چه چیزی در فارکس معامله می‌شود؟

چه چیزی در فارکس معامله می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

 

فارکس بزرگترین بازار جهانی برای مبادله ارزهای خارجی است. تجارت این بازار و معاملات آن که از دوشنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته باز است، بر همه چیز تاثیر می گذارد؛ از قیمت پوشاک وارداتی چین گرفته تا قیمت نوشیدنی هنگامی که در کشورهای دیگر در حال گذراندن تعطیلات هستید.

در ساده‌ترین حالت می‌توان گفت که معاملات فارکس شبیه کاری است که هنگام سفرهای خارجی در صرافی‌ها انجام می‌دهید. معامله‌گر یک ارز را می‌خرد و در مقابل ارز دیگری را می‌فروشد و نرخ ارزها براساس عرضه و تقاضا دائما درحال تغییر است.

ارزهای خارجی کشورهای مختلف بیشترین دارایی هستند که در بازار فارکس مبادله می‌شوند، تغییرات در این ارزها فرصت‌های معامله‌گری را ایجاد می‌کنند. علاوه بر این معامله‌گران فارکس از نوسانات قیمت بر دارایی‌های دیگر مانند ارزهای دیجیتال، برخی سهام و کالاها، اوراق قرضه و شاخص‌ها نیز می‌توانند سود ببرند که در ادامه بیشتر در رابطه با آنها صحبت می‌کنیم.

جفت ارزها

اصلی‌ترین دارایی که در فارکس معامله می‌شود، جفت ارزها هستند. جفت ارزها از ساختاری دوتایی تشکیل می‌شوند، در قسمت اول ارز اصلی یا پایه و در قسمت دوم ارز ثانویه قرار می‌گیرد. در این ساختار ارز اولیه در حالت مقایسه با ارز ثانویه قرار می‌گیرد. برای مثال در جفت ارز پوند-دلار، پوند به عنوان ارز اصلی و دلار آمریکا تحت عنوان ارز ثانویه اس. درواقع معامله‌گر می داند برای خرید یک پوند چه میزان دلار نیاز است.

جفت‌ارزها در بازار فارکس به سه گروه اصلی، فرعی و غیرمعمول تقسیم می‌شوند. ارزهای اصلی نماینده بزرگترین اقتصادهای جهان هستند و اغلب معامله‌گران ترجیح می‌دهند روی جفت‌ارزهای اصلی معامله کنند، به همین دلیل حجم بسیار زیادی از معاملات را شامل می‌شوند.

EUR/USD، GBP/USD، USD/JPY، USD/CHF، USD/CAD، AUD/USDو NZD/USDجفت‌ارزهای اصلی هستند. در تمام جفت‌ارزهای اصلی یکی ارزها دلار آمریکاست. جفت‌ارزهای فرعی شامل EUR/GBP ، GBP/JPY و EUR/CHF هستند. جفت ارزهای غیرمعمول نیز مانند EUR/TRY مربوط به ارزهای کشورهای درحال توسعه هستند که رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند. میزان نقدینگی جفت‌ارزهای غیرمعمول نسبت به جفت‌ارزهای اصلی یا فرعی کمتر است.

شاخص‌ها

شاخص‌ها مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های مختلف هستند که ارزش مجموعه را نشان می‌دهند. از شاخص‌ها برای ارزیابی عملکرد اقتصادی نیز استفاده می‌شود. از مهمترین شاخص‌ها می‌توان به شاخص داوجونز و S&P اشاره کرد. در فارکس معامله‌گران از نوسانات قیمت شاخص‌ها بهره می‌برند و می‌توانند از رشد و کاهش قیمت آنها به سود برسند.

سهام

سهام در بازار فارکس به صورت CFD (Contract for difference) قابل معامله هستند. در این بازار معامله‌گر نمی‌تواند با معامله روی سهم، صاحب خود سهم شود، بلکه تنها می‌تواند با گرفتن پوزیشن صحیح در جهت نوسانات، از تغییرات قیمت سود ببرد. مایکروسافت، گوگل، اپل و آمازون از مهمترین سهام‌های موجود در فارکس هستند.

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال نیز مانند سهام در قالب قراردادهای CFD در بازار فارکس قابل معامله هستن. ارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و لایت‌کوین در فارکس معامله می‌شون. این ارزها در صرافی‌های مخصوص ارزدیجیتال قابل خریداری هستند، اما در فارکس معامله‌گر تنها از نوسانات قیمت سود و یا ضرر می‌برد.

کالا

طلا، نقره، مس، نفت، قهوه، شکر، گندم، ذرت و پنبه از جمله کالاهای موجود در فارکس هستند. طلا در فارکس با نماد XAU/USD قابل معامله است. این نماد از پرتراکنش‌ترین نمادهای فارکس است که قیمت آن به دلار آمریکا بیان می‌شود. به دلیل تراکنش و حجم بالای معاملات در این نماد، نوسانات در طلا زیاد و از طرفی اسپرد معامله طلا نیز بالا می‌باشد. به همین دلیل به معامله‌گران تازه‌کار توصیه می‌شود که تا مدتی از معامله روی طلا دوری کنند.

اوراق قرضه

شرکت‌های دولتی و خصوصی برای تامین اعتبارات و سرمایه خود اوراق مدت‌داری را منتشر و به مردم می‌فروشند. این اوراق سررسید زمانی و قیمتی تعیین شده‌ای دارند، مردم با خرید این اوراق درواقع به سازمان‌ها وام پرداخت می‌کنند و در موعد مقرر اصل پول و سود آن را دریافت می‌کنند.

اوراق قرضه ده ساله آمریکا (US10Y)، کانادا (CA10Y) و بریتانیا (GB10Y) از جمله موارد قابل معامله در فارکس هستند. مانند تمام دارایی‌های دیگر در فارکس، معامله‌گران می‌توانند از نوسانات روی این نمادها سود کسب کنند.

What is Technical Analysis? Definition, Basics and Examples - TheStreet

دارایی‌ها در فارکس در چه بازارهایی معامله می‌شوند؟

در فارکس عمدتا سه بازارنقدی (Spot)، آتی (Futures) و آینده (Forward) وجود دارد. بازار نقدی یا اسپات بزرگترین بازار بین سه بازار فارکس است، درواقع بازر اسپات محل معامله اساسی‌ترین دارایی‌ها در فارکس است که دو بازار دیگر نیز مبتنی بر آن هستند.

بازار اسپات

بازار نقدی یا اسپات ساده‌ترین نوع بازار فارکس است، در این بازار جفت ارزها دقیقا با قیمت لحظه‌ای خرید و فروش می‌شوند، که به همین جهت به قیمتی که معامله با آن صورت می‌گیرد، قیمت نقدی یا اسپات می‌گویند. این قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین و بر اساس عوامل مختلفی محاسبه می‌شوند. مانند:

  • نرخ‌های بهره جاری

  • عملکرد اقتصادی

  • احساسات ژئوپلتیکی

  • حدس و گمان در مورد قیمت

در این معاملات دوجانبه یکی از طرفین معامله مبلغ ارز مورد توافق را به طرف مقابل تحویل می‌دهد و مقدار مشخصی از ارز دیگر را به ارزش نرخ ارز توافق شده، دریافت می‌کند. پس از بسته شدن پوزیشن نیز معامله به صورت نقدی تسویه می‌شود.

بازار آتی یا فیوچرز

برخلاف دیگر بازارها ارز، معاملات آتی فارکس، در یک صرافی ثابت (عمدتا بورس کالای شیکاگو) انجام می‌شوند. قراردادهای آتی، قراردادهای مشتقه‌ای هستند که در آن دو طرف قرارداد برای معامله در تاریخ و قیمتی معین، توافق می‌کنند.

اغلب این تراکنش‌ها توسط شرکت‌هایی انجام می‌شود که مشغول تجارت در خارج از کشور خود هستند و قصد دارند در برابر نوسانات شدید ارز از خود محافظت کنند.

قراردادهای آتی جزئیات خاصی دارند. مانند: تعداد واحدهای معامله، تاریخ تحویل و تسویه و حداقل افزایش قیمت که قابل سفارشی‌سازی نیست. صرافی به عنوان طرف مقابل معامله‌گر، خدمات ترخیص و تسویه را انجام می‌دهد.

بازار آینده یا فوروارد

معاملات آینده به هر معامله‌ای گفته می‌شود که نسبت به معاملات نقدی زمان بیشتری برای تسویه طول می‌کشد. قیمت‌ ارز در معاملات آینده ترکیبی از نرخ لحظه‌ای بعلاوه یا منهای نقاط پوینت؟؟؟ آینده است که نشان‌دهنده تفاوت نرخ بهره بین دو ارز است.

سررسید اکثر معاملات آینده کمتر از یکسال است، هرچند گاهی ممکن است بیشتر نیز طول بکشد. در این معاملات قیمت در تاریخ معامله تعیین ولی پول در تاریخ سررسید تسویه می‌شود. معامله‌گران این نوع قراردادها مطابق الزامات طرفین تنظیم و مبلغ قرارداد را که هر مبلغی می‌تواند باشد، در تاریخی که روزهای تعطیل یا آخر هفته در یکی از کشورها نباشد، تسویه می‌کنند.

5 Do's And Don'ts Of Technical Analysis

نمونه‌ای از تجارت در فارکس

تصورکنید معامله‌گری اینطور تحلیل می‌کند که بانک مرکزی اروپا طی ماه‌های آینده با کاهش سرعت اقتصاد، از سیاست‌های پولی انقباضی در منطقه یورو استفاده می‌کند، بنابراین اقدام به باز کردن پوزیشن sell روی نماد EUR/USD می‌کند. بعد از گذشت چند هفته، بانک مرکزی اروپا اعلام می‌کند که سیاست‌های پولی خود را کاهش داده و این امر باعث می‌شود نرخ یورو در برابر دلار افت کند. درنتیجه معامله‌گر توانسته با گرفتن پوزیشن sell به سود برسد.

سوالات متداول

آیا بازار فارکس تحت نظارت است؟

تمام معاملات فارکس به صورت OTC (over the counter) انجام می‌شود. به این معنا که هیچ مکان فیزیکی برای انجام معاملات وجود ندارد، بااین حال شبکه ای جهانی از بانک‌ها و سایر موسسات مالی بر بازار فارکس نظارت می‌کنند. از مهمترین این بانک‌ها و موسسات در آمریکا انجمن ملی آتی (NFA) و کمیسیون معاملات آتی (CFTC) و در بریتانیا، اداره رفتار مالی (FCA) هستند.

بازار فارکس چه تفاوتی با سایر بازارها دارد؟

بازار فارکس یک بازار غیرمتمرکز است که وجود فیزیکی ندارد و مدیر و سرپرستی آن را اداره نمی‌کند. هیچ اتاق پایاپای یا ارگان مرکزی در فارکس برای نظارت بر معاملات و قوانین ایجاد نشده است. این بدان معناست که معامله‌گران به استانداردها و مقررات سختگیرانه‌ای که در بازار سهام، آتی و اختیار معامله وجود دارد، پایبند نیستند و همینطور هزینه‌ها و کمیسیون کمتری برای انجام معاملات می‌پردازند.

منبع:

https://itbfx.com/fa/academy/home

 

دیدگاه خود را ارسال کنید