با مفاهیم کاربردی در اصول حسابداری آشنا شوید

به مجموعه قوانینی که حسابداران باید در پروسه ثبت اطلاعات مالی، محاسبات و گزارش‌گیری از آنها پیروی کنند اصول حسابداری گفته می‌شود. این اصول حسابداری از سوی سازمان‌های معتبر حسابرسی بین‌المللی تدوین و مرتب به‌روز می‌شوند تا با شرایط اقتصادی روز دنیا سازگار باشند.

با مفاهیم کاربردی در اصول حسابداری آشنا شوید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

به مجموعه قوانینی که حسابداران باید در پروسه ثبت اطلاعات مالی، محاسبات و گزارش‌گیری از آنها پیروی کنند اصول حسابداری گفته می‌شود. این اصول حسابداری از سوی سازمان‌های معتبر حسابرسی بین‌المللی تدوین و مرتب به‌روز می‌شوند تا با شرایط اقتصادی روز دنیا سازگار باشند.

با توجه به اهمیت مدیریت امور مالی و حسابداری در نظم و توسعه کسب‌وکارها توصیه می‌شود که مدیران و صاحبان کسب‌و‌کار تا حدودی با اصول حسابداری و واژه هایی نظیر فرض واحد اندازه‌گیری،  فرض تفکیک شخصیت و ... آشنا باشند و یا از خدمات مشاوره مالی که توسط یک شرکت‌ حسابداری ارائه می‌شود برخوردار شوند. در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر مدیران و علاقه‌مندان به حرفه مدیریت مالی به توضیح اصول مهم حسابداری که توسط مراجع بین المللی استاندارد حسابداری  IASB  و FASB و استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی انگلستان (GAAP) مدون شده‌اند، خواهیم پرداخت.

 

اصل درآمد در حسابداری

اصل درآمد در حسابداری یکی از قدیمی‌ترین و پایه‌ای‌ترین اصول حسابداری است که بر پایه منابع ورودی یک مجموعه طرح ریزی شده است. بر پایه این اصل، درآمد ورودی زمانی در گزارشات و محاسبات مالی قابل ثبت است که قابل وصول و اندازه‌گیری باشد. به عبارتی دیگر مطابق با این اصل درآمدهایی که هنوز به مرحله وصول و اندازه گیری نرسیده اند، قابلیت ثبت در سیستم حسابرسی مالی تحت عنوان ورودی را ندارند.

کاربرد این اصل بیشتر در مواردی نظیر فروش کالا یا خدمات، ارائه خدمات و مدیریت مطالبه یا دریافت پیش پرداخت‌ها است.

اصل هزینه در حسابداری

اصل هزینه در حسابداری یکی دیگر از مهمترین اصول حسابداری است که این مسئله را بیان می‌کند که کلیه هزینه‌ها در حسابداری باید بدون توجه به تاریخی که باید پرداخت می‌شده و درست در بازه‌ای که پرداخت شده است، باید در محاسبات مالی لحاظ شوند. در واقع این اصل بر این مهم استوار است که هزینه‌ها باید با درآمدهای دوره خود در تراز مالی قرار گیرند نه در تراز مالی درآمدهایی که به آن مربوط نمی‌شوند.  به عنوان مثال شما گاهی فاکتورهایتان را با تاخیر از مشتری دریافت می‌کنید، نباید در چنین حالتی هزینه‌های ماه جاری خود را برای محاسبه سود و زیان کارکرد خود، با درآمد زمانی که در آینده دریافت خواهید کرد محاسبه کنید.

اصل تطابق درآمد و هزینه

اصل تطابق هزینه با درآمد در حسابداری برای مجموعه‌های تجاری بسیار حیاتی است. این اصل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌ها و درآمدها را در یک دوره زمانی مشخص مقایسه کنند و بدانند که چقدر سود یا زیان به دست آورده‌اند. این تطبیق هزینه‌ها با درآمدها به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا رویدادهای مالی را بررسی کنند و ببینند که آیا درآمدی که از یک معامله یا رویداد حاصل می‌شود، می‌تواند هزینه‌های مرتبط با آن را پوشش دهد یا خیر.

اصل تطابق هزینه با درآمد به شرکت‌ها در تصمیم‌گیری‌های مالی و مدیریتی کمک می‌کند. با شناخت و اندازه‌گیری سود و زیان، شرکت‌ها می‌توانند مخارج خود را مشخص کنند و ببینند کدام هزینه‌ها با درآمدهای خودهمبستگی دارند. اما وجود ضعف در تطابق هزینه‌ها با درآمدها می‌تواند باعث اختلال در رابطه اقتصادی بین هزینه‌ها و درآمدها شود و همچنین همبستگی بین آن‌ها را کاهش دهد. این ضعف ناشی از عوامل مختلفی مانند هزینه‌های ثابت، قابلیت ردیابی ضعیف هزینه‌ها و تصمیمات مدیریتی نادرست است؛ بنابراین، اصل تطابق هزینه با درآمد به شرکت‌ها کمک می‌کند تا این ضعف‌ها را شناسایی کرده و در تصمیم‌گیری‌های خود بهتر عمل کنند. برای این منظور می‌توانید از مشاوره مالی حرفه‌ای در این زمینه کمک بیرید.

جهت شناخت هزینه‌ها به سه شیوه زیر اقدام می‌شود:

  • ارتباط مستقیم علت و معلولی
  • تخصیص منظم و منطقی هزینه‌ها
  • شناخت بلادرنگ هزینه‌ها

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

اصل بهای تمام شده در حسابداری

اصل بهای تمام شده در حسابداری به معنای ثبت مبادلات با توجه به بهای تمام شده دارایی‌ها و بدهی‌ها در تاریخ وقوع آن‌ها است که باید توسط شرکت خدمات مالیاتی تهران انجام شود. این روش به معنای ثبت ارزش مبادله نقدی هر دارایی در زمان تحصیل آن می‌باشد. بدهی‌ها نیز با معادل وجه نقد جاری مبادله که به‌عنوان بدهی متقبل شده، مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرند و ثبت می‌شوند.

مزایای اصل بهای تمام شده به شرح زیر است:

  • واقعی بودن و قابل اتکا بودن
  • نشان‌دادن ارزش متعارف دارایی
  • قابلیت رسیدگی و ردیابی

اما این روش معایبی نیز دارد، به طور مثال تغییرات ارزش دارایی‌ها در طول سال‌های متمادی در نظر گرفته نمی‌شود و تغییرات ارزش پول در زمان نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

 فرض تداوم فعالیت

فرض تداوم فعالیت در حسابداری مالی به این معنا است که یک واحد تجاری در آینده قابل پیش‌بینی، به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهد. این فرض توسط کمیته دستورالعمل‌های حسابداری تعیین شده و بر اساس آن، انتظار می‌رود که هر واحد تجاری تداوم عمل داشته باشد و عملیات آن در آینده قابل پیش‌بینی باشد. به‌عبارت‌دیگر، انتظار می‌رود واحد تجاری در آینده همچنان فعالیت خود را ادامه دهد و نیازی به اتخاذ تدابیری مبتنی بر کاهش عملکرد یا مبادله واحد نباشد.

یکی از نتایج فرض تداوم فعالیت در حسابداری مالی، طبقه‌بندی دارایی‌ها و بدهی‌ها به جاری و غیرجاری است. با توجه به اینکه فرض تداوم فعالیت اغلب قابل توجه نیست، تقسیم‌بندی دارایی‌ها و بدهی‌ها به دسته‌های جاری و بلندمدت معنایی ندارد و تغییرات در جمعیت دارایی‌ها و بدهی‌ها نباید به علت تغییر فرض تداوم فعالیت اتفاق بیفتد.

در نتیجه، ثبت پیش‌پرداخت به‌عنوان دارایی در حسابداری مالی قابل دفاع است. با توجه به اینکه پیش‌پرداخت به‌عنوان یک دارایی در دفاتر ثبت می‌شود، فرض شده است که واحد تجاری به‌اندازه کافی برای بهره‌مندی از مزایای طولانی‌مدت آن، عمر طولانی خواهد داشت و این پیش‌پرداخت در آینده بهره‌برداری خواهد شد.

جمع بندی

هر کاری برای اینکه به بهترین نحو ممکن و بدون مشکل پیش برود مستلزم رعایت اصول و قوانین از پیش تعیین شده و مدون است و حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. امور مالی در هر کسب‌وکار یکی از حساس‌ترین اموری است که به صورت مستقیم با نحوه عملکرد مدیران، کارکنان و حتی مشتریان آن در ارتباط است. اگر خطایی در سیستم حسابداری رخ دهد از یک سو می‌تواند نمودار سود و زیان یک مجموعه را تحت‌الشعاع قرار دهد و از سویی دیگر موجب دل‌سردی کارکنان و در نهایت قطع همکاری آنها شود. برای جلوگیری از بروز خطا در امور مالی بهتر است از خدمات مالی و حسابداری معتبر مشاوره بگیرید. یکی از شرکت‌های حسابرسی معتبر در این زمینه شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان hesabandish.com است که با برخورداری از حسابداران خبره مسلط به اصول حسابداری بین المللی می‌تواند خدمات مالی و حسابداری مالیاتی مد نظر مدیران را با بهترین کیفیت و دقت ارائه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های مندرج در وب سایت موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان با مشاوران مالی این مجموعه ارتباط بگیرید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید