قیمت گوشت | قیمت گوشت امروز 13 تیر

قیمت گوشت 3 تیر | کاهش عجیب قیمت گوشت در نزدیکی عید قربان

قیمت گوشت امروز 13 تیر اعلام شد.

قیمت گوشت 3 تیر | کاهش عجیب قیمت گوشت در نزدیکی عید قربان
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت گوشت امروز 13 تیر را در این گزارش خواهید خواند. قیمت گوشت تحت تاثیر قیمت کالا ها اساسی می باشد. با توجه به افزایش قیمت گوشت در این چند ماه اخیر میزان تقاضا گوشت در کشور پایین آمده است. قیمت گوشت و مرغ در قدرت و توانایی خرید مردم تاثیر گذار است. جزئیات دقیق قیمت گوشت امروز 13 تیر 1401 را در این گزارش خواهید خواند.

 

قیمت گوشت

مشاهدات میدانی از بازار حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته نوسانی نداشته است. براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هرکیلو شقه گوسفندی ۱۵۵ هزارتومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۱۴۰ هزارتومان، سردست و گردن گوسفندی ۱۵۵ هزارتومان، ران گوسفندی ۱۸۰ هزارتومان، راسته و ماهیچه گوسفندی بیش از ۲۰۰ هزارتومان و ران گوساله ۲۱۰ هزارتومان است.

قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

افزایش قیمت گوشت قرمز و رسیدن آن به بیش از ۲۰۰ هزارتومان از ماه‌های گذشته در حالیست که مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور می‌گوید با وجود افزایش قیمت همه مولفه‌های تولید قیمت دام زنده نه تنها افزایش معقولی نداشته بلکه از اسفند ماه سال گذشته روند نزولی نیز به خود گرفته است و با وجود اینکه عرضه دام زیر قیمت واقعی اتفاق افتاده و صادرات هم ممنوع است، اما گوشت قرمز همچنان با قیمت های بالا به دست مردم می رسد. که این موضوع حاکی از عدم وابستگی قیمت گوشت به دام زنده در شرایط کنونی است.

افشین صدردادرس گفت: با توجه به روند کاهشی قیمت دام زنده و افزایش هزینه‌های تولید نیاز است که مسئولان وزارت جهاد برای کمک به تولیدکنندگان در ارتباط با تنظیم بازار نهاده و صادرات تمهیداتی بیندیشند.

او متوسط قیمت کنونی هر کیلو دام زنده در میادین را ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان اعلام کرد. صدردادرس می‌گوید: با توجه به نرخ کنونی دام زنده، هر کیلو گوشت حداکثر ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان باید در قصابی ها عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به آنکه قیمت گوشت وارداتی هم نمی تواند کمتر از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان باشد؛ بنابراین در شرایطی که قیمت گوشت داخلی کمتر از وارداتی است، لذا مسئولان با خرید و عرضه گوشت داخل علاوه بر کمک به پایداری تولید به توزیع گوشت با نرخ مناسب در سطح بازار هم کمک می‌کنند.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو دام زنده نسبت به ماه‌های اخیر ۸ تا ۱۰ هزار تومان کاهش داشته، در حالی که تغییر محسوسی در بازار گوشت ایجاد نشده است.

گوشت قرمز امروز جمعه 10 تیر با نرخ‌هایی متفاوت از آمار‌ها و گزارش‌های رسمی به فروش می‌رسد. قیمت یک کیلو چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله به‌عنوان پرفروش‌ترین نوع گوشت قرمز در حال حاضر بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. قیمت گوشت گوسفندی بیشتر از این خواهد بود؛ مثلا قیمت یک کیلو گوشت آبگوشتی گوسفندی به ۱۴۰ هزار تومان می‌رسد. برای یک کیلوگوشت ران باید حداثل ۱۶۰ هزار تومان پول بدهید. یک کیلو سردست گوسفندی را بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان می‌فروشند. قیمت گوشت قیمه‌ای گوسفندی به ۱۸۰ هزار تومان می‌رسد و قیمت یک کیلو ماهیچه گوسفندی را هم باید به‌طور متوسط همین ۱۸۰ هزار تومان در نظر بگیریم. گران‌ترین نوع گوشت گوسفندی راسته بدون استخوان است که برای کباب کردن مناسب خواهد بود و در حال حاضر حدود ۲۱۰ هزار تومان قیمت دارد.

علی اصغر ملکی با اشاره به اینکه وضعیت عرضه دام زنده و گوشت در بازار مناسب است، از ثبات قیمت گوشت گوسفندی در یک ماه اخیر به دلیل کاهش تقاضا از سوی مردم خبر داد و افزود: هم اکنون گوسفند زنده ماده با قیمت هر کیلوگرم ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و گوسفند نر با نرخ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: امروز هر کیلوگرم شقه بدون دنبه گوشت گوسفند ماده ۱۱۰ هزار تومان و گوسفند نر ۱۲۰ هزار تومان به مغازه داران عرضه می‌شود که واحدهای صنفی هم آن را با ۱۰ تا ۱۲ درصد سود به مصرف کننده، ارائه می‌دهند.

ملکی با بیان اینکه در استان تهران ۱۱ کشتارگاه وجود دارد، ادامه داد: در هر کشتار گاه روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ رأس گوسفند کشتار می‌شود وی افزود: دل و جگر و قلوه نیز درب کشتارگاه با قیمت ۱۷۰ هزار تومان و کله و پاچه نیز با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی دستی ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

این روزها گرانی و تورم جزو جدایی ناپذیر زندگی مردم شده است. باافزایش روز به روز قیمت‌ها بسیاری از اقلام ضروری خوراکی دیگر در سفره‌ها کمتر دیده می‌شود. مثل گوشت گوسفند که اکنون به طور متوسط ۱۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود و با افزایش چهار برابری مواجه شده است.

بر اساس پژوهش‌های مرکز آمار ایران میزان مصرف گوشت توسط خانوارهای ایرانی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۸۴، نصف شده و ۵۰ درصد کاهش داشته و از ۱۲ کیلوگرم به متوسط شش کیلوگرم در سال برای هر نفر رسیده است.

این افزایش تدریجی قیمت گوشت به گونه‌ای بوده که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است؛ به عنوان مثال طبیعی است که در چنین شرایطی سبد تغذیه‌ای مردم محدود به چند قلم کالایی شود که آنها هم با همین افزایش چند برابری مواجه بوده‌اند. دور از ذهن نیست که اکثریت قشر کارمند و کارگر جامعه که با زحمت فراوان حقوقشان به خط فقر ۱۰ میلیون تومان نزدیک هم نمی‌شود توان خرید گوشت را نداشته باشند.

با مراجعه به چند قصابی وضعیت بازار گوشت و رفتار مردم در خرید این محصول را جویا شدیم. یکی از فروشندگان این صنف در این زمینه توضیح داد: افزایش قیمت گوشت باعث کاهش خرید مردم حتی تا میزان یک چهارم سال گذشته شده است. بسیاری از مردم داخل مغازه می‌آیند و از قیمت می‌پرسند و با دیدن قیمت‌ها بدون خرید، خارج می‌شوند.

دیدگاه خود را ارسال کنید