قیمت گندم| افزایش قیمت گندم

بحران کمبود گندم و افزایش قیمت گندم از ساال 2021 حدس زده می شد

با آغاز اپیدمی کرونا کمبود مواد غذایی و کالا اساسی در بازار جهانی گمانه زنی می شد.

بحران کمبود گندم و افزایش قیمت گندم از ساال 2021 حدس زده می شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

طبق گزارش بانک جهانی، بررسی وضعیت قیمت این محصول مهم که اصلی‌ترین غذای مردم در زمین است، نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ هر تن از این محصول ارزشی برابر با ۲۰۳.۹ دلار داشت، ولی در سال ۲۰۱۹ قیمت آن به ۲۱۱.۳ دلار رسید و در سال ۲۰۲۰ و در اوج بحران کرونا و چالش‌های ناشی از بسته بودن مرزها و نگرانی کشورها در مورد تأمین مواد غذایی مورد نیاز مردم، ارزش هر تن گندم در بازار جهانی به ۲۲۷.۷ دلار افزایش یافت.

در بررسی گزارش ها توسط بانک جهانی نشان می‌دهد، روند افزایش قیمت این محصول از فصل چهارم سال ۲۰۲۰ شروع شده است. در فصل چهارم سال قبل هر تن از این محصول ارزشی برابر با ۲۴۸.۱ دلار داشت که بالغ‌بر ۳۰ دلار بالاتر از فصل سوم همان سال بود. در فصل اول امسال نیز قیمت هر تن گندم به ۲۷۵.۲ دلار رسید و درنهایت متوسط قیمت در فصل دوم امسال برابر با ۲۷۱.۹ دلار بود.

بانک جهانی در گزارش خود پیش‌بینی کرد، وضعیت کنونی قیمت تا انتهای سال جاری باقی بماند. دلیل افزایش قیمت در این سال کاهش تولید در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت‌های ایجادشده برای کار بواسطه کرونا عنوان شده است. این گزارش، توضیح داده است: «بخش زیادی از محصولات کشاورزی در سال قبل به دلیل عدم دسترسی به نیروی کار در مزارع برداشت نشد. درنتیجه کاهش عرضه بستر را برای رشد قیمت در ماه‌های اخیر فراهم کرده است و به نظر می‌رسد این وضعیت تا انتهای امسال ادامه داشته باشد.»

 

دیدگاه خود را ارسال کنید