سود سهام عدالت|جاماندگان دریافت سود سهام عدالت اعتراض کنند| سود نیم میلیونی در حساب این سهامداران

جاماندگان دریافت سود سهام عدالت اعتراض کنند | سود نیم میلیونی در حساب این سهامداران

سود سهام عدالت مشمولانی که به تازگی در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند، اما سود خود را دریافت نکرده‌اند، در پایان ماه ثبت‌نام واریز خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

سود سهام عدالت واریز شد. سود سهام عدالت مبلغ چندانی ندارد. سود سهام عدالت هر سال یکبار واریز می شود. سود سهام عدالت مطابق با بیلان مالی شرکت ها پرداخت می شود. جزئیات جدید جاماندگان سود سهام عدالت را بخوانید.

سود سهام عدالت

جزئیات جدید واریز سود سهام عدالت

طی دو سال گذشته به‌دنبال افزایش ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه اعتراضات گسترده‌ای از سوی سهامداران برای دریافت سودهای محقق شده شرکت‌ها (سود نقدی) در صف‌های طولانی بانک‌ها ایجاد شد که این امر مسئولان را بر آن داشت تا هر چه سریع‌تر تصمیمات لازم را برای رفع این معضل سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه اتخاذ کنند.با توجه به اقدامات انجام شده از سوی مسئولان مربوطه، در نخستین روزهای فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بود که «محسن انصاری مهیاری»، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعلام کرد: همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع‌عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند.

انجام این پیگیری‌ها تا جایی پیش رفت که مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای از نهایی شدن زمان پرداخت سودهای رسوب شده سهامداران خبر داد و اعلام کرد: از چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت) مقارن با روز عید سعید فطر، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از طریق شرکت‌ها و استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران، امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران را فراهم کند.

در ادامه این اطلاعیه آمده بود: بر این اساس همه ناشرانی که سود سنوات گذشته سهامداران را به دلایل مختلف از جمله عدم اعلام شماره حساب سهامدار، عدم مراجعه سهامدار به بانک، سجامی نبودن و سایر موارد پرداخت نکردند، باید از تاریخ اعلام شده فوق با هماهنگی سمات نسبت به پرداخت سود سنوات گذشته سهامداران اقدام کنند و نتیجه اقدامات را در سامانه کدال منتشر کنند.

اجرای این اقدام طبق وعده‌های داده شده از سوی مسئولان در زمان مقرر به مرحله اجرا رسید و به گفته مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تا هفته پایانی اردیبهشت‌ماه مطالبات سنواتی هفت شرکت از طریق سمات به حساب ۳۶۹ هزار سهامدار واریز شد.

سود ۲۷ شرکت از طریق سامانه سجام واریز شد

همچنین بر اساس پیگیری‌های انجام شده در زمینه الزام شرکت‌ها برای واریز سود شرکت از طریق سجام به حساب سهامداران، آماری در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفته که بر اساس آن از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان روز دوم خردادماه، بیش از ۶۴ هزار میلیارد ریال سود سهام ۲۷ شرکت بورسی به حساب بالغ بر چهار میلیون و ۶۰۰ هزار سهامدار واریز شد.

بر‌اساس اطلاعات منتشر شده، شرکت‌های لیزینگ پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان کیش، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، سیمان شمال، صنایع کشاورزی و کود زنجان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، نئوپان ۲۲ بهمن، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، پلیمر آریاساسول، سیمان مازندران، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سیمان شرق، مجتمع سیمان غرب آسیا، عمران و توسعه شاهد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس، مدیریت انرژی امید تابان هور، قند نیشابور، سرمایه‌گذاری خوارزمی، گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، سرمایه‌گذاری سپه، سرمایه‌گذاری بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، تکادو، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و معدنی دماوند ۲۷ ناشری بودند که سود سهام آنها از طریق سامانه سجام واریز شده است.

دومین مرحله واریز سود سهام عدالت

۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری نیز، دومین مرحله پرداخت سود به حساب جاماندگان از دریافت سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آغاز شد. بنابر آخرین آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی (سمات)، بیش از ۲ میلیون سهامدار عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر بانکی، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکرده‌ بودند که فرآیند پرداخت سود برای این دسته از افراد، ۳۱ اردیبهشت ماه شروع شد.

لازم به ذکر است که سود سهام عدالت مشمولانی که به تازگی در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند، اما سود خود را دریافت نکرده‌اند، در پایان ماه ثبت‌نام واریز خواهد شد.

سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.

اشخاص می‌توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir به صورت حضوری و غیرحضوری، ثبت‌نام خود را در این سامانه انجام دهند.

مبلغ سود سهام عدالت

بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، مشمولانی که سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت دارند، ۵۷۵هزار تومان و سهامداران عدالتی که سبد یک میلیون تومانی دارند، یک میلیون و ۸۰هزار تومان سود دریافت کرده‌اند.

آخرین وضعیت پرداخت سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت

نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از ۴۹ شرکت حاضر در این سبد، ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی بوده و ۱۳ شرکت نیز غیربورسی هستند.

۴ خردادماه ۱۴۰۱، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است، از واریز این سود به حساب سهامداران در آینده نزدیک خبر داد.

بنابر اعلام پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است که در آینده نزدیک به حساب سهامداران واریز خواهد. البته ارزش این سود، بسیار کمتر از واریزی‌های قبلی است.

دیدگاه خود را ارسال کنید