حقوق بازنشستگان | اخبار حقوق بازنشستگان | خبر جنجالی درباره افزایش حقوق بازنشستگان | بازنشستگان بخوانند

خبر جنجالی درباره افزایش حقوق بازنشستگان | بازنشستگان بخوانند

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نتیجه نشست کارشناسی هیئت تطبیق مقررات درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی فردا اعلام می‌شود.

خبر جنجالی درباره افزایش حقوق بازنشستگان | بازنشستگان بخوانند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان با اما و اگرهای فراوانی همراه بوده است.حقوق بازنشستگان قرار است افزایش یابد.حقوق بازنشستگان برای این افراد بسیار مهم است.حقوق بازنشستگان از سوی دولت تعیین می‌شود.حقوق بازنشستگان در مجلس موردبحث قرار می‌گیرد.

حقوق بازنشستگان

جزئیات حقوق بازنشستگان

ولی اسماعیلی با اشاره به نشستِ روزگذشتهء هیئت تطبیق مقررات دولت با قوانین درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: در این نشست که پیرو مباحثی درباره مصوبه هیئت دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و نظر کمیسیون اجتماعی مبنی‌بر مغایرت این مصوبه با ماده 96 قانون تأمین اجتماعی، برگزار شد؛ حقوقدانان، مخالف این مغایرت بودند و تصریح کردند طبق این مصوبه دولت باید این افزایش حقوق را تصویب کند.
به گفته اسماعیلی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس که مخالف دیدگاه حقوقدانان حاضر در جلسه بودند استدلال می‌کردند طبق اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی که یک موسسه عمومی غیردولتی است، دولت حق دخالت در امور اداری و منابع این سازمان را ندارد و براساس ماده 96 قانون تأمین اجتماعی باید میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی متناسب با افزایش هزینه زندگی و تورم سالانه درنظر گرفته می‌شد درحالی که مصوبه هیئت دولت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را تنها 10 درصد افزایش داده که این افزایش با ماده 96 قانون تأمین اجتماعی و مصوبه هیئت امنا و هیئت مدیره تأمین اجتماعی مغایرت دارد و همچنین دخالت دولت در کاستن از افزایش سایر سطوح از 38 به 10 درصد، نادرست و بلاوجه است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه موضوع پرداخت‌های بیمه افراد و اختلاف نظر درباره مغایرت آن با اصول 46 و 47 قانون اساسی و حقوق مالکیت را دیگر موضوع چالشی این نشست دانست.
این نشست به ریاست محسن اسماعیلی و با حضور رئیس و اعضای هیئت تطبیق مقررات، رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و نمایندگان کانون‌های بازنشستگان و حقوقدانان و کارشناسان برگزار شد. پیش از این نیز یک دور نشست کارشناسی دراین باره برگزار شده بود.

جلسه صبح دیروز به رایزی محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکل‌های صنفی بازنشسته اختصاص داشت. این جلسه پیش از ظهر امروز بدون نتیجه مشخصی خاتمه یافت.

علی دهقانکیا، مسئول کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شهرستان تهران و از حاضران در این جلسه به تجارت نیوز گفت: زاهدی وفا به صراحت گفت که در مقام سرپرست نمی‌تواند به صورت قطعی حرفی بزند. با وجود این، او قول داد تا تلاش خود را برای جلب رضایت کارگران بازنشسته انجام دهد.

وی افزود: به همین دلیل نمی‌توان راجع به موضوعات مطرح شده در این جلسه به تفصیل صحبت کرد. فقط می‌توان گفت که بازنشستگان تامین اجتماعی برخواست قبلی خود یعنی افزایش 38 درصدی مستمری سایر سطوح و مخالفت با هرگونه بسته جبرانی حمایتی اصرار دارند.

از سوی دیگر قرار است برای بعد از ظهر امروز جلسه مهم دیگری در رابطه با افزایش بحث‌برانگیز حقوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی برگزار شود.

این جلسه میان اعضای هیات دولت و هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین برگزار می‌شود. به احتمال زیاد برخی از اعضای تشکل‌های صنفی بازنشسته هم در آن حضور دارند.

صادقی ادامه داد: تا به این لحظه سازمان تامین اجتماعی تنها مشغول واریز مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌های خردادماه است. این در حالی است که طبق برآورد خود کارشناسان تامین اجتماعی، افزایش 38 درصدی مستمری‌ها هیچ بار مالی را متوجه سازمان نمی‌کند.

وی افزود: چنانچه مجلس به این نتیجه برسد که دولت در افزایش مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی مرتکب تخلف و قصور شده است، مصوبه افزایش مستمری ابطال و هیات دولت ملزم به رعایت قانون می‌شود.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره این خبر به تجارت‌نیوز گفت: به احتمال زیاد در این جلسه علاوه بر مسئولان وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی، معاون اول رئیس جمهور نیز حضور خواهد داشت.

وی افزود: تا به این لحظه که دولت از موضع خود در قبال افزایش 10 درصدی مستمری کارگران بازنشسته عقب نشینی کرده است. سازمان تامین اجتماعی هم از ادامه این وضعیت راضی است. برای همین همه چیز به نظر نمایندگان مجلس بستگی دارد.

عیدی بازنشستگان

جلسات پیرامون حقوق بازنشستگان

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز ( شنبه) هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس گفت: جلسه امروز با دستور کار بررسی مصوبه هیأت دولت درباره افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه نظرات اعضا اخذ شد اما بنا شد تا جمع‌بندی در این باره در جلسه بعدی هیأت که در هفته جاری برگزار خواهد شد، انجام شود.

ولی اسماعیلی در تشریح جزئیات نشست دیروز هیئت تطبیق مقررات دولت با قوانین (شنبه، 28 خرداد ماه) پیرامون مصوبه هیئت دولت درباره افزایش بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: این نشست پیرو مباحثی که در مورد مصوبه هیئت دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مطرح شده بود و کمیسیون اجتماعی آن را مغایر با ماده 96 قانون تأمین اجتماعی دانسته بود، برگزار شد، ضمن اینکه هفته گذشته نیز نشست هیئت تطبیق مقررات جهت بررسی این مصوبه برگزار شده بود و امروز نشست کارشناسی این هیئت برگزار شد.

عضو هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس اظهار داشت: مصوبه هیأت دولت درباره افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان برخلاف قانون است و باید این افزایش همانند حقوق کارگران باشد.

اسماعیلی یادآور شد: اما اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هم بر این مهم تأکید دارند که هم طبق اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی که آن را یک مؤسسه عمومی غیردولتی می‌دانیم، دولت حق دخالت در امور اداری و منابع این سازمان را ندارد، همچنین براساس ماده 96 قانون تأمین اجتماعی که در آن تصریح شده است، افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باید مطابق با افزایش هزینه زندگی آن‌ها و متناسب با تورم سالانه صورت گیرد و این در حالی است که در مصوبه هیئت دولت حقوق این قشر تنها 10 درصد افزایش یافته است که مغایر با ماده 96 قانون تأمین اجتماعی و مصوبه هیئت امنا و هیئت مدیره تأمین اجتماعی است که مصوب کرده بودند سایر سطوح 38 درصد افزایش داشته باشند، اما دولت در این مصوبه دخالت کرده و آن را به 10 درصد کاهش داده است.

وی با اشاره به یکی دیگر از موارد مورد تأکید کمیسیون اجتماعی که در این نشست مطرح شده است، افزود: با توجه به اینکه در این مصوبه به مالکیت فرد و پرداختی‌های حق بیمه اشاره شده است، با اصول 46 و 47 قانون اساسی مغایرت داشته و نقض آشکار حقوق مالکیت در پرداخت‌های بیمه افرادی است که حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: ما معتقدیم با توجه به اینکه به حق، پرداخت افراد اشاره شده و سازمان تأمین اجتماعی براساس منابع و مصارف اداره می‌شود، دولت حق دخالت در افزایش یا کاهش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را نداشته است؛ از سوی دیگر در بودجه سنواتی هیچگونه اشاره، اعتبارات و تکلیفی برای سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه دیده نمی‌شود، بنابراین مواردی که در مصوبه هیئت دولت به آن اشاره شده، مثل جزء (4) بند (الف) فصل (12) قانون بودجه سال 1401 هیچگونه ارتباطی با سازمان تأمین اجتماعی ندارد و تنها مرتبط با بازنشستگان نیروهای مسلح و سازمان صندوق بازنشستگی کشوری است.

دیدگاه خود را ارسال کنید