اظهارات عجیب از سریال خوشنام

نقد های ضد و نقیض منتقدان سریال خوشنام| نظر عجیب یک شاعر در مورد سریال خوشنام

نقد های ضد و نقیض منتقدان سریال خوشنام| نظر عجیب یک شاعر در مورد سریال خوشنام
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

برداشت اخلاقی_دینی از یک سریال طنز اجتماعی

محمدمحسن بنی‌احمدی، شاعر و نویسنده ایرانی نگاهی مثبت به این سریال دارد و درباره آن نوشته است که: قُلْ یَا عِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلَى‌ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ‌ [سوره زمر آیه ۵۳ ]؛ بگو: «اى بندگان من که بر نفس خویش اسراف (و ستم) کرده ‌اید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه‌ گناهان را می‌بخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است»این آیه، تم و ماهیت اصلی سریال خوشنام است. سریالی در ژانر طنز و کمدی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ حرف‌هایی جدی و حتی گاهی تلخ.

 شروع داستان از خانواده‌ای است که به غیر از پسر خانواده، می‌توان گفت خانواده نرمالی هستند. خانواده‌ای متشکل از مادربزرگ، پسر، عروس و سه فرزند خانواده که یک پسر و دو دختر هستند. پسر خانواده جزو اشرار منطقه و محله است، ولی در  ادامه متوجه می‌شویم نسبت‌های این خانواده کمی متفاوت هستند یعنی فرزندان این خانواده در واقع فرزند نیستند، بلکه دو دختر عمه‌های شهرام، پسر خانواده هستند و بدین وسیله توانسته انسجام خانواده را رسانده و نشان دهد که بعد از وفات بزرگ خانواده، شیرازه خانواده از هم پاشیده نشده و آن‌ها با هم زیر یک سقف جمع شده‌اند و هوای همدیگر را دارند.

در ادامه شهرام عاشق می‌شود و برای وصال عشقش، باید شروطی را که پدر خانمش گذاشته را انجام دهد که بزرگ‌ترین این شروط، سر به راه شدن شهرام و حلالیت طلبیدن او از همه کسانی است که به آن‌ها آزار و اذیت رسانده است. همین شرط باعث می‌شود سریال خوشنام موقعیتی دراماتیک به خود بگیرد و آبستن اتفاق‌های غیرقابل پیشبی شود.

از نظر بنی‌احمدی: عشق و عاشقی دو طرفه که همراه با احترام و حجب و حیا است باعث تغییر در روند زندگی شهرام می شود ولی نه تغییر یک دفعه و باور ناپذیر بلکه تغییری را مشاهده می‌کنیم که ذره ذره در حال وقوع است، درست است که در برخی صحنه‌های این تغییرجلب توجه می‌کند و کاملا مصنوعی و ساختگی به چشم می‌آید، ولی باز هم بهتر از یک تغییر ۱۸۰ درجه‌ای و بی‌منطق است که ما بارها شاهد آن بوده‌ایم.

نکات حائز اهمیت در شخصیت شهرام را می‌توان این گونه برشمرد:او شخصیت با مرامی دارد و همچنین خانواده دوست هم می باشد البته با این که شرارت می‌کند به بحث ناموس معتقد و حساس است و مهم‌تر از همه اینکه او به اشتباهات گذشته خود باور داشته و اذعان دارد که اشتباه کرده و درصدد جبران گذشته برمی‌آید و این از شرایط قبول توبه است که با ظرافت به آن پرداخته شده است. در واقع روایت فیلم مربوط به درگیری شهرام و کسب حلالیت از کسانی است که آنها را آزار و اذیت کرده است و مشکلاتی که شهرام برای به دست آوردن حلالیت باید متحمل شود تا حلالیت از ته دل دیگران را به دست آورد و این نکته‌ای است که کاملا شرعی است و به درستی به آن اشاره شده است.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید