بورس | شاخص بورس

شاخص بورس قرمزپوش شد

شاخص بورس در یک ساعت نخست معاملات امروز با افت 7 هزار واحدی به 1.566.606.18 واحد رسید.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

شاخص بورس برای سرمایه‌گذاران این بازار اهمیت دارد.شاخص بورس روندی نزولی را طی می‌کند.شاخص بورس امروز با افت 7 هزار واحدی همراه بود.شاخص بورس به عنوان معیاری برای وضعیت بازار در نظر گرفته می‌شود.شاخص بورس این روزها برای متقاضیان سهام امید چندانی ایجاد نمی‌کند.

اخبار بورس

شاخص بورس چیست؟

در چند سال اخیر مردم ایران بیش از پیش با مفهوم بورس آشنا شده‌اند و بسیاری به سرمایه‌گذاری در آن روی آورده‌اند. اما برخی از این سرمایه‌گذاران حتی به درستی نمی‌دانند که شاخص بورس چیست؟ به همین دلیل، آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم کاربردی در بورس اهمیت بیشتری پیدا کرده است. شاخص بورس یکی از همین مفاهیم به شمار می‌آید که داشتن شناخت و درک درست از آن، لازمه رشد و سودآوری است.

شاخص‌های متعددی در بورس وجود دارند که هر یک از آن‌ها با بررسی بازار بورس از زاویه‌ای متفاوت، به پیش‌بینی وضعیت بازار و قیمت سهام توسط سهامداران کمک می‌کنند. به این ترتیب، تمام سهامداران برای معامله در بازار نیاز دارند که ابتدا به بررسی قیمت سهام و روند احتمالی شاخص‌ها بپردازند و بعد تصمیم به خرید و فروش یا نگه داشتن اوراق بهادار خود کنند. 

شاخص در واقع معیاری است که بر اساس آن می‌توان چیزی را اندازه‌گیری کرد. به عنوان مثال، شاخص کیفیت هوا (AQI)، شاخصی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می‌رود و بر اساس آن می‌توان تمیز یا آلوده بودن هوا را تشخیص داد. در این شاخص، غلظت چند آلاینده اصلی (مانند مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد و …) سنجیده می‌شود و با توجه به آن‌ها، کیفیت هوا مشخص می‌شود.

در بورس نیز شاخص های متعددی تعریف شده است که هر کدام از آن‌ها، از منظر خود وضعیت بازار بورس را توصیف می‌کنند. عدد مربوط به هر یک از شاخص های بورس نیز بر اساس فرمول مربوط به خود تعیین می‌شود.

شاخص کل، بیانگر سطح عمومی قیمت‌ها و سود نقدی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است و نشان‌دهنده میانگین بازده سرمایه‌گذاران در بورس است. در شاخص کل هم‌وزن، وزن همه شرکت‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شود و به عبارت دیگر، شرکت‌ها با ارزش‌های مختلف، تأثیر یکسانی بر این شاخص دارند.

سرمایه‌گذاران برای رسیدن به درک درست‌تری از وضعیت کل بازار سرمایه، باید شاخص کل هم وزن را به صورت همزمان با شاخص کل بررسی کنند. چرا که در شاخص کل هم وزن، ضعف شاخص کل مبنی بر تأثیرگذاری اندازه شرکت بر شاخص، از بین رفته است.

شرکت‌های بورسی با توجه به پارامترهایی مانند میزان سرمایه شرکت، تعداد سهامداران، وضعیت سودآوری، تعداد سهام شناور آزاد و … به دو بازار اول و دوم تفکیک شده‌اند. شرکت‌های بورسی که ساختار مالی قوی‌تری دارند، در بازار اول و سایر شرکت‌ها، در بازار دوم قرار می‌گیرند. اگر تمایل دارید که در شرکت‌های بازار دوم سرمایه‌ گذاری کنید، می‌توانید با بررسی شاخص این بازار، تصمیمات بهتری اخذ کنید.

همانطور که اشاره شد، تفاوت شاخص کل و شاخص کل هم وزن در وزن شرکت‌ها در محاسبه شاخص است. در شاخص کل هم وزن، همه شرکت‌هایی که در محاسبه شاخص در نظر گرفته می‌شوند، چه کوچک و چه بزرگ، تاثیر یکسانی بر شاخص دارند. اما در شاخص کل، هر چه شرکت بزرگتر باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

شاخص بورس

بررسی انواع شاخص بورس

شاخص های بورس از جمله مواردی است که همواره مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه و یا حتی عموم مردم جامعه قرار می‌گیرد. هر شاخص، اطلاعات و کارکرد خاص خود را دارد. فعالین بازار سرمایه با بررسی شاخص ها و مقایسه آن ها، یک شمای کلی از وضعیت کنونی بازار به دست آورده و می‌توانند با بررسی وضعیت فعلی و گذشته شاخص، روند آینده آن را پیش‌بینی کنند.

هر یک از معامله‌گران بازار سرمایه با استفاده از روش و منطق مربوط به خود فعالیت می‌کنند. در حالت کلی برخی با استفاده از تحلیل بنیادی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند، برخی با استفاده از تحلیل تکنیکال، برخی با اتکا به تابلوخوانی و بررسی پارامترهای تابلوی یک سهم و از همه اصولی تر برخی با استفاده از ترکیب این روش‌ها. فعالین بازار سرمایه در هر گروهی از موارد فوق هم که قرار بگیرند، برای مقایسه وضعیت کلی بازار سرمایه با گذشته و پیش‌بینی وضعیت آینده بازار، از شاخص ها استفاده می‌کنند. این شاخص ها هستند که به معامله‌گر کمک می‌کنند ضمن درک وضعیت کنونی، با دید کلی و بازتر در بازار فعالیت کنند.

عملیات بازارگردانی بر تازه وارد بورس تهران

انواع شاخص بورس پرکاربرد کدام‌ هستند؟

شاخص های بورس در یک تقسیم‌بندی اولیه در دو گروه شاخص اصلی و شاخص صنایع قرار می‌گیرند. در صفحه اول سایت TSETMC.com که به عنوان مرجع اصلی تابلوخوانی در نظر گرفته می‌شود، اطلاعات مربوط به شاخص های منتخب ارائه شده است. با انتخاب هر شاخص، جزئیات مربوط به آن نیز نمایش داده می شود. تصویر زیر، نمایی از بخش شاخص های منتخب این سایت را نشان می‌دهد.

شاخص کل یا شاخص قیمت و بازده نقدی که به اختصار TEDPIX نامیده می‌شود (TEDPIX سرواژه Tehran Exchange Dividend and Price Index است)، پرکاربردترین شاخص بین فعالین بازار سرمایه است و همان شاخصی است که در رسانه‌ها بررسی شده و از آن به عنوان شاخص بورس یاد می‌شود. این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت‌ها و سود نقدی سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است و نشان‌دهنده میانگین بازده سرمایه‌گذاران در بورس است.

ارزش هر شرکت، وزن آن شرکت در محاسبه شاخص کل است؛ به عبارت دیگر، هر چه شرکتی بزرگ‌تر باشد و سرمایه بیشتری داشته باشد، تأثیر بیشتری بر شاخص دارد. به همین خاطر ممکن است در یک روز بیشتر سهم‌های بازار سرمایه منفی باشند، اما چند سهم بزرگ مثبت باشد و همین موضوع باعث مثبت شدن  شاخص کل هم می شود.

 از طرفی، همان‌طور که اشاره شد، این شاخص نشان‌دهنده میانگین بازده سرمایه‌گذاران در بورس است و افزایش شاخص کل طی یک بازه زمانی، به معنای سودآوری همه شرکت‌ها نیست؛ بلکه ممکن است قیمت سهام برخی از شرکت‌ها در این بازه کاهش داشته باشند. برعکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیافتد. یعنی شاخص کل طی یک بازه زمانی کاهش یافته باشد، اما قیمت سهام برخی از شرکت‌ها افزایش داشته باشد.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید