کالا برگ |زمان توزیع کالا برگ اعلام شد | کالابرگ لبنیات توزیع می شود

زمان توزیع کالا برگ اعلام شد | کالابرگ لبنیات توزیع می شود

دولت بر پیش بینی سهمیه لبنیات در کالابرگ الکترونیک خانواده ها تاکید دارد اما کارشناسان نگران خطرات اجرایی نشدن این وعده یا متناسب نبودن میزان آن با نیاز غذایی خانوار هستند

زمان توزیع کالا برگ اعلام شد | کالابرگ لبنیات توزیع می شود
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

کالابرگ به زودی توزیع می شود. کالا برگ جایگزین یارانه نقدی می شود. کالا برگ برای لبنیات توزیع خواهد شد. شرایط دریافت کالابرگ اعلام شد. جزئیات جدید دریافت کالا برگ را بخوانید.

کالا برگ

جزئیات جدید دریافت کالا برگ

سرانه فعلی مصرف لبنیات در کشور ما سالانه 50 تا 70 کیلوگرم برای هر فرد، یعنی چیزی حدود نصف میانگین سرانه جهان است و پیش بینی می شود در صورت غفلت از آن در کالابرگ های الکترونیک، پایین تر از این هم خواهد آمد و تبعاتش دامن گیر نظام سلامت و بهداشت و درمان خواهد شد.

درباره کالابرگ الکترونیکی آخر تیرماه تصمیم گرفته می‌شود.

وزیر اقتصاد:شهریور ماه ۱۴۰۰ تورم ۵۹ درصد بود اما امروز این عدد به ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰، ۴.۶ بود که نسبت به سال ۹۹ رشد خوبی داشته است و نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰، وضعیت مطلوب تری نسبت به سال ۹۹ داشت.

سیاست مهار تورم همچنان از اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت قرار دارد و با تلاش دستگاه‌های اقتصادی دولت این اقدامات در حال انجام است.

درباره کالابرگ الکترونیکی آخر تیرماه تصمیم گرفته می‌شود.

خاندوزی هم‌چنین درباره تصمیم دولت برای بازتوزیع یارانه‌ها و زمان تکمیل کالابرگ الکترونیکی، گفت: در سیاست عادلانه کردن یارانه‌ها و ارز ترجیحی، دو ماه اول که پرداخت نقدی صورت گرفت نیاز به زمان داشتیم تا زیرساخت‌های فنی را آماده کرده و حکم بودجه 1401 را اجرا کنیم؛ با این پیگیری‌ها برای فراهم کردن زیرساخت برای کل کشور فراهم شود و امیدوارم تا پایان تیرماه زیرساخت‌ها آماده بشود و بعد از آن، همانطور که در موضوع آرد و نان این مسیر را می‌رویم، این مسأله در حوزه کالاهای اساسی شیوه متفاوتی دارد و پایان تیر ماه میزان پیشرفت را به آقای رییس‌جمهور اعلام خواهیم کرد و آن زمان توضیحات کافی داده خواهد شد.

وعده دولت؛ قرار گرفتن لبنیات در کالابرگ

آن طور که مسئولان دولتی وعده داده اند، لبنیات یکی از کالاهایی است که در کالابرگ الکترونیکی در حال طراحی قرار داده خواهد شد. حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفته است: «مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات، چهار کالایی هستند که به محض آماده سازی کالابرگ الکترونیکی، سهمیه های مناسبی برای مردم در چهار قلم ذکر شده اختصاص پیدا خواهد کرد». این وعده وزیر رفاه و تعدادی دیگر از متولیان را به فال نیک می گیریم اما نمی توانیم این سوال را نادیده بگیریم که «سهمیه مناسب» ذکر شده، چه متر و معیاری دارد؟

سرانه رو به افول مصرف لبنیات

بهمن سال گذشته بود که روزنامه دولت، در گزارشی تفصیلی به چرایی کاهش مصرف لبنیات در کشور طی یک دهه اخیر پرداخت و به نقل از مسئولان و کارشناسان این حوزه، آمارهای نگران کننده ای را منتشر کرد، از جمله:

کاهش 30 درصدی مصرف طی دو سال کرونایی

* شیوع کرونا و افزایش قیمت لبنیات در دو سال اخیر سبب شد 30 درصد از مصرف شیر در کشور کاسته شود و با توجه به افزایش قیمت 50 تا 60 درصدی شیر در سال 1400، انتظار می‌رود مصرف شیر با کاهش بیشتری هم روبه‌رو شود.

حذف لبنیات از سفره دهک های پایین

* به گفته دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، حالا دیگر مصرف شیر، ماست و پنیر از سفره دهک‌های پایین جامعه حذف شده است که این امر سبب کوتاه قدی، کمبود کلسیم، کم‌خونی و سوء تغذیه کودکان در بین مردم جامعه خواهد شد.

* بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، هر ایرانی روزانه 190 گرم لبنیات مصرف می‌کند که اگر این آمار را سالانه محاسبه کنیم سرانه سالانه مصرف لبنیات در کشورمان حدود 70 کیلوگرم است. البته اتحادیه تعاونی‌های لبنی معتقد است سرانه کنونی مصرف لبنیات مردم  ما کمتر از ۵۰ کیلوگرم است. این عدد را فقط با میانگین سرانه مصرف شیر در جهان مقایسه کنیم که 150 کیلوگرم است و در برخی کشورهای اروپایی تا 300 کیلوگرم در سال هم می رسد.

آمارهای رسمی را به استناد از گزارش هفتم بهمن 1400 روزنامه دولت آوردیم که کمی خیالمان را راحت کند و مطمئن باشیم که دولت سیزدهم، خودش هم به خوبی از وضعیت بغرنج و نگران کننده مصرف لبنیات در کشور خبر دارد و قطعا به آن کم توجه نخواهد بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید