پیش بینی قیمت طلا و نقره در سال 2024-2025

پیش بینی قیمت طلا و نقره در سال 2024-2025
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

شورای جهانی طلا افزایش قیمت نقره و طلا را به چشم انداز تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای ادامه کاهش نرخ در سال جاری و تشدید درگیری ها در خاورمیانه و اوکراین نسبت داد.

 

پس از اصلاح طلا به زیر 2000 دلار در هر اونس در اواسط فوریه 2023، قیمت طلا در اوایل ماه مارس 2024 افزایش یافت و از آن زمان تاکنون بارها رکورد خود را شکست.

آیا طلا و نقره رالی صعودی خود را برای بقیه سالهای 2024-2025 ادامه می هد؟ ما عوامل کلیدی موثر بر پیش‌بینی قیمت طلا برای سال 2025 و پس از آن را بررسی می‌کنیم و پیش‌بینی بلندمدت قیمت نقره و طلا را از سوی تحلیلگران برجسته بازار ارائه می‌کنیم.

چه عواملی بر روی قیمت نقره و طلا در سال 2025 اثر گذار خواهد بود

قیمت نقره و قیمت طلا هر دو متاثر از عوامل پولی و بانکی کشور های بزرگ و صنعتی هستند نقره به دلیل اینکه فلزی صنعتی می باشد با رشد صنعت و افزایش تقاضا در صنعت گران می شود و طلا به دلیل ماهیت سرمایه ای خود با کاهش نرخ تورم کشور هایی نظیر آمریکا افزایش قیمت پیدا می کند. شمش نقره و طلا هر دو به عنوان سرمایه استفاده می شوند.

تجزیه و تحلیل قیمت طلا: نرخ بهره بالا آمریکا در 2022-2023

معاملات آتی طلا در 6 آگوست 2020 در بحبوحه نگرانی‌های مربوط به کووید-19 به رکورد 2069.40 دلار رسید، اما پس از آن از سال 2020 تا 2022 کاهش یافت. در سال 2021، قیمت‌ها پس از افزایش 21 درصدی در سال 2020 حدود 3.5 درصد کاهش یافت ، زیرا بانک‌های مرکزی، از جمله فدرال رزرو، سیاست های پولی سخت تر برای مبارزه با تورم ، افزایش بازده دلار آمریکا و خزانه داری نسبت به طلای بدون بازده.

علیرغم افزایش شدید نرخ بهره، طلا زیان خود را به 0.31 درصد در سال 2022 محدود کرد. در سال 2023، طلا از 1835.8 دلار در هر اونس شروع شد و حدود 8 درصد در سه ماهه اول افزایش یافت که ناشی از ترس از رکود جهانی به دلیل ادامه افزایش نرخ است. در ماه آوریل تقریباً به بالاترین حد خود در حدود 2048 دلار رسید.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به عوامل کلیدی که قیمت طلا و نقرا را در سال 2023 حفظ کردند، بیندازیم.

خرید بانک های مرکزی کشورها از قیمت طلا و نقره حمایت می کند

بانک‌های مرکزی از سال گذشته در بحبوحه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان اقتصادی، به طور فعال ظرف‌های طلای خود را پر می‌کنند. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای طلا و نقرا از سوی بانک های مرکزی در سال های اخیر به یک محرک اصلی طلا تبدیل شده است.

 

2

انقباض پولی دلار را تقویت کرده است که منجر به نوسانات نرخ ارز و کاهش قیمت اوراق به دلیل بازدهی بالاتر شده است. در نتیجه، سایر بانک های مرکزی متحمل زیان قابل توجهی از ارزش گذاری دارایی های ارزی خود شدند.

کاهش بازدهی خزانه داری آمریکا

سیگنال فدرال رزرو مبنی بر کاهش نرخ بهره در سال 2024 باعث شد بازدهی خزانه داری آمریکا در دو ماه آخر سال 2023 کاهش یابد و جذابیت طلای بدون بازده را افزایش دهد.

در 27 دسامبر، با افزایش انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در اوایل سال 2024، بازدهی اسکناس 10 ساله خزانه داری ایالات متحده به 3.78 درصد کاهش یافت که پایین ترین رقم از جولای 2023 بود.

با این حال، بازدهی اسکناس بهبود یافت و در 11 آوریل به 4.6 درصد رسید، زیرا تقاضا برای ایمنی در بحبوحه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی بر تأثیر انتظارات جنگ‌طلب برای فدرال رزرو برتری داشت. در 15 آوریل، بازدهی اسکناس به 4.5 درصد کاهش یافت.

تنش های ژئوپلیتیکی باعث تقویت رشد قیمت طلا و نقره می شود

درگیری های تازه در خاورمیانه که با حملات حماس به اسرائیل در 7 اکتبر 2023 آغاز شد، بدون شک قیمت طلا را افزایش داده است. شعله ور شدن جدید در نوار غزه، که بیش از شش ماه است ادامه دارد، نگرانی هایی را در مورد گسترش آن در کل منطقه ایجاد کرده است.

پس از حمله 7 اکتبر و متعاقب آن حمله اسرائیل به غزه، متحدان حماس، مانند حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن، اقدامات تلافی جویانه ای را علیه اسرائیل و متحدانش آغاز کردند. حزب‌الله همچنین در حمایت از حماس با اسرائیل تیراندازی کرده است.

قیمت نقره و طلا در سال 2024-2025 چند می شود؟

کاهش نرخ بهره آمریکا کلید باقی می ماند

احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا محرک اصلی طلا از سال گذشته بوده است. فدرال رزرو نرخ وجوه فدرال را از ژوئیه 2023 در 5.25% تا 5.50% در نشست اخیر 20 مارس ثابت نگه داشته است.

در این جلسه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که نرخ بهره سیاستی ایالات متحده احتمالاً در اوج خود برای چرخه انقباض است. پاول گفت که اگر اقتصاد به طور گسترده همانطور که انتظار می رود تکامل یابد، می تواند در مقطعی از سال جاری شروع به کاهش سیاست محدودیت کند.

 

3

با این حال، نرخ تورم قوی‌تر از حد انتظار ایالات متحده برای مارس 2024، نگرانی‌هایی را در مورد احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری افزایش داد. در 10 آوریل، اداره آمار کار ایالات متحده گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس از 3.2 درصد در فوریه به 3.5 درصد کاهش یافته است.

خرید بانک مرکزی قوی بماند

شورای مرکزی جهانی طلا انتظار دارد بانک های مرکزی به خرید با نرخ استثنایی ادامه دهند و از میانگین سالانه قبل از سال 2022 که حدود 500 تن بود فراتر رود. در سال 2023، خرید بانک های مرکزی تقریباً با سطح 2022 مطابقت داشت.

این شورا در چشم انداز طلای خود در سال 2024 در 7 فوریه نوشت:

عدم اطمینان در مورد تنش های ژئوپلیتیکی

تحلیلگران انتظار داشتند تنش های ژئوپلیتیکی که در حال حاضر در خاورمیانه با جنگ بین اسرائیل و حماس و همچنین جنگ روسیه در اوکراین ادامه دارد تا سال 2024 ادامه یابد.

تا کنون، نشانه های اندکی مبنی بر کاهش درگیری ها به زودی وجود داشته است.

در 14 آوریل، ایران در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه در اوایل ماه جاری که منجر به کشته شدن فرماندهان ارشد این کشور شد، حمله بی سابقه ای را به اسرائیل انجام داد . ایران حامی سرسخت مبارزه حماس و فلسطینیان برای استقلال بوده است.

حمله ایران این نگرانی را افزایش داده است که خاورمیانه ممکن است به درگیری‌های گسترده‌تر و شدیدتری برسد.

در اواخر ماه مارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن خواستار آتش‌بس فوری بین اسرائیل و حماس برای ماه مبارک رمضان، آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌ها و نیاز فوری به افزایش جریان کمک‌ها به غزه شد. با این حال، مذاکرات آتش بس میان حماس و اسرائیل به بن بست رسیده است.

در اروپا، اوکراین برای مقابله با بمباران روسیه در زیرساخت های انرژی خود دست و پنجه نرم می کند، زیرا مهمات در حال اتمام است .

انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر احتمالاً دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را در مقابل جو بایدن، رئیس جمهور فعلی قرار خواهد داد. ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود از سال 2016 تا 2020 تعرفه واردات محصولات چینی را وضع کرد.

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید