بورس تحت تاثیر نقدینگی| تزریق نقدینگی برای بورس لازم است

همایون دارابی، کارشناس بورس در خصوص شرایط فعلی بازار سرمایه، گفت: بازار در حال حاضر بیش از هر چیزی نیازمند تزریق نقدینگی است. با بازگشت نقدینگی به بازار، قطعا بورس به نقطه تعادلی خود بازمی‌گردد. در حال حاضر به دلایل مختلفی مثل بالا بودن نرخ بهره، متاسفانه نقدینگی تمایلی به خرید سهام ندارد، این موضوع رکود شرکت‌های کوچک بازار را رقم زده است.

بورس تحت تاثیر نقدینگی|  تزریق نقدینگی برای بورس لازم است
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

با داغ شدن دوباره بحث نشست‌های مذاکراتی ایران و کشورهای عضو برجام برای بازگشت دوباره آمریکا به این توافق بین‌المللی، نگرانی بازار سرمایه به دلیل کاهش نرخ ارز بالا گرفته است. در هفته‌های گذشته که بورس به این موضوع واکنش نشان داد بر آن شدیم تا از کارشناسان بازار سرمایه در این موضوع پرس‌وجو کنیم که آیا لغو تحریم‌ها و کاهش نرخ ارز بازار سرمایه را دچار زیان‌های پی‌درپی می‌کند یا این موضوع یک تفکر غلط درباره اثرگذاری لغو تحریم‌ها  بر بازار سرمایه است. همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در این موضوع نظر خود را بیان کرده است.

 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» در پاسخ به این سوال که آیا لغو تحریم‌های امریکا به صورت عینی وعملی می‌تواند ریزش‌ احتمالی بورس را رقم بزند گفت: واقعیت این است که لغو کلیه تحریم‌ها و بازگشت احتمالی همه اعضاء به توافق برجام هیچ تاثیر منفی روی بورس ندارد لذا این موضوع نمی‌تواند بورس را وارد فاز التهابی و نوساناتی کند که در مسیر ریزش‌های مکرر قرار بگیرد.

دارابی در ادامه به موضوع احتمال کاهش نرخ دلار و نگرانی سهامداران از تاثیراتی که این موضوع می‌‎تواند در بورس ایجاد کند پرداخت و گفت: برخی از سهامدارن بخصوص سهامداران خرد ناآشنا به بازار نگران کاهش نرخ ارز هستند در حالی که اگر نرخ دلار با لغو احتمالی تحریم‌ها دچار کاهش شود بازار سرمایه از جهات دیگری منفعت می‌برد. منفعتی که به شدت جبران کننده کاهش نرخ دلار خواهد بود.

وی در این باره توضیح داد و افزود: به‌عنوان مثال به دلیل تحریم‌ها بخصوص تحریم‌های بانکی، صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی هزینه بیشتری بابت نقل و انتقال کالای خود می‌پردازند. در صورتی که با لغو تحریم‌ها وجوه نقل و انتقال نسبت به قبل کمتر می‌شود. این موضوع به معنای کاهش هزینه‌ی شرکت‌های صادراتی و وارداتی می‌شود که شرکت‌های بورسی نیز از این موضوع برخوردار می‌شوند.

همایون دارابی تصریح کرد: با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌های بانکی ده درصد هزینه انتقال پول به وارد کننده و صادر کننده تحمیل می‌شود، ضمن اینکه هزینه حمل‌ونقل کالا بیشتر از حد معمول است، لغو تحریم‌ها از این منظر مهم و سودآور است. تحریم‌ها مانع ورود ماشین آلات روز و تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید می‌شود. ضمن اینکه در شرایط تحریمی سرمایه‌گذار خارجی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در ایران نمی‌کند. این‌ها همه و همه مزایایی است که در صورت لغو احتمالی تحریم‌ها، برای شرکت‌های بورسی فراهم می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: وقتی مجموع این موضوعات را جمع بزنیم اگر طرف خارجی واقعا صادق باشد و به تعهدات برجامی خود برگردد، لغو کلیه تحریم‌ها برای کل اقتصاد مثمر ثمر است. از این منظر نباید نگران ریزش‌های بورس بعد از لغو تحریم‌ها بود. مضاف براینکه از سال گذشته تا کنون بازار به قدری ریزش داشته که در حال حاضر به تعادل رسیده، لذا امکان ریزش‌های دیگری ندارد.

 

همایون دارابی در تایید سودآور بودن شرکت‌های بورسی گفت: خوشبختانه شرکت‌های بورسی در هشت‌ماه گذشته براساس سندهای اعلامی فروش و سود‌آوری خوبی را ثبت کردند. اما به دلیل وجود برخی مسائل مهم در بازار سرمایه مثل کاهش تزریق نقدینگی، همچنان شاهد جریان ضعیف معاملات هستیم.

همایون دارابی در پایان خاطر نشان کرد: بازار در حال حاضر بیش از هر چیزی نیازمند تزریق نقدینگی است. با بازگشت نقدینگی به بازار، قطعا بورس به نقطه تعادلی خود بازمی‌گردد. در حال حاضر به دلایل مختلفی مثل بالا بودن نرخ بهره، متاسفانه نقدینگی تمایلی به خرید سهام ندارد، این موضوع رکود شرکت‌های کوچک بازار را رقم زده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید