مطلوبیت آلودگی هوای تهران | کاهش آلودگی هوا در تهران

آلودگی هوای تهران ناچیز است | کاهش آلودگی هوای تهران

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز ( ۱۱ خرداد ماه) با وجود اینکه کیفیت هوای تهران در مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته اما میانگین این شاخص هم اکنون در شرایط «قابل قبول» است.

آلودگی هوای تهران ناچیز است | کاهش آلودگی هوای تهران
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

هوای تهران آلودگی را با خود به همراه دارد.هوای تهران در بیشتر اوقات سال آلوده است.هوای تهران سبب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها می‌شود.هوای تهران پاک نیست.هوای تهران ذراتی از گرد و غبار را در دل خود جا داده.

آلودگی بی سابقه هوا در تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استناد به اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گفت: هفته گذشته (31 اردیبهشت تا ششم خرداد ۱۴۰۱)، کیفیت هوای تهران دو روز در شرایط قابل قبول و چهار روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود، ضمن اینکه یک روز خطرناک نیز به ثبت رسید.آخرین بار که تهران رکورد آلودگی هوا را زد و در وضعیت قهوه ای قرار گرفت اما کمیته اضطرار زمانی که بخش زیادی از بچه دبستانی ها در مدرسه بودند اعلام کرد دبستانی ها تعطیل هستند . موضوعی که باعث تذکر سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل درصحن شورای شهر تهران شد . او اشاره کرد که افزایش میزان آلودگی هوا قابل پیش بینی بوده و امکان این که زودتر تهران تعطیل شود وجود داشت .درحالی که کیفیت هوای تهران ناسالم برای همه مردم تهران بود و در وضعیت قرمز قرار داشت تهران و تمام مدارس و اداراتش تعطیل شد .معاون استاندار تهران با توجه به لغو دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و پدیده مشهد که قرار بود امشب برگزار شود نیز گفت: در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا که روز گذشته برگزار شد تصمیم گرفته شد که برای چهارشنبه هرگونه فعالیت ورزشی در فضای باز برگزار نشود اما برای روز پنج‌شنبه برگزاری این مسابقه بلامانع است.

هوای تهران

متخصصان درباره آلودگی هوا چه می‌گویند؟

دکتر مژگان صفری،فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی اعلام کرد: هر فردی چه سالم باشد چه بیمار اگر در معرض آلودگی هوا قرار گیرد، آسیب می‌بیند به طوریکه از هر 10 نفر، 9 نفر آسیب می‌بینند. با اشاره به اینکه آلودگی هوا وجود ذرات اضافی در هواست که می تواند فیزیکی، شیمیایی و یا طبیعی باشد که به انسان، حیوان، طبیعت و ... آسیب می زند، تصریح کرد: افراد با بیماری های تنفسی، قلبی و عروقی، کودکان و زنان باردار در روزهای آلوده در معرض آسیب هستند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوایی بر روی سیستم های مختلفی از بدن مانند سیستم تنفسی و حتی عصبی تاثیر می گذارد، ادامه داد: هر فردی چه سالم باشد چه بیمار، از آلودگی هوا آسیب می بیند به طوریکه از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر ممکن است دچار آسیب شوند، منتها بیماران تنفسی قطعاً بیشتر آسیب می‌بینند.

صفری اظهار کرد: اگر افراد سالم به ویژه کودکان در معرض آلودگی هوا قرار گیرند دچار عفونت تنفسی حاد می شوند و اگر از قبل مشکل داشته باشند، مثلا آسمی ها چه کودک باشند چه بزرگسال در معرض آلودگی هوا دچار حمله آسمی می‌شوند.وی با بیان اینکه معمولاً آلودگی بیماری افراد بیمار را تشدید می کند، افزود: افرادی سیگاری که دچار بیمار مزمن انسدادی ریه(COPD) هستند، در روزهای آلوده بیماریشان تشدید می‌شود.او افزود: آسیب پذیری کودکان در زمان آلودگی به این علت است که آنها مجاری هوایی کوچکتری داشته و سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و زودتر دچار التهاب و آلودگی های عفونی می‌شوند.

وی به راهکارهای فردی و عمومی برای جلوگیری از عوارض آلودگی ها اشاره کرد و گفت: باید تعداد پارک ها و درختان افزایش یابد، ماشین ها اصلاح شوند، ماشین های دودزا استفاده نشود، اجازه ندهند ماشین های قدیمی و آسیب دیده تردد کنند در ضمن استفاده از فیلترهای هِپا در مناطق آلوده نیز موثر است.دکتر صفری با تأکید بر اینکه آلودگی هوا خود ایجاد بیماری مزمن انسداد ریه(COPD) می کند، اعلام کرد: متأسفانه آماری ارائه شده که آلودگی های هوا باعث ایجاد سرطان ریه می شود.

هوای تهران

بهبود هوای تهران

با تقویت ناپایداری جوی و افزایش تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها تسهیل خواهد شد، اگرچه احتمال تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن در برخی ساعات بعدازظهر می‌تواند کاهش کیفیت هوا را به‌ دنبال داشته باشد. تداوم وزش باد مؤثر تا اواخر وقت چهارشنبه سبب کاهش غلظت ذرات معلق می‌شود و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت قابل‌ قبول قرار می‌گیرد.کاهش تندی باد تا صبح روز پنجشنبه (12 خرداد ماه) پراکندگی آلاینده‌ها را محدود می‌کند و آغاز تردد خودروها منجر به افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد خواهد شد.افزایش تدریجی تندی باد در طول روز، شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را فراهم می‌کند، با این‌حال با افزایش دما در ساعات بعدازظهر، تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق دور از انتظار نیست همچنین با وزش باد مؤثر و گاهی نسبتاً شدید تا ساعات پایانی پنجشنبه، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده‌ قابل‌قبول قرار خواهد گرفت.

در 24 ساعت گذشته نیز شاخص هوای پایتخت روی عدد 76 و در بازه قابل قبول قرار داشت.بر اساس این گزارش پایتخت از ابتدای سال تاکنون 47 روز هوای قابل قبول،3 روز هوای ناسالم (برای تمام افراد)،17 روز هوای ناسالم (گروه‌های حساس)، دو روز هوای خطرناک و دو روز هوای پاک داشته است.این در حالی است که پایتخت‌نشینان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو روز هوای پاک، 65 روز هوای قابل قبول و چهار روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده بودند.

دیدگاه خود را ارسال کنید