روند قیمت بیت کوین؛ آیا بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان همچنان پرقدرت می‌ماند؟

روند قیمت بیت کوین؛ آیا بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان همچنان پرقدرت می‌ماند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

احتمالا می‌دانید که داستان جذاب ارزهای دیجیتال از جایی شروع شد که در سال ۲۰۰۹ فرد یا گروه ناشناسی به نام ساتوشی ناکاماتو درباره مفهوم عجیبی به نام بیت کوین که با فناوری بلاکچین توسعه پیدا کرده بود، صحبت کردند. اکنون در میانه این داستان قرار داریم و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دنبال بررسی روند قیمت خرید و فروش بیت کوین هستند و آن را با رقبایش مقایسه می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم روند قیمت بیت کوین از گذشته تا امروز را مورد بررسی قرار بدهیم و با کمی تردید به ارز دیجیتال بزرگ بازار نگاه کنیم. آیا این ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ آیا بیت کوین همیشه همینقدر ارزشمند باقی می‌ماند؟

آیا بیت کوین بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان باقی می‌ماند؟

بیت کوین در حال حاضر با اختلاف زیادی اولین ارز دیجیتال جهان است و از ابتدای فعالیت هم همینگونه بوده. به همین دلیل بسیاری از افراد نمی‌توانند تصور کنند توکن دیگری به جز بیت کوین بتواند اولین ارز دیجیتال بازار باشد. البته نمونه‌هایی هم وجود دارد که برخی از ارزهای دیجیتال برای مدت خیلی کوتاهی قیمت بیشتر از بیت کوین را تجربه کرده‌اند و بعد از آن سقوط کرده‌اند.

تاکنون توکن‌ها و کوین‌های بسیاری راه‌اندازی شده‌اند که خدماتی بهتر از بیت کوین ارائه می‌دهند و مقیاس‌پذیرتر هستند، اما هیچکدام از آن‌ها نتوانسته‌اند توجه کاربران بازار ارزهای دیجیتال را جلب کنند و با افزایش حجم تقاضا و سایر سیاست‌های مورد نیاز، از بیت کوین سبقت بگیرند.

اینکه بیت کوین در آینده اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار نباشد، غیرممکن نیست، اما ارز دیجیتالی که بخواهد جای این کوین بزرگ بازار را بگیرد، باید در یک مبارزه سخت شرکت کند و ویژگی‌های ممتاز بسیاری داشته باشد.

تاریخچه قیمت بیت کوین

در زمان نگارش این مقاله، بیت کوین در یک زمستان سخت و طولانی گرفتار شده که به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد. با وجود اینکه این ارز دیجیتال چند ماه قبل اوج قیمت نزدیک به ۶۹ هزار دلاری را ثبت کرده، اما در حال حاضر، در مه ۲۰۲۲، با قیمت نزدیک به ۳۰ هزار دلار معامله می‌شود.

5

روند قیمت بیت کوین از جایی شروع شد که یکی از استخراج‌کنندگان با ده هزار کوین توانست فقط دو پیتزا بخرد! قیمت این ارز دیجیتال اکنون در میانه راه قرار دارد، اما تجربه بازار صعودی که گاوهای آن قیمت را از مرز  ۶۸ هزار و ۶۶۰ دلار هم بالاتر بردند نیز در کارنامه بیت کوین ثبت شده است.

خلاصه روند قیمت خرید و فروش بیت کوین از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲

  • در سال ۲۰۰۹ قیمت بیت کوین صفر دلار بود و این روند تا سال ۲۰۱۱ نیز ادامه داشت.
  • بیت کوین در فوریه ۲۰۱۱ برای اولین بار قیمت بیشتر از 1$ را تجربه کرد. قیمت این توکن در ابتدای ۲۰۱۱ حدود ۰.۳ دلار بود، اما از یک رشد ۳۰۰ درصدی به ۳۰ دلار رسید. البته بیت کوین این سال را با قیمت کم‌تر از ۵ دلار به پایان رساند.
  • در سال ۲۰۱۳  قیمت بیت کوین ۱۳ دلار شد، اما بعد از یک رشد قدرتمند ۶۶۰۰ درصدی به ۲۵۰ دلار رسید. این قوی‌ترین رشدی است که تاکنون در تاریخچه بیت کوین ثبت شده است. بعد از آن، گاوها باز هم بازار را به دست گرفتند و قیمت بیت کوین تا رسیدن به اوج قیمت تاریخی ۱۱۰۰ دلار بالا بردند.
  • قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۱۷ زیر سطح مقاومتی هزار دلاری گیر افتاد و در این سال بود که رکورد قیمت جدیدی در ۲۰ هزار دلار ثبت کرد. ۲۰۱۷ زمانی بود که مردم کم‌کم درباره ارزهای دیجیتال آگاه می‌شدند و رسانه‌ها اخبار مربوط به آن‌ها را پوشش می‌دادند.
  • در سال ۲۰۲۱ روند صعودی دیگری برای بیت کوین رقم خورد و اوج قیمت جدیدی در ۶۴ هزار و ۸۶۳ دلار ثبت کرد. البته این روند صعودی پایدار نبود و بعد از آن ارزش بیت کوین نصف شد و به کم‌تر از ۳۰ هزار دلار رسید. چنین روندی در اواخر سال ۲۰۲۱ هم تکرار شد. خریداران بازار توانستند قیمت بیت کوین را در ۲۰ روز (از ۲۲ سپتامبر تا ۱۰ نوامبر) از ۴۰ هزار دلار به اوج قیمت تاریخی ۶۸ هزار و ۶۶۴ دلار برسانند.
  • سال ۲۰۲۲ زمستان بعد از صعود شدید سال ۲۰۲۱ است. اوج قیمت بیت کوین سال ۲۰۲۲ تا این لحظه، حدود ۴۸ هزار دلار بوده است و در زمان نگارش این مقاله، در ۱۶ مه ۲۰۲۲، قیمت این ارز دیجیتال ۲۹ هزار و ۴۷۵ دلار است.

6

آیا بیت کوین ارز دیجیتال مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

پاسخ این سوال برای هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال کسی که با چند و چون بازار ارزهای دیجیتال آشنایی دارد، ریسک‌پذیر است، سرمایه اضافه‌ای برای خرید ارز دیجیتال دارد و به دنبال روشی مدرن برای سرمایه‌گذاری است، می‌تواند به بیت کوین به چشم یک روش مطلوب برای سرمایه‌گذاری نگاه کند. در مقابل کسانی که با بازار ارزهای دیجیتال آشنا نیستند یا به دنبال روشی برای به دست آوردن سود در کوتاه مدت هستند یا برای خرید بیت کوین یکی از دارایی‌های مهمشان، مثل خانه یا ماشین را می‌فروشند، ممکن است از سرمایه‌گذاری روی بیت کوین متضرر شوند.

اگر قصد دارید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، ابتدا روش ترید در بازار ارزهای دیجیتال و اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را یاد بگیرید. بعد از آن توکن‌ها و کوین‌های مختلف را بررسی کنید تا ببینید کدام یک برای سرمایه‌گذاری شما مناسب‌تر هستند. بازار ارزهای دیجیتال بازاری نیست که در آن یک حساب کاربری ایجاد کنید، به اندازه سرمایه‌تان ارز دیجیتال بخرید، آن را رها کنید و بعد از چند ماه یا چند سال به سراغ سرمایه‌‌ای که چند برابر شده برگردید!

کلام آخر

در این مقاله به زبان ساده بررسی کردیم که آیا بیت کوین سرمایه‌گذاری مناسبی در بازار ارزهای دیجیتال هست یا خیر. همچنین روند قیمت خرید و فروش بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۲ را مورد بررسی قرار دادیم. داموند صرافی خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال به کاربران ایرانی است. در این صرافی ایرانی می‌توانید بیت کوین را با ریال ایران به صورت مستقیم خریداری کنید.

7

داموند، علاوه بر صرافی، یک مجله ارز دیجیتال نیز توسعه داده است به نام داموندمگ به آدرس DAMOND.ir/mag که در آن اطلاعات تخصصی بازار ارزهای دیجیتال را به صورت کاربردی در اختیار فعالان فارسی‌زبان بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد. این اطلاعات برای بروزرسانی دانش افرادی که در زمینه ارزهای دیجیتال آموزش دیده‌اند، مناسب هستند.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید