رتبه بندی معلمان

افزایش حقوق معلمان بعد از رتبه بندی از این تاریخ

شش ماه از تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس می‌گذرد. اسفندماه سال گذشته نیز شورای نگهبان آن را تائید کرد. مدتی بعد هم ابراهیم رئیسی این قانون را برای اجرا به وزارتخانه آموزش‌وپرورش و سازمان‌های مربوط ابلاغ کرد.

افزایش حقوق معلمان بعد از رتبه بندی از این تاریخ
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

پس از گذشت حدود شش ماه هنوز تکلیف اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان مشخص نیست. حالا یک نماینده مجلس می‌گوید رتبه‌بندی شهریور ماه اجرا می‌شود.

شش ماه از تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس می‌گذرد. اسفندماه سال گذشته نیز شورای نگهبان آن را تائید کرد. مدتی بعد هم ابراهیم رئیسی این قانون را برای اجرا به وزارتخانه آموزش‌وپرورش و سازمان‌های مربوط ابلاغ کرد.

با این حال پس از کش‌وقوس‌های فراوان و وعده‌های مقامات، این قانون هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. در جدیدترین وعده حالا یک نماینده مجلس می‌گوید شهریورماه به فاز اجرایی می‌رسد.

حالا هم نوری، وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید طرح رتبه‌بندی معلمان دوشنبه هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح و بلافاصله وارد دولت می‌شود. (تسنیم)

رتبه‌بندی چه زمانی اجرا می‌شود؟

ولی‌الله بیاتی، نماینده تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس به فارس گفت: «در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان به طرح رتبه‌بندی معلمان اختصاص داده شده که از شهریورماه امسال پرداخت خواهد شد.»

اظهارات درباره بودجه اختصاصی برای اجرای این قانون اما کمی متناقض است. بر اساس گفته‌های وزیر آموزش‌وپرورش، ۶٨ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی معلمان اختصاص دادند. از این میزان ۳٨ هزار میلیارد تومان آن در سال جاری اختصاص پیدا می‌کند.

آنطور که وزیر یوسف نوری گفته ۸۵۰ هزار معلم مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شوند. البته پیش از این علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسون آموزش مجلس گفته بود ۷۳۰ هزار معلم مشمول این قانون می‌شوند.

حالا اما به گفته صادق ستاری فرد، سخنگوی وزارت آموزش همه معلمان از جمله نومعلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند. اما آنها که به عنوان نیروی اداری استخدام شده‌اند مشمول قانون نیستند. اگرچه در آیین‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش پیشنهاد شد که این گروه هم مشمول رتبه‌بندی شوند.

معیار رتبه‌بندی معلمان

بر اساس آیین‌نامه تدوین‌شده آموزش‌وپرورش، معیارهای عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، رفتار احترام‌آمیز با دانش‌آموزان و اولیا، تعهد سازمانی و… با ۳۰۰ امتیاز تأثیر بسزایی در افزایش رتبه معلمان دارد.

بعد از آن هم شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی با حداکثر ۷۵ امتیاز، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد با حداکثر امتیاز ۳۰، تألیف کتاب و مقاله با حداکثر امتیاز ۲۰ و… قرار می‌گیرد.

یکی از موانعی که برای اجرای قانون رتبه‌بندی اغلب روی آن تاکید می‌شد، نبود بودجه و منابع مالی بود. حالا باید دید آیا این مانع تا شهریورماه رفع می‌شود یا معلمان باید همچنان با وعده امروز و فردا سر کنند. بر اساس این قانون قرار است کف حقوق معلمان حدود هشت میلیون تومان و سایر معلمان نیز بیش از این دریفات کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید