سهام عدالت | لیست دریافت کنندگان سهام عالت | سهام عدالت 1401

خبر مهم برای جاماندگان سود سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت نگران نباشند

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از آغاز مرحله سوم فرایند پرداخت سود به جاماندگان سود سهام عدالت خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

سهام عدالت تا کنون 2 مرحله پرداخت شده است. سود سهام عدالت برای جاماندگان واریز خواهد شد. سهام عدالت 98 و 99 هنوز برای برخی ثبت نام کنندگان پرداخت نشده است. سهام عدالت از سود زیادی برخوردار نیست. آخرین خبر از نحوه دریافت سود جاماندگان سهام عدالت را در ادامه بخوانید. 

جاماندگان سهام عدالت

امکان واریز سود سهام عدالت برای برخی ممکن نیست

 حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شبای معتبر بانکی روبرو هستند و شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آن‌ها واریز نشود.

حسنلو درباره سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، گفت: این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات با بیان اینکه سهامداران عدالت نگران سود سال‌های گذشته خود نباشند، تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال در چندین نوبت، واریز سود سهامداران عدالت را در دستور کار خود قرار داده است اما امیدواریم این سهامداران هر چه سریع‌تر مشکل شماره شبا معتبر بانکی خود را حل کنند تا این شرکت بتواند سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آن‌ها را تا اواسط تیر امسال پرداخت کند.

اطلاعات مهم برای جاماندگان سهام عدالت

بعد از آزادسازی سهام عدالت، تعیین تکلیف جاماندگان این سهام مورد پیگیری جدی مسوولان قرار گرفت و طی دو سال گذشته وعده‌های زیادی در راستای زمان اجرایی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام اعلام شده بود.

برگزاری منظم جلسات ۲ وزارتخانه برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بود که رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره جاماندگان سهام عدالت اعلام کرد: بند«الف» قانون بودجه، دولت را مکلف کرده تا به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام عدالت تعلق بگیرد.

حسین قربان زاده ادامه داد: قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سازوکاری را پیش‌بینی کرده که وزارت اقتصاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری هم افرادی که دارای شرایط دریافت سهام عدالت هستند، تعیین شوند و اصرار ما این است تا ضمن برگزاری جلسات تا پایان خردادماه مشخص شود که چه برنامه‌ای برای جاماندگان سهام عدالت در دستور کار است.

وی اظهار کرد: ابتدا قرار بود مبنای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان پرداخت سهام عدالت به ۲ دهک اول و ۴ دهک دیگر باشد.

آغاز تخصیص سهام عدالت به جاماندگان از تیر ماه

به دنبال اعلام چنین خبری و نیز تداوم پیگیری‌ها برای سرعت بخشی به تخصیص سهام جاماندگان سهام عدالت، دقایقی قبل حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی از تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: بعد از پیگیری‌های انجام شده برای تشخیص واجدان سهام عدالت، مشخص شد که یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۵ نفر از کمیته امداد و ۲ میلیون و ۲۵ هزار و ۸۲۵ نفر از سازمان بهزیستی جزو واجدان دریافت سهام عدالت هستند که تاکنون از دریافت این سهام غافل مانده‌اند.

وی ادامه داد: در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.قربان زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان سهام به این افراد تعلق می گیرد، اظهار داشت: تاکنون این مساله نهایی نشده و تصمیم گیری در مورد این موضوع نیازمند چندین هفته زمان است تا مشخص شود که سهام از چه منابعی به این افراد اختصاص یابد.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: در مرحله بعد برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما در ۲ دهک اول قرار دارند و مستحق دریافت این سهام هستند، اقدام به تخصیص سهام عدالت می کنیم.

وی گفت: از تیر ماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت به این افراد آغاز می شود.

جزئیات جدید سهام عدالت

اکبر حیدری گفت: مطابق قانون تمام افرادی که جز شش دهک پایینی جامعه باشند (از هر قشر و گروهی) مشمول دریافت سهام عدالت هستند؛  از جمله قشر بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری، کشوری و کارگران شاغل در کارگاه ها تولیدی و افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. در کل هر فردی که جز شش دهک درآمدی پایین جامعه است، مشمول دریافت سهام عدالت مطابق با قانون خواهد بود.

لازم به ذکر است مقدم بر همه جاماندگان سهام عدالت، افرادی هستند که در مرحله قبل شناسایی شده و ثبت نام نهایی نیز انجام داده‌اند اما به دلیل بی‌توجهی مدیریت وقت سازمان خصوصی‌سازی و لزوم مغایرت‌گیری (علی رغم انجام تکالیف) در حال حاضر در سامانه سهامدار شناخته نمی‌شوند. این افراد نزدیک به دو میلیون نفر تخمین زده می‌شوند.

او گفت: اصل و اساس عدالت باید در سهام عدالت رعایت شود. یعنی اگر کسی جز شش دهک پایین درآمدی جامعه است؛ باید ترتیباتی که دولت و مجلس طراحی می‌کند متناسب  با مشمولی که در مرحله قبلی سهام عدالت دریافت کرده  باشد. نمی شود به افرادی که در مرحله جدید سهام عدالت دریافت می کنند بگویم سهمتان را در جا تسویه کنید در حالی که برای دوره قبل علاوه بر تخفیفات، ده سال برای تسویه زمان داده شده بود.

بنابراین باید به همه افراد به طور یکسان و برابر با عدالت سهام اعطا شود اما نکته مهم تر در رابطه با دو میلیون نفر جامانده از مرحله قبل است که برای این افراد باید حتما شرایط و ارزش سهام اعطایی مطابق با شرایط دوره قبل باشد. 

به گفته او دو میلیون نفری که در دوره قبل شناسایی شدند به نسبت شناسایی سود شرکت‌ها، سهام به آن‌ها تخصیص داده شد  و اقساط آن را نیز دولت دریافت کرد، به همین دلیل این دو میلیون نفر در حال حاضر باید دقیقا معادل پرتفوی قبلی سهام عدالت، سهم دریافت کنند . نمی‌شود به افراد گفت شما تکلیف قانونی خود را انجام داده‌اید اما به دلایل مختلف از جمله ناهم‌خوانی نرم افزار و سیستم‌ها از لیست جامانده‌اید و اکنون باید مبلغی نیز برای دریافت حق خود بپردازید. حسابرسی ویژه و بررسی عملکرد سازمان خصوصی سازی قطعا ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد را پوشش خواهد داد، اما در کل باید اصل عدالت و برابری رعایت شود.

هفته گذشته بود که آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از ثبت نام مجدد جاماندگان سهام عدالت در خرداد داده بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید