخت سود مجامع به یک معضل برای سهامداران تبدیل شده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

حجم ویدیو: 3.52M | مدت زمان ویدیو: 00:02:00 دانلود ویدیو
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

پرداخت سهام عدالت به این افراد آغاز شد. طبق قانون سهام عدالت این سهام به افراد کم درآمد پرداخت می شود. سهام عدالت از سود چندانی برخوردار نیست. سهام عدالت بیشتر مشمول سهام شرکت هایی با سوددهی متوسط یا کم می شود. جزئیات جدید پرداخت سهام عدالت را بخوانید.

 سهام عدالت

جزئیات جدید سهام عدالت

بر اساس اعلام سازمان بورس قرار است ظرف یکی دو روز آینده سودهای رسوب شده سهامداران پرداخت شود. به گفته کارشناسان این موضوع می‌تواند میزان اعتماد و گردش نقدینگی در بازار را افزایش دهد. اما سود رسوبی به کدام سهامداران می‌رسد؟

در چند سال اخیر بحث پرداخت سود مجامع به یک معضل برای سهامداران تبدیل شده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. در این مدت، برخی از شرکت‌ها زیر بار پرداخت سود از طریق سامانه سجام نرفته و پرداخت سود را به ارسال اطلاعات و یا مراجعه حضوری سهامداران به بانک‌ها منوط کرده‌اند.

برخی از سهامداران خردی که سود دریافتی آنها از مجامع گاهی حتی به ۱۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد، ترجیح می‌دهند از خیر این مبلغ بگذرند. در نهایت این سود در حساب شرکت باقی می‌ماند.

بر همین اساس سازمان بورس در ماه‌های اخیر شرکت‌ها را به پرداخت سود مجامع از طریق سامانه سجام ملزم کرد. حالا با نزدیک شدن به عید سعید فطر، قرار است سودهای رسوب شده سهامداران به حساب آنها واریز شود.

اما آیا سود سهام عدالت هم همزمان با سودهای رسوب‌شده پرداخت می‌شود؟ پرداخت سودهای رسوب شده ربطی به سود سهام عدالت ندارد و احتمالا تا چند ماه دیگر سود سهام عدالت پرداخت شود. بر این اساس در این دوره سودی برای دارندگان سهام عدالت واریز نمی‌شود.

سود‌های رسوب شده بورسی‌ها پرداخت می‌شود

در اطلاعیه نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: به منظور تسهیل امور سهامداری و در جهت رعایت کامل قوانین و مقررات از جمله ماده ۲۴۰ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت، این سازمان در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف سودهای سنوات قبل سهامداران اقدام کرده است.

بر اساس اطلاعیه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از طریق شرکت‌ها و استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران، امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران را از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه امسال مقارن با عید سعید فطر مقرر فراهم کند.

این مبلغ شامل تمامی سودهای مربوط به مجامع شرکت‌هایی است که سهامداران در آنها شرکت کرده، اما بنا به هر دلیلی موفق به دریافت آن نشده‌اند. بر این اساس، سهامداران باید منتظر دریافت سودهای رسوب شده خود باشند.

 اکبر حیدری گفت: مطابق قانون تمام افرادی که جز شش دهک پایینی جامعه باشند (از هر قشر و گروهی) مشمول دریافت سهام عدالت هستند؛  از جمله قشر بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری، کشوری و کارگران شاغل در کارگاه ها تولیدی و افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. در کل هر فردی که جز شش دهک درآمدی پایین جامعه است، مشمول دریافت سهام عدالت مطابق با قانون خواهد بود.

لازم به ذکر است مقدم بر همه جاماندگان سهام عدالت، افرادی هستند که در مرحله قبل شناسایی شده و ثبت نام نهایی نیز انجام داده‌اند اما به دلیل بی‌توجهی مدیریت وقت سازمان خصوصی‌سازی و لزوم مغایرت‌گیری (علی رغم انجام تکالیف) در حال حاضر در سامانه سهامدار شناخته نمی‌شوند. این افراد نزدیک به دو میلیون نفر تخمین زده می‌شوند.

او گفت: اصل و اساس عدالت باید در سهام عدالت رعایت شود. یعنی اگر کسی جز شش دهک پایین درآمدی جامعه است؛ باید ترتیباتی که دولت و مجلس طراحی می‌کند متناسب  با مشمولی که در مرحله قبلی سهام عدالت دریافت کرده  باشد. نمی شود به افرادی که در مرحله جدید سهام عدالت دریافت می کنند بگویم سهمتان را در جا تسویه کنید در حالی که برای دوره قبل علاوه بر تخفیفات، ده سال برای تسویه زمان داده شده بود.

بنابراین باید به همه افراد به طور یکسان و برابر با عدالت سهام اعطا شود اما نکته مهم تر در رابطه با دو میلیون نفر جامانده از مرحله قبل است که برای این افراد باید حتما شرایط و ارزش سهام اعطایی مطابق با شرایط دوره قبل باشد. 

به گفته او دو میلیون نفری که در دوره قبل شناسایی شدند به نسبت شناسایی سود شرکت‌ها، سهام به آن‌ها تخصیص داده شد  و اقساط آن را نیز دولت دریافت کرد، به همین دلیل این دو میلیون نفر در حال حاضر باید دقیقا معادل پرتفوی قبلی سهام عدالت، سهم دریافت کنند . نمی‌شود به افراد گفت شما تکلیف قانونی خود را انجام داده‌اید اما به دلایل مختلف از جمله ناهم‌خوانی نرم افزار و سیستم‌ها از لیست جامانده‌اید و اکنون باید مبلغی نیز برای دریافت حق خود بپردازید. حسابرسی ویژه و بررسی عملکرد سازمان خصوصی سازی قطعا ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد را پوشش خواهد داد، اما در کل باید اصل عدالت و برابری رعایت شود.

هفته گذشته بود که آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از ثبت نام مجدد جاماندگان سهام عدالت در خرداد داده بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید